Julius Reichel & NAMOR YNROBYV: BRRRAIN FREEZE !!! Nový impresionismus aneb když smícháme skutečnost a virtuální realitu…
Galerie Villa Pellé - Praha
10. 10. - 23. 8. 2020
Na vernisáži výstavy nazvané Brrrain Freeze, jež je dílem autorů Julia Reichela a Namora Yanna, alias NamoraYnrobyv, alias Romana Výborného, kurátor výstavy Patrik Šimon nás přizvané novináře v úvodní tiskové konferenci mimo jiné uvítal informací, že ve stejné době době jako probíhá toto zahájení výstavy, probíhá v Praze ještě třináct dalších vernisáží. A hned nás atakoval otázkou, proč jsme si vyvolili právě tuto výstavu a ne některou z jiných, které právě Praha chystá na jiných místech?!
A sám si odpověděl - protože výstava obou autorů nabízí něco jiného než ty ostatní. Nový impresionismus. A pak si i své kategorizování tvorby obou autorů věcně i filozoficky zdůvodnil.
Oba autoři, přítomni tiskové konferenci, kterou moderovala s nasazením jí vlastním producentka této výstavy Vladana Rýdlová, od ní také dostali slovo. A nejen oni. Slovo bylo dáno i nám novinářům.
Vznikl tak zajímavý dialog obou autorů s auditoriem zvídavých novinářů, věnující se především způsobu instalace a pojetí celé výstavy, konané ve všech sálech prvního patra Villy Pellé a ve videoprojekcích i v podkroví vily. Samozřejmě nezůstalo jen u statického povídání, živelnost obou autorů a jejich neformálnost by to ani nedovolila, ale tisková konference se změnila v aktivní komentovanou prohlídku. Dotazů na technické otázky, stejně jako na instalaci bylo hodně a ochotní autoři si zjevně užívali zájem o jejich tvorbu. Však jsou také autory architektonického uspořádání výstavy a Roman Výborný, tedy Namora Ynrobyv i grafického řešení. (Richard Koníček)
Ale teď již dejme slovo zasvěcenému kurátorovi celé výstavy,
a také autoru všech textů, Patriku Šimonovi.
„Během nedobrovolného globálního ´blackoutu´ se na několik měsíců zastavil svět. V reflexi uměleckého soustředění může být takový výpadek vítaným tvůrčím impulsem. Dvojice malířů Julius Reichel a Roman Výborný dokáže rychle reagovat nejen na současné politicko-společenské dění, ale většinou je jejich malířské dílo navzdory aktualitám progresivní v neustálém střídání forem a stejně jako na sebe, klade vysoké nároky i na diváky. Všechny výroky, jimiž označujeme umělecké výkony, do jisté míry znamenají nedokonalé znásilňování tvůrčí svobody.
Což ukazuje, že revoluční myšlenkové objevy ne vždy posouvají vývoj umění v jeho skutečné historické roli, tedy, že pochopení v širší společenské platformě přichází pozdě. Kategorie ´nový impresionismus´ znamená jakousi reakci na současné ateliérové malířství, které se sice tváří novátorsky, ale de facto naplňuje konzervativní popisný způsob malby, s nímž autoři po svém polemizují. Vnímání umění se za 150 let moc nezměnilo. Současný divák impresionistickou malbu přijal za svou, převedl ji do dekorace a ztratil niť s vývojem, který mezi tím nastal. Jestliže je divák uvězněn ve vizualitě 19. století, jak potom přijme tyto složité barvami sálající rastry a matrice, které se vzájemně pohlcují a které si do sebe berou jako rukojmí jednoduché tvary symbolů od starého Egypta přes globální značky? A na povrchu cílí, v případě Reichela, na značně zjednodušenou tvář, jakou poučený divák zná z Jawlenského (ten ovšem nikdy nepřikročil na rozdíl od Julia k abstrakci), v případě Namora to jsou expresivní znaky slz a mřížek, pod nimiž vřou odkazy na americký abstraktní expresionismus.
V umění se tvůrce stále navrací k začátkům, vytváří svůj jedinečný příběh. Výstava je o optických klamech, o možnostech naší svobody, ať už na percepční rovině nebo té společenské. Diváka zapojuje překážkami do složitého příběhu, poněvadž specifická instalace ve Villa Pellé dráždí a znesnadňuje pohled na umění jinými prostředky. Odvádí pozornost od obrazů a potlačuje klasický galerijní status. To všechno také proto, že ještě před nedávnem jsme měli zavřená muzea a galerie.
Pozorovat umění
bylo
nečekaně
znemožněno a zakázáno.
Realita se odsunula do virtuality.
Ale o čem jsou díla Julia Reichela a Namora? O oné oscilaci mezi reálným a iracionálním, o hledání posledních zbytků schopnosti přijmout obraz jako naprosto novou materii, která se stává součástí nejen mentálních výkonů autora, ale i diváka. Prostorem pro vzájemnou imaginaci, kdy zážitek z experimentu nemusí nutně odkazovat k jednoznačným mantinelům“. (tisková zpráva)
Julius Reichel (*1981)
- 2017: ukončil studia v intermediálním ateliéru J. Davida na UMPRUM v Praze
- jeho explozivní přítomnost na umělecké scéně znamená nekončící smršť meteoritů - ve smyslu invenční práce s obrazem, v němž přesahuje nejen jeho fyzické limity, ale především dává dílům nový obsah skrze nekonečný atak mediálního světa a digitálního balastu
- reprezentuje neokázalý, ale zároveň vysoce inspirativní narativ v současném umění
- jeho obrazy jsou nekonečnou variací velmi rozmanitého a zároveň vysoce originálního rukopisu, v němž neváhá svou vlastní uměleckou produkci pohlcovat, proměňovat a zároveň petrifikovat
Namor Ynrobyv (*1988)
v systému vystupuje pod jménem Roman Výborný
- studoval v atelieru Intermediální konfrontace J. Davida a M. Saláka na UMPRUM v Praze
- studoval na Academy of Fine Art v Oslu
- ve své expresivní malbě rafinovaně podniká konfrontaci mezi banalitou a vážnými obsahy
- ve svých obrazech neváhá sáhnout po surově syrovém gestu, v němž jsou stopy po znepokojivých formách hledání nedokonalého výrazu, jemuž propůjčuje zdravou aroganci a výsměch
Kurátor výstavy: Patrik Šimon
160 00 Praha 6
Pelléova 10
Máme otevřeno: út - ne: 13.00 - 18.00 hodin
Brain Freeze = Zamrznutí mozku
nebo
Brain Freeze = Zmrazit mozek
podle překladače v Google
Hodnocení: 79 %
Zapsal Richard Koníček
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková, © Richard Koníček
https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/generation-smart-aneb-jak-internet-ovlivnuje-soucasne-umeni/
https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/krajina-2017-aneb-tri-kocky-v-ni/