TRANSPARENCY v Galerii UM aneb PRŮHLEDNOST to je to, o čem je tahle výstava studentských prací
TRANSPARENCY
Průřez tvorbou Ateliéru skla UMPRUM
5. 4. - 13. 5. 2023
Galerie UM
„Sklo je velice ojedinělý, stále živý materiál, který více než ostatní pracuje s náhodou a překvapením. Mimo jiné i z tohoto důvodu balancuje sklářská tvorba v ateliéru na hraně volného umění a designu. Tento balanc by měl být zcela přirozený, bez složitého dělení. Ateliér by měl jít cestou tvůrčího designu s přesahem až ke konceptuálnímu přístupu, ze kterého je možno přejít k jakékoliv umělecké disciplíně“.
Rony Plesl, vedoucí Ateliéru skla na UMPRUM
Výstava nazvaná Transparency - Průřez tvorbou Ateliéru skla UMPRUM, představuje díla 26 studujících a absolventů tohoto ateliéru, jež vznikla za posledních šest let.
Nápaditě instalovaná přehlídka neokoukaných artefaktů představuje snad až bezbřehou mnohostrannost tvorby, přístupů, technik a řemeslného zpracování pozoruhodného materiálů – skla.
Výstava ale také nabízí ukázky inteligentního designu užitého skla, stejně tak jako různé typy světel, či dokonce práce nalézající se až na samém pomezí sochařské tvorby a konceptuálního umění…
Artefakty ze skla se nemohou okoukat
Jsou výstavy výtvarného umění, kde si člověk exponáty prožije, nebo jen prohlédne, kde si odnáší dojem a tím to končí. Výstavy skla jsou však něčím nad tím vším. Alespoň pro nás, na www.www-kulturaok-eu.cz.
Sklo má tisíce podob. Nejen coby artefakt jako takový, váza, číše, svítidlo, ale i jako vjem. Každý výtvor ze skla, tvůrčího materiálu, je uměním už tím, že je. Má totiž v sobě řadu výtvarných „bonusů“. Odrazy, lesky, hry barev a jejich změny s úhlem pohledu či nasvícením. Vzrušující křehkost, něžnost tvarů, snový potenciál. Skleněné artefakty jsou neokoukatelné. Ať už v roli užitné či v roli ozvláštňující prostor, kam jsou instalovány, tedy náš svět kolem nás. Svět, který potřebuje být zkrášlován, neboť sám si o to začasté přímo říká. Zvláště v dobách, jaké nás na téhle planetě v posledním čase častují stále častěji. A stále urputněji. Potřebujeme nacházet krásu, a sklo, a díla z něj vytvořená, nám ji poskytují.
Naše díky proto patří, nejen tomuto uměleckému materiálu, ale i těm, kdo z něj vytvářejí díla, jež nám činí potěšení a mnohé z jejich děl nám dokonce i obětavě slouží.
Je dobře, že UMPRUM disponuje takovými osobnostmi v rolích pedagogů, k jakým patří Rony Plesl. Díky jemu, a jemu podobným, máme tolik skvělých pokračovatelů věčné tradice českého sklářství.
Výstava Transparency - Průřez tvorbou Ateliéru skla UMPRUM je toho ostatně jednoznačným důkazem.
Po úspěšných prezentacích v Londýně a belgickém Lommelu, konečně v Praze
Výstava výběru z prací studentů a dnes již namnoze i absolventů Ateliéru skla UMPRUM, byla původně výstavou takříkajíc exportní. Šla do světa ve šlépějích slávy českého skla s dějinnou tradicí. A také, jako reprezentace UMPRUM a jejího Ateliréru skla.
Právem. Vždyť i sám Ateliér skla na UMPRUM má svou požehnanou historii. Sahá až do 40. let 20. století. A už od svého vzniku dosahoval tento Ateliér a výsledné práce jeho studentů náležitých uznání a získával si pozornost fakticky celého světa. Názorným příkladem, přínosu Ateliéru skla pro naše sklářství je i jeho současný vedoucí Rony Plesl. Sám původně student UMPRUM a jejího Ateliéru skla.
Je dobře, že se uvolil a ujal i pedagogické funkce. Výsledky jsou zřejmé. Jak na výstavě samé, to především, tak při uplatnění absolventů, z nichž mnohá jména posouvají zase dál hranice možného.
Zde je třeba za jiné jmenovat právě spolutvůrkyni výstavy Transparency, Kláru Horáčkovou. Absolventku Ateliéru skla a dnes už i mimořádnou osobnost oboru s vynikajícími nápady a tvůrčími počiny.
