TRANSPARENCY v Galerii UM aneb PRŮHLEDNOST to je to, o čem je tahle výstava studentských prací

25.04.2023 18:19

 

 

TRANSPARENCY

Průřez tvorbou Ateliéru skla UMPRUM

5. 4. - 13. 5. 2023

Galerie UM

 

 

„Sklo je velice ojedinělý, stále živý materiál, který více než ostatní pracuje s náhodou a překvapením. Mimo jiné i z tohoto důvodu balancuje sklářská tvorba v ateliéru na hraně volného umění a designu. Tento balanc by měl být zcela přirozený, bez složitého dělení. Ateliér by měl jít cestou tvůrčího designu s přesahem až ke konceptuálnímu přístupu, ze kterého je možno přejít k jakékoliv umělecké disciplíně“.

Rony Plesl, vedoucí Ateliéru skla na UMPRUM

 

 

Výstava nazvaná Transparency - Průřez tvorbou Ateliéru skla UMPRUM, představuje díla 26 studujících a absolventů tohoto ateliéru, jež vznikla za posledních šest let.

Nápaditě instalovaná přehlídka neokoukaných artefaktů představuje snad až bezbřehou mnohostrannost tvorby, přístupů, technik a řemeslného zpracování pozoruhodného materiálů – skla.

Výstava ale také nabízí ukázky inteligentního designu užitého skla, stejně tak jako různé typy světel, či dokonce práce nalézající se až na samém pomezí sochařské tvorby a konceptuálního umění…

 

 

Artefakty ze skla se nemohou okoukat

 

Jsou výstavy výtvarného umění, kde si člověk exponáty prožije, nebo jen prohlédne, kde si odnáší dojem a tím to končí. Výstavy skla jsou však něčím nad tím vším. Alespoň pro nás, na www.www-kulturaok-eu.cz.

Sklo má tisíce podob. Nejen coby artefakt jako takový, váza, číše, svítidlo, ale i jako vjem. Každý výtvor ze skla, tvůrčího materiálu, je uměním už tím, že je. Má totiž v sobě řadu výtvarných „bonusů“. Odrazy, lesky, hry barev a jejich změny s úhlem pohledu či nasvícením. Vzrušující křehkost, něžnost tvarů, snový potenciál. Skleněné artefakty jsou neokoukatelné. Ať už v roli užitné či v roli ozvláštňující prostor, kam jsou instalovány, tedy náš svět kolem nás. Svět, který potřebuje být zkrášlován, neboť sám si o to začasté přímo říká. Zvláště v dobách, jaké nás na téhle planetě v posledním čase častují stále častěji. A stále urputněji. Potřebujeme nacházet krásu, a sklo, a díla z něj vytvořená, nám ji poskytují.

Naše díky proto patří, nejen tomuto uměleckému materiálu, ale i těm, kdo z něj vytvářejí díla, jež nám činí potěšení a mnohé z jejich děl nám dokonce i obětavě slouží.

Je dobře, že UMPRUM disponuje takovými osobnostmi v rolích pedagogů, k jakým patří Rony Plesl. Díky jemu, a jemu podobným, máme tolik skvělých pokračovatelů věčné tradice českého sklářství.

Výstava Transparency - Průřez tvorbou Ateliéru skla UMPRUM je toho ostatně jednoznačným důkazem.

 

 

Po úspěšných prezentacích v Londýně a belgickém Lommelu, konečně v Praze 

 

Výstava výběru z prací studentů a dnes již namnoze i absolventů Ateliéru skla UMPRUM, byla původně výstavou takříkajíc exportní. Šla do světa ve šlépějích slávy českého skla s dějinnou tradicí. A také, jako reprezentace UMPRUM a jejího Ateliréru skla.

Právem. Vždyť i sám Ateliér skla na UMPRUM má svou požehnanou historii. Sahá až do 40. let 20. století. A už od svého vzniku dosahoval tento Ateliér a výsledné práce jeho studentů náležitých uznání a získával si pozornost fakticky celého světa. Názorným příkladem, přínosu Ateliéru skla pro naše sklářství je i jeho současný vedoucí Rony Plesl. Sám původně student UMPRUM a jejího Ateliéru skla.

Je dobře, že se uvolil a ujal i pedagogické funkce. Výsledky jsou zřejmé. Jak na výstavě samé, to především, tak při uplatnění absolventů, z nichž mnohá jména posouvají zase dál hranice možného. 

Zde je třeba za jiné jmenovat právě spolutvůrkyni výstavy Transparency, Kláru Horáčkovou. Absolventku Ateliéru skla a dnes už i mimořádnou osobnost oboru s vynikajícími nápady a tvůrčími počiny.

V čem, že tkví úspěšnost Ateliéru skla? Rony Plesl to charakterizoval slovy:

„Při výuce kladu především důraz na silný myšlenkový koncept, který studenty provází labyrintem trendů a pomáhá jim překonávat nástrahy laciného estetismu a dekorativismu, ke kterému mnohdy materiál jako sklo svádí.“

A že to tak opravdu znamenitě funguje, dokládá i výstava Transparency.

 

 

Jaké podoby může mít sklo? Kde jsou jeho hranice?

 

Pro odborné hodnocení výstavy Transparency - Průřez tvorbou Ateliéru skla UMPRUM, samozřejmě sáhneme po kurátorské zprávě Ronyho Plesla a Kláry Horáčkové.

 

„Z vystavených prací můžeme jmenovat skleněnou plastiku čerstvého absolventa Johana Pertla Monument, která kombinuje tavené sklo a mramor.

