MALÝ PRINC v Plzeňské Papírně aneb jak si po svém prožila Island Eliška Podzimková

07.06.2022 17:08

 

 

 

MALÝ PRINC

Eliška Podzimková

3. 3. – 7. 7. 2022

Papírna Plzeň

 

 

„Příběh Malého prince je geniální, některé věci ale pochopíte až v dospělosti.“

Eliška Podzimková, animátorka, ilustrátorka, fotografka a umělkyně všeho druhu…

 

 

Eliška Podzimková ilustrovala známou knížku francouzského spisovatele a pilota Antoina de Saint-Exupéryho. Příběh zasadila na Island, který je podle ní tak trochu jiná planeta. Na tyto ilustrace navazuje její interaktivní výstava Malý princ, která se – po nezbytném prodloužení kvůli zájmu – koná dosud v Plzeňském kulturním centru Papírna. Nejde však jen o pouhou výstavu, jedná se o výstavu, kde si vystavené obrázky můžete klidně sami rozpohybovat, oživit, za pomoci k výstavě připravené speciální mobilní aplikace.

 

 

Naše vděčně nevděčné úlety z původního programu

 

Již mnohokrát jsme na www.www-kulturaok-eu.cz informovali jeho návštěvníky o dění a akcích konaných ve Vile Winternitz. Většinou jsme se s organizátory všeho toho dění, manžely Cysařovými, domlouvali na vždy něčím pozoruhodných výstavách, besedách a akcích, které se v duchu daném geniem loci Vily Winternitz, konají v duchu 30. let. Je to Vile, jež v téhle požehnané a ještě zcela normální a noblesní době vznikla, jaksi dáno. Patří to tam k ní a atmosféra Vily, jednoho z posledních děl Adolfa Loose, na příchozí doslova padne, či možná lépe řečeno, do nich přímo vstoupí. Díky přízni, kterou k nám chová i dobrá víla Vily paní Kristina Cysařová, jsme se dozvěděli ještě o jedné, pozoruhodné aktivitě, kterou také pro zájemce pořádají. Říká se tomu Retrovýlet a jde o vlastivědný zájezd po souvislostech spojených s Vilou, především již zmíněným Adolfem Loosem. Retrovýlet, na nejž jsme byli naší laskavou hostitelkou pozváni, mířil do Plzně, za skoro zázrakem a hlavně přičiněním tamní pozoruhodné osobnosti, Věry Běhalové, zachovanými interiéry, které Adolf Loos pro některé plzeňské rodiny vytvořil. Oblečeni v doporučeném dres code, styl 30. léta, jsme my za www.www-kulturaok-eu.cz a početný houf dalších zájemců vyrazili, častováni odbornou přednáškou na téma Adolf Loos a jeho díla (nejen ta plzeňská), do Plzně.

Po absolvování opravdu kvalitního programu, tedy návštěvě tří pozoruhodných interiérů, ve společnosti místního průvodce, zbyl do odjezdu zpět ještě čas. A ten jsme díky pochopení našeho fundovaného a znalého pražského průvodce Matěje Sladkého, vyplnili malým, ale významným odbočením.

Stala se jím naše návštěva v plzeňském kulturním centru Papírna, kde jsme navštívili výstavu pozoruhodné osobnosti naší současné výtvarné, či spíše multižánrové umělkyně Elišky Podzimkové. A tak došlo k našemu vděčnému úletu z původního programu, ke kterému se na našem webu samozřejmě ještě podrobně a pokorně vrátíme.

 

 

Malý Princ z Prahy do Plzně

 

Na začátku – skoro jako v Bibli – bylo slovo. Psané, tištěné, čtené generacemi, kniha Antoina de Saint-Exupéryho, Malý princ. Následovaly zcela originální ilustrace Elišky Podzimkové, dokonale ladící k tomuto příběhu. Třetí impulz pro vznik výstavy byl autorčin pobyt na Islandu. A jako čtvrté v pořadí, ale vůbec ne poslední, bylo autorčino puzení celou výtvarnou záležitost rozpohybovat formou „živé“ výstavy.

Výstava našla své uplatnění v alternativním prostoru jímž je Vnitroblock v pražských Holešovicích. Tam měla výstava mimořádný úspěch a tak bylo na snadě očekávat zájem o její realizaci i jinde a znovu. Tak se výstava postupně dostala i do Plzně. A protože jsme pražskou výstavu Malého Prince prošvihli, rádi jsme využili možnosti navštívít ji jako vedlejší akci při našem putování městem Plzeň.   

 

 

Malý Princ podle Elišky Podzimkové 

 

Tak předně. Stejně jako slavný příběh, stejně tak je i výstava určena jak dětem, tak dospělým. Na věk si, při jejím vytvoření Eliška Podzimková rozhodně nehrála. Je určena všem, kdo mají fantazií a trochu povědomosti o příběhu. Kdo příběh zná, zažije ho skoro znovu. Dospěláci s pomocí zasutých vzpomínek...

Ale zdá se, že výstava je natolik „samostojací“, že osloví a vtáhne i ty, kdo slavný příběh vůbec neznají. Dokonce se zdá, že i ti Princem netknutí, budou zvědavi, jak to je v knize a dodatečně po ní sáhnou. Opět bez ohledu na věk.     

