Petra Ptáčková, Julius Reichel: BALENSIAGA SS24 Cruiser Collection aneb móda, umění a sociální spravedlnost

28.04.2023 17:51

 

 

Petra Ptáčková, Julius Reichel

BALENSIAGA SS24 Cruiser Collection

13. 4. 2023 — 16. 6. 2023

Karpuchina Gallery

 


 

BALENSIAGA SS24 není překlep,

ale nový projekt

Petry Ptáčkové a Julia Reichela

 

 

Výstavní projekt módní návrhářky Petry Ptáčkové a výtvarníka Julia Reichela je humorně-kritickým pojednáním o pokřivené roli módních značek a jednání dnešní společnosti, která si skrze ně, za nemalé částky, kupuje svou totožnost a svědomí.

 

 

Jak to vidí kurátorka

 

·         Právě teď, v klíčovém okamžiku svého profesního života procházejí mileniálové lidskou tragédií, ekonomickou a ekologickou katastrofou a vysoké ceny energií, pandemické stimulační výdaje a geopolitické krize doširoka rozevírají nůžky společnosti. Nůžky módního průmyslu ale stříhají stále absurdnější produkty za ještě absurdnější ceny.

 

·         Estetika východního bloku, bezdomovců a přistěhovalců reprezentuje příběhy obyčejného oblečení obyčejných lidí – ve světě módního průmyslu jednoduše “Vetements”. Tyto příběhy pak dále odvyprávěné ikonizovanými ústy Kim Kardashian nebo Justina Biebera, ve své ironii až děsivě odpovídají představě „Módy” dnes hlavního činitele, kreativního ředitele předních módních značek, Demny.

 

·         Vítejte na KONEČNÉ HRANICI módy, kde se luxus a udržitelnost střetávají ve velkolepé přehlídce trash couture. Kolekce SS24 Cruiser značky Balensiaga je vrcholem haute garbage kolekce, která proměňuje odpad ze skládek v drahé poklady. Pod leskem se ale skrývá hlubší pravda: závazek módního průmyslu k udržitelnosti je víc než fasáda. Můžete si za něj postavit a za nemalé částky si koupit svou univerzální totožnost, i svědomí. 

 

 

·         Letos poprvé představí Balensiaga SS24, nové tváře a capsuli Východního bloku. Potom, co se designéři Petra Ptáčková a Julius Reichel shodně rozhodli, že pro prezentaci svých nejluxusnějších showpieců již nechtějí sdílet bílé prostory vně kontextů a to bez ohledu na to, o jak slavnou adresu se jedná, budou velké náklady vynaloženy na vytvoření podoby uprchlického tábora. Očekávejte okázalý, efektní program založený na sdílené konzumaci pro dobro všech.

 

·         Módní návrhy Petry Ptáčkové (*1987), která je známá svými zero waste střihy, využíváním zbytkových materiálů, transformovatelným a modulárním oděvem a čepicemi, jsou vzpourou proti elitářství a exkluzivitě módního průmyslu. Její kousky jsou vyrobeny z opětovně použitých materiálů a vytvářejí nový druh luxusu, který si cení udržitelnosti a společenské odpovědnosti více než statusu a bohatství. Ptáčková svými návrhy vyzývá k přehodnocení významu módy a jejího vlivu na svět kolem nás.

 

·          Vystavená díla Julia Reichela (*1981), jsou, můžou být, pohledem na absurditu módního braku. Jeho díla si pohrávají s myšlenkou hodnoty a ceny a proměňují vyřazené materiály v umělecká díla, která jsou zároveň pravěká i současná. Jeho rozřezané svetry a džíny vpletené do ručně vytvořené osnovy z větví jsou zbavené zásahů barvami a jsou absolutním příkladem do extrému vyhnané recyklace, která ho zajímá stejně, jako proces nerespektování hranic závěsného obrazu.

 

·         Při procházení KONEČNOU HRANICÍ, je důležité si uvědomit, že je móda příběhem toho, co se děje kolem nás, že k lidem promlouvá obyčejný příběh každodenního života. Stojíme za Balensiagou, protože Balensiaga stojí za nezneužíváním dětí, právy žen, svobodou žen, proti válkám, rasismu a sexuální diskriminaci, a v neposlední řadě potom se všemi uprchlíky! Tuto výstavu musí vidět každý, kdo se zajímá o módu, umění a sociální spravedlnost.

 

Dovětek od www.www-kulturaok-eu.cz

Pravidelní návštěvníci našeho webu vědí, že vždy dáváme prostor slovu odborníků, kurátorů a případně i autorů. Neosobujeme si totiž právo být arbitrem přes umění a vystavená díla. Sdílíme názor odborníků a jen skromně k tomu dodáváme svůj divácký názor.

V případě svébytné výstavy se složitým a dlouhým názvem „Balensiaga SS24 Cruiser Collection - FINAL FRONTIER“ probíhající v stylovém podzemí – druhém výstavním prostoru – avantgardní Karpuchina galéry, jsme tak trochu vedle.

To, co jsme objevili, nás šokovalo. Ne pohoršilo. To rozhodně ne. Jsme – jak se mohli návštěvníci našeho webu za těch deset let jeho existence přesvědčit – vstřícní ke všemu avantgardnímu, všemu alternativnímu a hlavně všemu jinačímu, než je běžná rutina běžných výstav.

