Vize Nákladového nádraží Žižkov aneb budoucnost NNŽ očima studentů fakulty architektury ČVUT či jeden míní a druhý změní…

11.07.2018 10:22

Informační centrum  - Praha 3

9. 7. - 31. 8. 2018

 

 

 

 

 

 

Kauzu Nákladového nádraží Žižkov sledujeme na www.www-kulturaok-eu.cz už řadu let.  Důvodem není jen to, že jsme kdysi oba nedaleko pracovali a do historické budovy NNŽ jsme chodívali - ještě coby namlouvající se - do závodní jídelny na oběd.

 

 

Nejasná budoucnost Nákladového nádraží Žižkov

Po zániku Nákladového nádraží Žižkov, jakožto opravdového nákladového nádraží, se rozpoutala diskuze i vášně, zda objekt uchvátí všemocná ruka developerů, nebo tento pozoruhodný industriální komplex bude sloužit veřejnosti jako kulturní instituce nebo, zda se dokonce stavba nebude bourat za účelem vedení výpadovky přímo v místech historické budovy.

 

Pak nastalo krátké období více méně nevázaného kulturního využití prostor a objektů NNŽ, např. pro pořádání akcí jako Designblok, Prague Biennale z roku 2013 či Landscape festivalů z let 2014 a 2015, jichž jsme se s nadšením zúčastnili, o nichž jsme na našem webu psali. NNŽ jsme ale vnímali i nepřímo, třeba na výstavě fotografií Hynka Glose z roku 2014, nazvané Mezičas prostoru, věnované pražským brownfieldům, kde NNŽ, stejně jako my, samozřejmě nemohlo chybět a o níž jsme také na našem webu referovali.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vize, která se jeví jako smysluplná

Proto jsme také uvítali pozvání od - našemu webu příznivě nakloněné - Galerie Josefa Fragnera - na prezentaci modelu Nákladového nádraží Žižkov, který navrhli studenti fakulty architektury nazvanou Vize Nákladového nádraží Žižkov. Konala se pod záštitou městské části Praha 3 v Informačním centru této městské části.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fakta byla dána už pozvánkou

Městská část Praha 3 a FA ČVUT ateliér Redčenkov - Danda

si Vás dovolují pozvat na vernisáž unikátního modelu:

Vize Nákladového nádraží Žižkov,

aneb budoucnost nádraží očima studentů fakulty architektury ČVUT.

Model v měřítku 1:87

představuje kulturně vzdělávací cluster včetně bydlení a studentských kolejí a

poukazuje především na využití vnitrobloku historické budovy nádraží.

Jednotlivé sekce modelu respektují zadání státních institucí,

které by rády svoji budoucnost spojily s tímto výjimečným objektem.

Podklad pro návrh předala

Národní galerie,

Národní filmový archiv,

Národní muzeum,

Národní technické muzeum,

Akademie múzických umění,

Uměleckoprůmyslové muzeum a Muzeum architektury.

 

 

 

Naděje umírá poslední

Po zhlédnutí modelu můžeme říci, že projekt je to úžasný, chytrý a promyšlený. Ale - žel - také idealistický. K jeho realizaci, jak jsme se dozvěděli, chybí zatím mnoho předpokladů.

 

 

Na setkání s představiteli Prahy 3, FA ČVUT, Národního filmového archivu a Akademie múzických umění, Galerie Josefa Fragnera, zastupující zde v osobě Dana Merty, tak trochu (snad) i budoucí Muzeum architektury, a v neposlední řadě i samotných studentů, tedy tvůrců projektu i modelu, díla, které vznikalo 4 měsíce, jsme se od nadšení rychle vrátili k realitě. Projekt vznikl, ale aby mohl být realizován, musí nejprve dojít k prodeji celého komplexu Českými drahami městu Praha. To pak musí rozhodnout, zda projekt bude vůbec akceptovat, nebo ne. Což si už na triko stávající vedení magistrátu nevezme a vše bude rozhodovat až po podzimních volbách nové obsazení radnice. Kdy a jak? To je teď ve hvězdách. A do případné realizace bude mocně zasahovat ještě celá plejáda institucí, aktivit, iniciativ a hlavně památkáři. Čili shrnuto a sečteno, doufejme, ale nedělejme si iluze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ne každý plán se ihned skutkem stane, od slova ke skutku je dlouhá cesta, pane…

Tak to zaznělo již v jedné ze slavných her, kterou napsal Molière, vlastním jménem Jean-Baptiste Poquelin (* 1622 + 1673) v 17. století. A tak to  nějak v tomto smyslu platí i dnes i o pražském Nákladovém nádraží Žižkov.