Kouzlo knihy a potažmo i celé výstavy tkví v tom, že člověk, alespoň ten myslící, nežijící jen virtuální realitou uloženou v nepřetržitě sledovaném mobilu, podvědomě i vědomě touží po duševním prolnutí někam, kam nedosahují běsy dne a okolí. A intimní svit, zvuky, artefakty, kompozice celé výstavy, jsou pro takovéto zrelaxcování se, přímo ideální. Navíc nic není nedotknutelné, nic není nepřístupné, vše je tu právě pro toho, kdo je uvnitř. Děti vnikají do stanu, který vypráví autdiopodobu knihy. Nevadí, že je záznam ve smyčce. Každým opakováním objevíme něco, co jsme nevnímali, přeslechli, nepochopili. Opět bez ohledu na věk.

 

 

A jak do toho zasáhl ten Island?

 

Kdo zná příběh z originálu, podiví se. Příběh přece souvisí s teplejším prostředím, s Afrikou... Autorku to ale zjevně nerušilo. A do jisté míry, proč také. Nejde o geografickou identifikaci, jde o smysl příběhu. A romantikou a poetikou. A tu – když se chce – najdeme kdekoli. Klidně i na zcela fantaskním prostředí Islandu. Je to přece autorská licence a nepůsobila na nás nijak nepatřičně. A Island, kde Eliška Podzimková fotila, zjevně nabídl onu mimopozemskou atmosféru, která k věčnému příběhu náleží.

 

 

Průnik klasiky do ultramoderny

 

Aplikace. Zaklínadlo doby, hlásící se nám na každém kroku, i v obyčejné samoobsluze. První otázkou pokladní dnes už není, zda a jak se nám nakupovalo, ale máme-li či nemáme-li - aplikaci. Tady už je, zdá se ta bezrozdílnost věků pro výstavu krapánek limitována. Především chytrostí mobilu, který máme a pak i naší, při jeho ovládání. Vítězí mladí. Všechna čest. Vyrůstali s těmito technologiemi, mají před námi o jednu až dvě gerace náskok…

Eliška Podzimková celou svou tvorbou patří do ultramoderní generace tvůrců, kterým moderní technologie neslouží jako případná berla, ale jsou pro ně zdrojem dalšího rozvíjení jejich stále ještě pozemského talentu. A tak není divu, že ji nadchla možnost aplikací a aplikuje je i na svou výstavu.  Není jediná. Ale je poetičtější než jiní. Než třeba bombastické variace na Muchu v projektu iMucha. Ale to už je věcí názoru. A věcí názoru (a zdatnosti mobilu či tabletu) je i to, zda aplikaci využít či nikoli. My jsme se bez ní hravě obešli. Jednak ji náš mobil neumí a my tuplem, ale především, máme rádi zážitky reálně, na vlastní oči, uši, kůži, nikoli prostřednictvím displeje a virtuality. A myslíme si, že jsme o nic nebyli ochuzeni.  

 

 

Takže, řečeno slovy průvodního textu k výstavě: 

  

„Klasika ve výjimečné úpravě s fotoilustracemi z Islandu Elišky Podzimkové.

Obrazový doprovod vytvořila Eliška kombinací fotografií a ilustrace, jak je pro její tvorbu typické.

Již vzniklé koláže doplnila o interaktivní stanoviště z mechu nebo lávových kamenů, aby navodila dojem skutečného Islandu.

Interaktivní exponáty navíc nezapřou, že jejich autorka je i animátorka – návštěvníci si mohou do svých tabletů nebo telefonů nainstalovat aplikaci Artivive, díky níž před nimi obrazy ožijí...“

Po zmíněné Praze (a Vídni, Litvínově, Opavě, Domažlicích, Ostrově a možná už i jinde) v kulturním centru Papírna v Plzni.

 

 

Eliška Podzimková (* 1992) animátorka, ilustrátorka, fotografka

 

·         2008 při studiu na Gymnázia Na Pražačce začala dokreslovat ilustrace do fotografií

·         2014 absolvovala Filmovou Akademii Miroslava Ondříčka v Písku, obor animované tvorby

·         2014 otiskl newyorský magazín Metro jednu z jejích ilustrací na titulní straně

·         2014 až 2015, žila a pracovala v New Yorku jako specialista pro marketingový obsah na New York Film Academy (NYFA)

·         vytvořila video a dokreslené ilustrace pro světově známého kuchaře Jamieho Olivera

·         ilustrace pro americký Vogue magazín

·         2016 návrat do Prahy

·         Vychází „Dokreslené Česko“ pro internetový portál iDnes

·         spolupráce s Tomášem Klusem na jeho turné Recyklus

·         Spolupráce s organizací Můj Nový Život, pomáhající dětem s onkologickým onemocněním.

·         první autorská výstava POLOJASNO v Praze, Jindřišská věž

 

 

Text a foto: Richard Koníček  

 

 

MALÝ PRINC

Eliška Podzimková

3. 3. – 7. 7. 2022

Papírna Plzeň

Zahradní 173, 326 00 Plzeň

www.papirnaplzen.cz 

Otevírací doba

Po-Pá: 13:00 - 20:00

So a Ne: 13:00 - 20:00

Vstupné

Dospělý - 150,-

Dítě - 80,-

Rodina - 380,- (2+2)

Student/Senior - 100,-

Rezervace pro školy

oleg@papirnaplzen.cz

 

Více:

-          k Věře Běhalové:

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/vera-behalova-ziskala-pecet-mesta-plzne-aneb-o-te-ktera-zachranila-plzni-a-historii-architektury-interiery-vytvorene-adolfem-loosem/

 

-          k Papírně:

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/vystava-praci-zaku-zus-trnka-aneb-jak-lze-take-ozivit-industrialni-prostor-byvale-papirny-na-slovanech/