V čem, že tkví úspěšnost Ateliéru skla? Rony Plesl to charakterizoval slovy:
„Při výuce kladu především důraz na silný myšlenkový koncept, který studenty provází labyrintem trendů a pomáhá jim překonávat nástrahy laciného estetismu a dekorativismu, ke kterému mnohdy materiál jako sklo svádí.“
A že to tak opravdu znamenitě funguje, dokládá i výstava Transparency.
Jaké podoby může mít sklo? Kde jsou jeho hranice?
Pro odborné hodnocení výstavy Transparency - Průřez tvorbou Ateliéru skla UMPRUM, samozřejmě sáhneme po kurátorské zprávě Ronyho Plesla a Kláry Horáčkové.
„Z vystavených prací můžeme jmenovat skleněnou plastiku čerstvého absolventa Johana Pertla Monument, která kombinuje tavené sklo a mramor.
Inspirací bylo autorovi umístění staveb v krajině.
Dílo staví na kontrastu kamene jako krajinného profilu a jím procházejícím bloku skla.
Studentka Jana Svobodová se na výstavě prezentuje dílem Jak chytit kapku vody.
Kapce vody dává emoci a vnímá ji jako slzu.
Smutek a pocity přeměňuje do něčeho jedinečného, stálého a živého.
Využívá pro to řady různě technologicky zpracovaných skleněných destiček umístěných na rozměrném průsvitném, podsvíceném stole.
Součástí instalace je i ručně broušený objekt kapkovitého tvaru, který je ukrytý v intimním prostoru pod stolem.
S hravým konceptem přichází Anna Martinková, která je zde zastoupena instalací na pomezí volné tvorby Jev.
Svou práci vnímá jako snahu o přiblížení fyzikálních jevů a zdůraznění jejich podstaty.
Pracuje se spékanými skleněnými korálky a zmagnetizovaným kovem, které jakoby levitují v prostoru.
Všechny části jsou neustále v pohybu, částice mezi jednotlivými segmenty pracují a magnetické pole je neustále aktivní.
Práce s tvarem je intuitivní záležitostí, hlavní roli zde hraje gravitace a magnetická síla, které ovlivňují výstup celé práce.
Nástěnná plastika Behind the Screen, Filipa Franka kombinující obdélníkové sklo a sádrový reliéf lidských torz upozorňuje na komplikovaný vztah mezi lidmi a obrazovkami.
Obrazovky, do kterých lidé neustále hledí, usazují své uživatele do specifických pozic a upoutávají na místo.
Autor chápe obdélník jako symbol vězení, které si společnost vytvořila.
V blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností obdélníkové médium opustíme a propadneme se do světa virtuální reality, která uvězní naše tělo celé.“
Vystavující autorky a autoři
Emma Balcarová, Kamila Dvořáková, Sabina Falcmanová, Šárka Ištvánová, Anna Jožová, Valentina Hejdová, Anna Martinková, Dominika Petrtýlová, Vendulka Prchalová, Anne Ryšavá, Jana Svobodová, Barbora Štefánková, Marieta Tedenacová, Karolína Vorlíková
a
David Černý, Philip Frank, Adam Hanšut, František Jungvirt, Shynar Kaliyeva, Daniel Kinský, Tomáš Kučera, Meta Mramor, Johan Pertl, Tomáš Rachunek, Vlastimil Šenkýř, Byoungchan Yun
Text: Richard Koníček a Marie Kubíčková, DiS.
Foto: Marie Kubíčková, DiS.
Průřez tvorbou Ateliéru skla UMPRUM
5. 4. - 13. 5. 2023
Galerie UM
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
nám. Jana Palacha 80, Praha 1
www.umprum.cz
Pedagogické vedení a kurátoři výstavy: Rony Plesl a Klára Horáčková
Tým Ateliéru skla: Ivan Pokorný, Barbora Štefánková, Alena Hájková, Antonín Votruba, Dominika Petrtýlová
Grafika: Žofia Kosová
Architektonické zpracování: Ivo Jedlička, Mikuláš Procházka
Produkce: Klára Horáčková, Šárka Váňová
Doprovodný program:
4. 5. od 18 hodin – komentovaná prohlídka výstavy
13. 5. od 15 hodin – komentovaná prohlídka výstavy
Více k zainteresovaným na výstavě:
https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/artsemestr-leto-2019-aneb-sklenene-stil-mac-menu-a-j/
https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/stanislav-libensky-award-2016-aneb-z-mikroskopu-do-skla/