Rafal Olbiński v Mánesu aneb autorův specifický svět, plný metafor, barev a nečekaných souvislostí – jen se dobře dívat
Rafał Olbiński
Surrealismus v barvách poezie
18. 6. - 7. 7. 2025
Výstavní síň Mánes
Rafał Olbiński (* 1943, Kielce, Polsko) je výtvarník malíř a ilustrátor.
Znám je svým typicky poetickým surrealismem a je spojen s Polskou školou plakátu. Olbiński získal řadu ocenění, včetně zlatých a stříbrných medailí od
Art Directors Club of New York,
zlatých a stříbrných medailí od
Society of Illustrators v New Yorku a Los Angeles,
ocenění
The Big Crit 2000, mezinárodního Oscara za nejpamátnější plakát světa,
Prix Savignac, Gloria Artis, Creative Review Award za nejlepší z britské ilustrace a
Do Divina Pole York City Award, Gidina Divhalia World New York City.
Vystavoval už v tak prestižních institucích, jako
Museum of Modern Art (Poster Collection), Carnegie Foundation, National Arts Club, Smithsonian Institution, Library of Congress, Suntory Museum a Poster Museum.
Olbińského dílo bylo ovlivněno umělci jako
Saul Steinberg, Milton Glaser, Marshall Arisman a Brad Holland a je zmiňován vedle významných vrstevníků jako
Keith Haring, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg či Andy Warhol.
Vystudoval Varšavskou technickou univerzitu ve Varšavě a v současné době
pobývá ve Spojených státech amerických.
Mánes – legenda ožívá
Galerie Mánes, či jak zní současný název této někdejší Mekky moderního a především meziválečného umění Výstavní síň Mánes, se snad pozvolna opět vrací ke svým kořenům. Po vynikající a především objevné březnové výstavě neprávem pozapomenutého Jiřího Kovaříka (viz. náš článek: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/jiri-kovarik-zatraceny-genius-aneb-kdo-nikdy-nevystavoval-v-manesu-jako-by-nebyl-aneb-pozde-ale-prece/ ) se ani ne o čtvrt roku později, pro první půli letních prázdnin, v této ideální funkcionalistické výstavní prostoře objevuje opět mimořádná, tentokrát zahraniční, osobnost. Polský umělec Rafal Olbiński.
Je dobře, že se dramaturgie tohoto našeho „galerijního chrámu“ v jakémsi vědomém a možná spíše podvědomém odkazu vrací tam, kde se nacházela před válkou. K mimořádným výstavám, mimořádných osobností, mimořádných kvalit. Navíc, těch – sáhněme si do svědomí – o kterých nic, maximálně tak skoro nic, nevíme.
Je dobré vidět novou tvorbu pro nás nově objevených talentů, jejichž dílo přetrvá je i nás.
Výstavy lze projít, ale také odkrokovat
Jsou výstavy, jež proletíme. Stačí nám povšechný přehled. Proč? Protože nám výstava nepředstavila nic víc, než jen to, že takový autor existuje, a taková a taková díla tvoří.
Jsou ale – naštěstí - i výstavy, které projdeme. Vnímáme na nich krásu vystavených děl, stejně jako i celkový výtvarně zajímavý komplex. Skoro jako kdyby výstava byla jedním celkem. Jedním uměleckým dílem.
Jsou ale i – děkujme tvůrcům, i kurátorům – výstavy, u nichž nás zastaví už první dílo. Ne zarazí, ale zastaví. Protože nás osloví, vtáhne, přiměje se zadívat i zamyslet a objevíme v něm nějaký druhý plán. A my se jím najednou nedokážeme pouze kochat, my o něm – chtě nechtě - musíme přemýšlet. Takovou výstavu pak „odkrokujeme“ a to pěkně obraz po obrazu.
Není takových výstav, ani takových tvůrců ba ani takových kurátorů zase až tak mnoho, ale zatím ještě – i přes devastaci uměleckých hodnot únikovými cestami – jsou a objevují se a nevzdávají to.
A přesně tohle platí i o výstavě Rafala Olbińskiho nazvané Surrealismus v barvách poezie, kterou pro nás - neznalé tvorby Rafala Olbińského - připravil kurátor této výstavy, Miroslaw Lewandowski.
Kurátor takových legendárních výstav, jaké nám otevírají dveře do mimořádné světové nekonvenční tvorby dokořán. Jedna za všechny b0udiž vzpomenuta, a to monstrózní a fenomenální výstava naprosto unikátní světové osobnosti, jakou byla v roce 2018, výstava prací Shaloma-Tomase-Neumanna, pořádaná ve vskutku adekvátním prostředí, a to, ve všech prostorách pozoruhodného architektonického a technického díla, jakým je Stará čistička odpadních vod v Bubenči. Výstava se konala pod názvem Fusionism (viz. náš článek: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/shalom-tomas-neuman-fusionism-aneb-kdyz-vyprskneme-ve-virive-zmeti-smyslu/).
K výstavě opět organizované Miroslawem Lewandovskim nyní, nelze než dodat, že na kvalitě svých akcí rozhodně neslevuje.