K výstavě, o níž nejlépe asi vypovídají naše na místě pořízené fotografie, nemáme vlastně co dodat. A proč taky. Ať si každý zaujme svůj postoj po svém. Netřeba napovídat, vést a radit. Instalace a náplň rozhodně stojí za vidění, ale poslání výstavy, je obrazem naznačitelné, v kurátorské zprávě nasměrované, a jinak víceméně slovy nesdělitelné.

Tak se těch slov zdržíme.

A dovolíme si jen dva osobní postřehy z naší návštěvy této výstavy…

 

 

Shodou okolností, skoro současně s námi, sestoupil do podzemí Karpuchina gallery náš přední znalec moderního a avantgardního umění a takřka anděl strážný pro celé řady alternativních umělců, historik umění, výtvarný kritik, teoretik, publicista a kurátor mnoha netradičních výstav, Mgr. Petr Vaňous, Ph. D. Známe se s ním z mnoha jím pořádaných a jím komentovaných výstav. Dovolili jsme si tedy, když se podobně překvapeně jako my, rozhlížel - při vstupu - výstavou, prohodit:

„No, co, vy přece děláte běžně alternativní výstavy…“

Odpověděl nám s pobaveným úsměvem:

„To ano, ale takhle alternativní zase ne…“

A druhý postřeh?

Naši fotografku, autorku připojených snímků doprovázel její malý, něco přes tři roky starý, syn. Jeho reakce nebyla sice odborně vyjádřena slovy, ale nadšení z možnosti prolézat, podlézat, přelézat a motat se mezi stany a exponáty a tím vším, co kde nalezl, bylo bezmezné. Přimět ho posléze z tohoto, a takto, zabydleného tajůplného podzemí k výstupu, vedlo jen k výstupu ryze nesouhlasně dětskému…   

Takže závěr?

Každý si může udělat svůj vlastní názor. A každý si ho také udělá.

Nepleťme se tedy do vnímání těm, jimž je tato informace určena, nevměšujme se jim do jejich vlastních názorů a postojů. Berme to tak, jak nás to každého osloví a hlavně, jděme se na to podívat sami za sebe, svýma vlastníma očima. To je to nejlepší co se má udělat.

 

 

Pravdu mají nakonec stejně autoři výstavy:

„Luxury for Everybody because luxury and sustainability are one and the same.”

Petra Ptáčková & Julius Reichel

 

 

Petra Ptáčková

 

·         Narodila se v Praze roku 1987

·         Módní návrhářka Petra Ptáčková vystudovala střední technickou školu se zaměřením na oděv.

·         Poté odjela do Paříže, kde nastoupila na prestižní módní školu Ecole de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne.

·         Svou značku založila už na střední škole.

·         Několik let dělala kaskadérku u filmu a podílela se na vzniku reklam například pro značky Nina Ricci, Miu Miu, Chanel, Indeed nebo ČSOB.

·         Působí také jako kostýmní výtvarnice (pro Cirk La Putyka)

·         V roce 2015 ji Forbes zařadil do žebříčku 30pod30.

·         Její tvorba zaujala mj. italskou, španělskou i britskou edici Vogue či magazíny Elle a Glamour.

 

 

Julius Reichel

 

·         Narodil se v roce 1981

·         Absolvent pražské UMPRUM, v ateliéru Jiřího Davida

·         Prochází intenzivním průzkumem měnícího se vizuálního kódu, pro nalezení obrazové matrice, které budou fungovat v reálném, i budoucím čase.

·         Je intermediálním umělcem

·         Programově zpochybňuje médium závěsného obrazu

·         Po té, co smazal hranice mezi obrazem a objektem, ho nejvíc začaly zajímat instalační situace

·         Je – podle svých slov - moderním stopařem produktu / obsahu na globální síti.

 

Text připravili: Richard Koníček a Marie Kubíčková, DiS.

Foto: Marie Kubíčková, DiS.(10 x) a internet (3 x)

 

 

Petra Ptáčková, Julius Reichel

BALENSIAGA SS24 Cruiser Collection

13. 4. 2023 — 16. 6. 2023

Karpuchina Gallery
Kurátorka výstavy Alexandra Karpuchina

Karpuchina Gallery, Rybná 22, Praha 1

www.karpuchina.gallery

úterý až neděle: 13 – 18 nebo po domluvě

 

 

Více o Juliu Reichelovi :

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/julius-reichel-david-krnansky-beata-alexova-ladislav-vondrak-jimena-mendoza-aabbabbaacbc-aneb-jak-lze-take-stare-svetry-vyuzit/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/julius-reichel-death-row-all-time-high-aneb-unavuje-me-jak-jsou-ted-lidi-na-sebe-zly/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/julius-reichel-namor-ynrobyv-brrrain-freeze-novy-impresionismus-aneb-kdyz-smichame-skutecnost-a-virtualni-realitu/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/david-krnansky-stepan-marko-julius-reichel-namor-ynrobyv-999-off-aneb-potreba-provokovat-ci-kobercu-nalet/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/julius-reichel-amor-ynrobyv-j-r-oo-n-y-rv-le-c0ncept-store-global-aneb-kdyz-kazdy-vynalez-zde-internet-google-se-stane-vynalezem-zkazy-ci-siritelem/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/hypebeast-vertigo-aneb-kdyz-reflektujeme-promenu-vnimani-obrazu-ve-spolecnosti-siti/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/generation-smart-aneb-jak-internet-ovlivnuje-soucasne-umeni/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/krajina-2017-aneb-tri-kocky-v-ni/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/namor-ezo-zero-zen-ynrobyv-aneb-pohledem-do-vnitrku-urobora-hada-pozirajiciho-vlastni-ocas/