Jiří Petrbok - AIRMAXXX 62 aneb Ironie a sarkasmus je moje třetí ruka (J. P., 2022)
Jiří Petrbok - AIRMAXXX 62
2. 4. - 20. 5. 2022
DSC Gallery
„Málokterému umělci se daří tak intuitivně přeměnit pozici diváka v soudce dobra a zla. Mezi nebem a zemí není úniku: rozhodnout se musí v okamžiku.“
Kurátorka Výstavy: Karolína Juřicová
"Od roku 2008 jsem prošel obdobím, kdy jsem začal dělat různé cykly: buď barevné, nebo jsem citoval předměty či díla jiných umělců. Ty jsem házel na hromady a dělal z toho svoje vlastní kompozice a obrazy. To teď budu mixovat do velkého guláše."
Jiří Petrbok
ON a současná společnost
Jiří Petrbok je – když se s ním setkáte tváří v tvář – úžasně příjemný, pohodový, trochu extravagantní člověk. Srdečně se s každým baví, jako kdyby právě na setkání s ním čekal o nepaměti, je prost póz či dokonce hvězdných manýrů. Ale, všímáte-li si ho pozorně, tak v pronikavých očích vytušíte lasery, jimiž vás rentgenuje. Ne ve zlém, ale určitě v kritickém. A v gestech, slovech a myšlenkách, probleskuje jeho nejsilnější zbraň ducha a umu, sarkasmus, ironie, kritičnost, které trvale prostupují jeho já. Ale neútočí tím, nesvádí s vámi souboj názorů či postojů. To přenechává jinému svému výrazivu. Tvorbě. Tam jde s kůží na trh. Tam vyznívá v plném tónu. V jeho zdánlivě pitoreskní tvorbě s mírně či více pichlavou myšlenkou. Ale vždy s Myšlenkou s velkým M. A to je to, čím přitahuje. Nepotřebuje se předvádět, stačí mu být. A je. Osobnost dokládající dávnou pravdu, že ten kdo opravdu umí, ten to nepotřebuje předvádět.
ON a jeho vernisážové sako
Na zahájení jedné z jeho dalších výstav v DSC Gallery, kam se vracívá s novou dávkou svého já převdeného umně na po většině velkoplošná plátna, měl na sobě sako. Na tom by nic až tak zvláštního nebylo, i když Jiří Petrbok není typ na škrobené límečky a saka. Ale prosím, jde o vernisáž, tak budiž. Jenže, ze snímků je patrno, že není sako jako sako. A tohle sako nebylo jako jiná saka. Neslo na sobě svébytnou „fasádu“. Při vítání jsme se saka dotkli. Tedy slovně samozřejmě, jen slovně. A bez názoru zda ano či ne. Usmál se, polichocen, že nám ten dekorační prvek neunikl, a skromně odpověděl: To mi darovali moji studenti. Bylo v tom ocenění pozornosti jeho studentů, byla v tom špetka zadostiučinění, že ho ti jeho studenti mají rádi (a aby taky ne!) a byla v tom i burleskní duše velkého umělce, který nezkazí žádnou – byť má být vážený pan profesor – nezkazí žádnou srandu. A vědí to nejen jeho studenti, kterých bylo na výstavě požehnaně, ale i desítky milovníků umění a kolegů, tvůrců, umělců.
On a AIR MAXXX 62
Výstavy umělců mívají různé názvy. Většinou je do nich promítnuta nějaká filozofie, nějaké poslání. Název výstavy Jiřího Petrboka, je typický právě a jen pro Jiřího Petrboka. Jde o kryptogram, který nám autor dekódoval. Výstava i její název, AIR MAXXX 62, vychází z Petrbokova záliby v malování bot. A nejlépe jsou-li v nich nazuti astronauti, při sportu. A mají-li na nohou boty značky Nike. Tři X zase odkazují na Petrbokovu povahu. Rád posouvá obrazy až za hranice – všeho. Obrazně i doslovně. A nakonec ta číslovka? Inu, mistr se narodil v 1962…
Manekýni „do něčeho převleční“
Galerii DSC Gallery bohatě zaplnila velká plátna zaplněná nečekanými a druhoplánově správně prokoumanými detaily, ději, výjevy a mile absurdními kontakty kohosi s jakousi – zeleninou. Ano. Zeleninou. A není to samoúčelné setkání má to logiku, diváku mysli a hledej. Objevíš, umíš-li myslet a máš-li fantazii.
"Od mala, mě bavily módní časopisy. Mé dětství totiž provázely sestřenice, holky, a tak, když se nedalo jít ven, převlékali jsme takové ty vystřihovací panenky, co se prodávaly. A tak není divu, že dodnes na mých obrazech nacházíte „manekýny, do něčeho převlečení.“
Nepřehlédněte přehlédnutelné miniatury
Galerijní prostor sice ovládají vekloformáty, to ano, dokonce tak, že skoro nic jiného ani nevnímáte. Ty plachty obrazů ovládají mysl i prostor. A mají čím. Nejsou jen na jedno podívání. A jsou tak dominantní, že kvůli nim hrozí přehlédnutí, miniatur kterými jsou obloženy. Jedná se o drobničky z dílny velkého umu. O Petrbokovy skici a koláže. A neuniknou-li divákovi, a to by bylo škoda, může nabýt dojmu, že nahlíží do soukromna mistrova ateliéru. Či rovnou do jeho myšlenek, mezi nimiž se klubou a vyklubou časem ty dominantní veliké obrazy, zatímco ty drobničky čekají jako podhoubí na déšť nápadu, aby vzrostly až do megarozměrů.
Postavy v transformaci
Fantazii se u Jiřího Petrboka nezi zjevně nekladou. Vyobrazeným postavám vládne – transformace. Tedy, jak si vybavujeme ze školních hodin latiny, pře - tváření (trans – formatio). A je to tak. Postavy jsou autorem přetvářeny. Tu přerostou až do výšin, jindy se kamsi roztékají, odplouvají až do ztracena. Jindy si přehazují tváře vzdor zákonům logiky, jen proto, aby vyzněly jejich prvá nitra až na venek. A to vše s humorem, nadsázkou, komičnem, s prazákladem v prvotním gagu prvních grotesek. Někdy je to od těch postav projev neohrabání jindy, ostudnosti. Jak které, a jak jim to přeje jejich stvořitel.
Volnost v myšlení i tvorbě – to je Jiří Petrbok
"Ono je koneckonců úplně jedno, co právě maluju. Vždycky to má nějaký sociální podtext, vždycky je to takové hledání domova. V téhle postmoderní tekuté době, se do obrazů dá použít opravdu cokoli a nikdy není zcela jasné, o co má vlastně jít. Tedy rozhodně ne mně osobně. Nikdy si předem nediktuji nějaký obsah, ale nakonec tam vždycky nějaký dostanu."
shrnuje svoji tvorbu oblíbený profesor, od r. 2011, vedoucí pedagog ateliéru kresby na Akademii výtvarných umění v Praze.
Text: Richard Koníček
Foto: Wenca Nikoníček
Jiří Petrbok - AIRMAXXX 62
2. 4. - 20. 5. 2022
DSC Gallery
Dlouhá 5, 110 00
Více k autorovi:
https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/jiri-petrbok-forever-aneb-kdyz-dva-delaji-totez-neni-to-totez/
https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/sex-koma-37-sex-coma-37-aneb-uzasne-prisery-ci-mushroom-boy/