 

Je nesporné, že studentům se podařilo najít inteligentní a citlivé řešení, jak využít tak pozoruhodný objekt, který bude navíc obestavěn desítkami bytových staveb celkového projektu zástavby rozsáhlého území Žižkova. Byla by to tedy jednoznačně vhodná klidová zóna (bazén, skleník, farma, tržnice, ZUŠ, knihovna, kluby, depozitář plastik NG, AVU, Muzeum architektury ...) tohoto mohutného budoucího sídliště, které zde bude budovat společnost Sekyra Group.

 

 

 

 

Vznikl tak bezesporu v zásadě reálný a všem srozumitelný podklad pro další jednání na všech stranách. Ale jak řekl sám arch. Redčenkov, největší přínos studentského projektu je fakt, že se studenti v rámci studia zamysleli a vytvořili chytré řešení, vyzkoušeli si to ´na vlastní kůži´ včetně jednání s případnými účastníky a uživateli, a také fakt, že projekt je tímto zveřejněn  i široké veřejnosti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak arch. Redčenkov také dodal, návrh vyvolá diskuzi, ale to je ta nejlepší cesta k řešení. A že je to řešení opravdu promyšlené, nám sám na krátké komentované prohlídce také předvedl a potvrdili to i přítomní případní uživatelé.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A ti z nás, které to zajímá a nemohli být přítomni už na zahájení, nemusejí mít obavy, že z modelu nebudou moudří. Všech 10 sekcí je totiž doplněno vysvětlujícími popiskami a v Infocentru jsou navíc k dispozici i další textové a obrazové doplňující materiály, včetně kresebných vizualizací jednotlivých částí komplexu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A proto všem, kdo chtějí město obytné a pro lidi, doporučujeme návštěvu Infocentra Prahy 3 a obhlídku modelu. A v případě, že budou mít někdy nějak tu možnost, tak projekt i podpořit.   

 

130 00 Praha 3

Milešovská 846/1

 

Hodnocení:  100 %

Richard Koníček

Foto: © Richard Koníček, © Ing. Olga Koníčková

 

 

Nákladové nádraží Žižkov

Původně velkokapacitní koncové nádraží je

největší dochovanou funkcionalistickou stavbou v Praze.

Sloužilo k překládce zboží, především potravin, a jeho skladování ve strojních chladnicích.

Plocha skladišť zaujímá 30 000 m2 a

je tvořena dvěma křídly se dvěma nadzemními a podzemními patry.

Tato křídla jsou propojena deseti ocelovými lávkami.

 

 

Výstavba byla zahájena v roce 1928

podle návrhu architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse.

V roce 1931 probíhá výstavba skladišť a ramp,

o tři roky později správní budovy.

Pravidelný provoz byl zahájen 1. 3. 1936.

 

Kvůli vzrůstající kamionové přepravě byl

provoz nádraží ukončen v roce 2002.

V současnosti probíhá přeměna nádraží na kulturně vzdělávací centrum,

v plánu je také výstavba obytných domů. (Web: nakladovenadrazizizkov.com)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Více na téma Nákladové nádraží Žižkov:

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/a15-rocnik-designblok-2013-aneb-kdyz-na-nakladovem-nadrazi-praha-zizkov-neprsi/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/%c2%b4prague-biennale-6%c2%b4-vyjelo-ze-stanice-nakladoveho-nadrazi-praha-zizkov-6-cervna-2013-aneb-kdyz-jsme-tam-chodili-do-zavodni-jidelny-na-obedy-%28exhibition-space%29/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/landscape-festival-praha-2014-nnz-aneb-kdyz-stare-nadrazi-zizkov-ted-nejen-zeleni-zaplnime/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/landscape-festival-praha-2015-aneb-vime-co-je-verejny-prostor-no-je-to-prece-cela-nase-zemekoule-a-zije-zde-6-700-000-lidi/

 

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/hynek-glos-mezicas-prostoru-grant-prahy-czech-press-photo-2014-aneb-kdyz-uz-my-%c2%b4brownfieldy%c2%b4-muzeme-svetu-jen-zalovat/