Chytré obrazy
Hledaje vhodné a jaksi univerzální označení obrazů Rafala Olbińskiho nabízí se pojem - „chytré obrazy“. Autor má totiž především jasný, srozumitelný a přehledný tvůrčí rukopis. Poutavé a syté barvy nelze přehlédnout a lákají nás přistoupit k obrazům blíž. Ne jistě náhodou, jsou ztvárněné náměty zpodobňovány převážně na půvabných ženských postavách, častěji přímo aktech, ale zcela oproštěných jakýchkoli lascivních gest či zpodobnění. Jsou prostě půvabné. A donutí nás tedy zadívat se, dívat se a hlavně - objevovat. A objevovat je na každém obraze vždy co.
Rafal Olbiński totiž vždy umně spojuje – jak je i odborně zařazován – surrealizmus se symbolikou a sny, v jeden výsledný výjev. Celé to pak ještě vylepší určitou mírou naznačovaného tajemství vloženého do poetického rámu. A ty, diváku, bádej, přemýšlej, hádej, hledej, co všechno ještě sděluje tenhle obraz - navíc. A divák objevuje příběh. Zda správně či ne, není rozhodující, ale objevuje a objeví. A vždy.
Jistě, jsme každý jiný, takže každý také jinak vnímáme ten Olbińskim nám obrazem napovězený příběh. Ale to je to, čím autorovy obrazy nejen, že těší oko, duši a mysl, ale také baví a tím lákají a přitahují. Ne nadarmo je Rafal Olbiński, jako malíř, ilustrátor a grafik, považován za jednu z vůbec nejvýraznějších světových osobností.
Plakáty
V informaci o výstavě a tvorbě Rafala Olbińského nemůžeme opominout ještě jednu stránku jeho tvorby. Plakáty. Divadelní i filmové. Je pro ně – minimálně v Polsku – považován za čelního představitel tzv. plakátové školy.
Průřez tvorbou
Výstava Rafala Olbińskiho přináší našemu divákovi zcela ojedinělý průřez autorovou tvorbou. Obsahuje snad všechna jeho ikonická díla a zařazuje mezi ně klidně i díla zcela nová.
A že je Olbiński oblíben doma i ve světě, dokazuje mimo jiné i fakt, že zájem o jeho tvorbu projevují světové galerie pařížské, tokijské, římské či londýnské, ale například galerie v New Yorku. Z hlediska objektivního, je asi vůbec nejvyšším autorovým oceněním, že jeho díla zařadily do svých sbírek i takové instituce jakými jsou Muzeum moderního umění v Lodži či proslulá Carnegie Foundation. V tyto dny se tedy – až do 7. 7. 25 - dostává průřez tvorbou Rafala Olbińskiho i k nám do Prahy.
Kurátorem výstavy je Mirosław Lewandowski
Mirosław Levandovskli je nám - už od výše zmíněné výstavy ve Staré čističce - osobně znám. A tak jsme vlastně už předem věděli, že jeho cit pro opravdu mimořádné umění nás nezklame, přestože se vydáváme na výstavu prací nám zcela neznámého autora. Neprohloupili jsme.
Jak by také…
Mirosław Lewandovski, který nás na výstavu pozval, je totiž známý polský sběratel a mecenáš kultury vůbec, který ale prakticky už od konce minulého století žije a působí v České republice a který umění a jeho poznávání zasvětil fakticky celý život.
Rafal Obliński
· * 1943, Kielc
· Vystudoval architekturu
· Propadl kouzlu výtvarného umění
· 1981 odchází do USA
· Záhy nabývá mezinárodního ohlasu
· Stává se pedagogem
· 1983 - 1988 fakulta Tyler School of Art na Temple University ve Filadelfii
· 1987 - 2001 prestižní School of Visual Arts v New Yorku
· 1994 získává tzv. mezinárodního Oscara za nejpamátnější plakát světa - Prix Savignac
· 1994 v Londýně zase Creative Review Award za nejlepší britskou ilustraci
· 1996 cenu Stevena Dohanose za nejlepší obraz na výstavě Společnosti ilustrátorů
· 2001 pořádá berlínský Willy-Brandt House jeho retrospektivní výstavu s názvem - Umění na přelomu století
· V letech 2002 až 2010, jsou výběry Olbinského obrazů vrcholem oslav Dne Země v New Yorku
· 2002 navrhuje první - a hned veleúspěšnou – divadelní scénu pro představení Mozartova Dona Giovanniho pro Opera Company of Philadelphia
· Spolupracuje s prestižními magazíny (Time, Newsweek, The New Yorker)
· Doposud získal Rafal Obliński za svoji tvorbu už více jak 150 ocenění
Text a foto: Richard Koníček (10 x) a Internet (1 x)
Rafał Olbiński
Surrealismus v barvách poezie
18. 6. - 7. 7. 2025
Výstavní síň Mánes
Masarykovo nábřeží 250/1, Praha 1
Akce se koná pod čestnou záštitou
MČ Praha 1 a Polského institutu v Praze