NAMOR (-EZO-ZERO-ZEN-) YNROBYV aneb pohledem do vnitřku Urobora, hada požírajícího vlastní ocas…

23.11.2018 15:36

Galerie 35M2 a Café Pavlač  - Praha

10. 11. - 7. 12. 2018

 

Na zahájení výstavy NAMOR (-EZO-ZERO-ZEN-) YNROBYV v galerii 35M2 jsme se jako návštěvníci octli v naprosté chaotické instalaci, kde to vypadalo jako po nemalém zemětřesení. Instalace je dílem Romana Výborného, který má přezdívku Namor ynrobyv.

 

„Namor ynrobyv manifestuje čistý vhled do skuliny nacházející se mezi realitou a idejemi. Trpí platónskou depresí i aristotelovskou mánií.  Vhled je pohledem do vnitřku  Urobora, hada požírajícího vlastní ocas.

 

Namor ynrobyv je formou trickstera, poťouchlého kouzelníka, který si z nás dělá legraci, ale vtipem nahlíží do hutné prázdnoty vevnitř Urobora.

Pokud Namor maluje, tak prostor autenticity mezi ním a obrazem. Tahy štětce nalézá skuliny mezi šupinama Urobora.  Zhmotňuje tenzi v extenzi.  

 

 

 

 

Namor ynrobyv neustále vyplňuje skuliny.

 

 

 

 

Jednou z nich je prostor mezi gehemonií Jednorožce (jemnocit s falem) a Jeseterem (falešný iluminát). Hledá pravdu v její krajní šílené podobě.

Malba je rituálem, primitivní magií, s návratem, uvolňováním energie. Zároveň je zde tento rituál prováděn ve jménu mužského ega, které se nevědomě chce zrušit.  Muž je zde převtěleným dítětem z hermafroditní planety Gethen. 

 

Umění je útěkem ke hře s nesrozumitelnými pravidly.

Namor ynrobyv je floutkem, který utekl od rodinné tradice vážnosti a práva a vydal se cestou spontánního bláznovství.  Kdo ovšem sedí v Platónově jeskyni se zavázanýma rukama a sleduje stíny? Děti a blázni, nebo ti ostatní?

 

Novodobí šamani jsou prý finančníci, protože dovedou ovládat nehmotné duchy finančních spekulací a přinášet osvobození.

 

Namor ynrobyv je spíše kouzelníkem moderního typu, občasně odplouvající do bezčasí. Ve volné chvíli buduje ezo-zero-zeno chrám, vtěsnaný mezi dvěma mrakodrapy na Manhattanu. Je to spekulant hraničního typu, spekuluje o čisté přítomnosti. Věští přítomnost, něco, co je ve vzduchu a promlouvá to k bláznům a hypersenzitivním umělcům.

 

Namor ynrobyv je také trochu lovcem a sběračem, loví a sbírá momenty zero ontologie, příliš křehké pro ruce jiných, kteří mohou jen sledovat jejich ztělesnění v obrazech. Snaží se zachycovat bod 0, srážku hluboké mystiky a vysoké matematiky. Teorie všeho pomocí ničeho. Vyvanutí do sebe, kotrmelec s Uroborem.

 

Ezo-zero-zeno je fascinace atlantidou v nás, bájné země pod povrchem.

 

Namor ynrobyv buduje ezo-zero-zeno jeskyni, kde se rozpomíná na ideje vytržení, transu a extáze. Jsou to anachronismy, úlomky rituálů minulosti a spekulativních spektáklů budoucnosti. (text kurátoři výstavy:  František Fekete & Kazimir Yusufovich)

 

 

A co o autorovi řekl Milan Salák, profesor na AVU?

 

Roman Výborný dělá obrazy, štuky, sochy, kresby, reliéfy, čepice a nepořádek.

Práce Romana Výborného je dobře rozpoznatelná a není příliš konceptuální.

 

Autor původně pochází z právní líhně,

ale okolnosti tomu chtěly,

že zdivočel a namísto dobře zaplacených právních služeb těm,

co by je mohli potřebovat, se rozhodl dělat skoro dekorativní předměty,

které nikdo v dohledné době potřebovat nebude.

 

 

Protože ale historie (a o kunsthistorii to platí dvojnásob)

má tendenci věci relativizovat,

lze předpokládat,

že se za pár desítek let bude na nejrůznějších místech brečet,

že z těch raných věcí tehdy mladého génia nic nezbylo.

 

 

Že si je kupovali jenom lidé v psychotropními látkami

podmíněném rozmaru a ti,

že si jich stejně ani moc nevážili a nechali je chátrat.

 

Společnost bude litovat,

že zbytek Výborných děl skončil na skládkách bezpečného odpadu.

V tuto chvíli ale máme možnost to vidět ještě čerstvé

 a máme možnost změnit budoucnost tím,

že si toho všeho začneme vážit.

Roman Výborný se tak vlastně vrátil

k jeho původně vytyčené cestě právního designéra společnosti

 a

nezbývá než doufat,

že kulturně vytuněná společnost

si bude správným způsobem vážit i dalších zdánlivě nepotřebných gest.

 

 

 

NAMOR YNROBYV (* 1988)

  • studium UMPRUM – ateliér Intermediální konfrontace - Jiří David, Milan Salák
  • Academie of  Fine Art in Oslo - Jan Verwoert, Rike Frank, Michael O´ Donnell

 

 

130 00 Praha 3 - Žižkov

Víta Nejedlého 23

Máme otevřeno:

po - pá: 10.00 – 19.00 hodin

so- ne: 12.00 – 19.00 hodin

Vstup: volný

 

 

Hodnocení:  79 %

Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/julius-reichel-amor-ynrobyv-j-r-oo-n-y-rv-le-c0ncept-store-global-aneb-kdyz-kazdy-vynalez-zde-internet-google-se-stane-vynalezem-zkazy-ci-siritelem/

 

https://instagram.com/namorynrobyv

https://35m2.cz

 

 

Název galerie 35M2 přímo souvisí s prostorovou dispozicí.

Jedná se o dvě malé téměř identické místnosti,

 které vznikly přestavbou dílny v přízemí žižkovského domu.

Do galerie vcházíme přes dvůr a kavárnu Café Pavlač

 -

hlavního donátora galerie.

Cílem kurátorů Michala Pěchoučka a Petry Steinerové

je spolupracovat převážně s nejmladšími autory,

čerstvými absolventy nebo studenty vysokých uměleckých škol.

Programově je dán důraz na současnou malbu a fotografii,

s možnými přesahy směrem k instalaci nebo konceptuálnímu umění.