Inspirací bylo autorovi umístění staveb v krajině.

Dílo staví na kontrastu kamene jako krajinného profilu a jím procházejícím bloku skla.

 

Studentka Jana Svobodová se na výstavě prezentuje dílem Jak chytit kapku vody.

Kapce vody dává emoci a vnímá ji jako slzu.

Smutek a pocity přeměňuje do něčeho jedinečného, stálého a živého.

Využívá pro to řady různě technologicky zpracovaných skleněných destiček umístěných na rozměrném průsvitném, podsvíceném stole.

Součástí instalace je i ručně broušený objekt kapkovitého tvaru, který je ukrytý v intimním prostoru pod stolem.

 

S hravým konceptem přichází Anna Martinková, která je zde zastoupena instalací na pomezí volné tvorby Jev.

Svou práci vnímá jako snahu o přiblížení fyzikálních jevů a zdůraznění jejich podstaty.

Pracuje se spékanými skleněnými korálky a zmagnetizovaným kovem, které jakoby levitují v prostoru.

Všechny části jsou neustále v pohybu, částice mezi jednotlivými segmenty pracují a magnetické pole je neustále aktivní.

Práce s tvarem je intuitivní záležitostí, hlavní roli zde hraje gravitace a magnetická síla, které ovlivňují výstup celé práce.

 

Nástěnná plastika Behind the Screen, Filipa Franka kombinující obdélníkové sklo a sádrový reliéf lidských torz upozorňuje na komplikovaný vztah mezi lidmi a obrazovkami.

Obrazovky, do kterých lidé neustále hledí, usazují své uživatele do specifických pozic a upoutávají na místo.

Autor chápe obdélník jako symbol vězení, které si společnost vytvořila.

V blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností obdélníkové médium opustíme a propadneme se do světa virtuální reality, která uvězní naše tělo celé.“

 

 

Vystavující autorky a autoři

 

Emma Balcarová, Kamila Dvořáková, Sabina Falcmanová, Šárka Ištvánová, Anna Jožová, Valentina Hejdová, Anna Martinková, Dominika Petrtýlová, Vendulka Prchalová, Anne Ryšavá, Jana Svobodová, Barbora Štefánková, Marieta Tedenacová, Karolína Vorlíková

a

David Černý, Philip Frank, Adam Hanšut, František Jungvirt, Shynar Kaliyeva, Daniel Kinský, Tomáš Kučera, Meta Mramor, Johan Pertl, Tomáš Rachunek, Vlastimil Šenkýř, Byoungchan Yun

 

Text: Richard Koníček a Marie Kubíčková, DiS.

Foto: Marie Kubíčková, DiS.

 

 

TRANSPARENCY

Průřez tvorbou Ateliéru skla UMPRUM

5. 4. - 13. 5. 2023

Galerie UM

Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
nám. Jana Palacha 80, Praha 1

www.umprum.cz  
Pedagogické vedení a kurátoři výstavy: Rony Plesl a Klára Horáčková

Tým Ateliéru skla: Ivan Pokorný, Barbora Štefánková, Alena Hájková, Antonín Votruba, Dominika Petrtýlová

Grafika: Žofia Kosová

Architektonické zpracování: Ivo Jedlička, Mikuláš Procházka

Produkce: Klára Horáčková, Šárka Váňová

Doprovodný program:

4. 5. od 18 hodin – komentovaná prohlídka výstavy

13. 5. od 15 hodin – komentovaná prohlídka výstavy

 

 

Více k zainteresovaným na výstavě:

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/anna-jozova-massive-satisfaction-aneb-liza-stale-vitezi-ci-v-jednoduchosti-a-hravosti-je-genialita/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/artsemestr-leto-2019-aneb-sklenene-stil-mac-menu-a-j/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/umprum-vystava-colours-of-transparency-aneb-lizatkova-vaza-liza/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/stanislav-libensky-award-2016-aneb-z-mikroskopu-do-skla/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/atelier-sklo-fud-ujep-1matr1kulace-aneb-sklo-jako-material-s-netusenou-budoucnosti-do-ktere-zasahnout-muzeme/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/frantisek-jungvirt-a-barbora-kotesovcova-fashion-glass-aneb-kdyz-modu-a-sklo-propojime-v-jeden-umelecky-zazitek/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/czech-design-week-u-kongresoveho-centra-praha-aneb-inspirativni-vystava-na-vzduchu-mrazu-off-line-a-bezpecne/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/stanislav-libensky-award-2018-aneb-kdyz-pomoci-ledu-a-skla-zachytime-pomijivost-a-krehkost-zivota/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/svetelnym-umenim-podruhe-rozzarime-ceske-regiony-a-prahu-aneb-svetelne-umeni-srozumitelne-vsem-/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/designblok-2014-koktejl-v-holpodrtu-jen-pro-zvane-aneb-pastva-pro-oci-nejen-dozete-benatskeho/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/rony-plesl-a-sochare-richard-stipl-inkarnace-aneb-co-se-stane-kdyz-se-vteli-sklar-sochar-a-architekt-do-pribehu-hmoty/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/brilliant-by-design-aneb-nove-trendy-v-%c2%b4krehkych%c2%b4-oborech/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/lada-semecka-klara-horackova-jaroslav-chramosta-aneb-na-artprague-2016-jsme-nechybeli/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/klara-horackova-spirit-levels-vodovahy-aneb-proc-prostorem-prochazi-cervena-linie/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/klara-horackova-reality-check-aneb-kontrola-reality-ve-prospech-nekontrolovane-fantazie/