Tomáš Roubal: Café Böhmen aneb „Nikdy jsme nebyli tak svobodní. Nikdy jsme se necítili tak bezmocní.“ -Zygmunt Bauman
Galerie NOD - Praha
4. 12. 2018 - 4. 1. 2019
Na vernisáži nové výstavy Tomáše Roubala Café BÖHMEN jsme se octli v běloskvoucím prostoru od stropu přes stěny až k podlaze, který ještě navíc voněl čerstvě použitou bělobou. A v tom neohraničeném prostoru (vypadalo to jako, že jsme se octli v bílém doupěti) byly nainstalovány objekty Tomáše Roubala, které jsou z různých materiálů, které jsou příznačné pro administrativní architekturu (roxor, železo, ytong či sklo).
Tomáš Roubal tak prozkoumává nové možnosti logiky fyzické práce. Opouští funkční a efektivní řešení svařování železných konstrukcí. V sisyfovsky repetitivním vytváření stovek a tisíců svárů hledá nové estetické možnosti základů svých objektů. Sociálně- politický apel a satira se z doslovné zobrazivé polohy předešlých sérií objektů nyní přesunula do procesuálního výkonu práce. V jejích intencích ohledává alternativní možnosti ´trávení času´ a realizuje určitý podvědomý pokus o vystoupení ze světa růstově motivované potřeby zvyšování aktivity (stále více automatizované) výroby. Možná, že Tomášova abstrahující ´kritika systému´ je tímto více komplexní, řekneme rovnou globální: nabízí eventualitu prolomení zacyklených dějin novým pojetím revoltujícího času.
“Název projektu odkazuje k sérii velkoformátových obrazů ´Café Deutschland´ německého malíře Jorga Immendorfa z let 1977- 1982. V ní Immendorf využívá pomyslný prostor kavárny jako místo pro glosování společenské a politické situace.
Tyto složité kompozice jsou plny kritických postřehů a ironických komentářů. Autor se v této sérii zabývá rozdělením Německa na dva od sebe oddělené státy, komunistický východ a kapitalistický západ, otevřeně zde kritizuje konzumní společnost, maloměšťáckost atd. Roubal nachází v tomto cyklu s ohledem na skutečnost Brexitu, migrační krize, krize EU a dalších mnoho paralel k současnosti. Roubal si všímá vzestupu krajní pravice ve většině evropských zemí, vlivu propagandou a ´fakenews´, vzrůstajícího sociálního napětí. Roubalovy poslední práce se právě těmito tématy zabývaly a tvoří předehru projektu ´Café Böhmen´.
„Mnoho forem vlády bylo
a
bude zkoušeno v tomto světě hříchu a strasti.
Nikdo nepředstírá, že demokracie je perfektní nebo že všechno ví.
Ve skutečnosti bylo řečeno,
že demokracie je nejhorší forma vlády,
s výjimkou těch ostatních, co jsme kdy zkoušeli.“
Winston Churchill
Roubalova tvorba téměř vždy reaguje na současné dění ve společnosti - pomocí výtvarného jazyka upozorňuje na současnou geopolitickou situaci. V aktuální sérii ji reflektuje prostřednictvím hrubé svářečské práce s kovem, bronzem, dřevem či papírem a experimentováním s různými stavebními materiály a zvukovými efekty. (text: Pavel Kubesa)
Kurátor: Pavel Kubesa
Mgr. art Tomáš Roubal
- žije a pracuje v Praze
- 2002 - 2008 : studium - Akademie výtvarných umění a designu, Bratislava, katedra výtvarné tvorby a jiných médií, prof. akad. mal. Róbert Jančovič
- 2005: studium Fachhochschule Trier, Deutschland, Fachbereich Kommunikationsdesign, Buchdesign,Kuenne-Müller, Aniela, Dipl.-Graf. M.A.
- 2007: studium Universität für Angewandte Kunst, Vídeň, Österreich, Atelier Druckgrafik, o. Univ.-Prof. Mag. umění. Sigbert SCHENK
Ocenění: Nejkrásnější česká kniha 2012
1. cena v kategorii Krásná literatura pro knihu ´Blackbook´
110 00 Praha 1
Dlouhá 33
Máme otevřeno: po - ne: 10.00 - 20.00 hodin
Vstup: volný
Vánoční otevírací doba kavárny:
23., 24., 25., 26. 12. 2018 zavřeno
31. 12. 2018 od 18.00 hodin
1. 1. 2019 zavřeno
Hodnocení: 89 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková
https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/art-prague-2018-aneb-cisarovy-nove-saty/
https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/neha-tenderness-aneb-kdo-nam-rano-ponozky-nasadi/