Febiofest 2018: Okouzlení aneb černobílá a barevná mystika…?!

18.04.2018 09:40

Mezinárodní filmový festival Praha - Febiofest slaví 25 let!

 

 

Jsou filmy, hraničící s reálnem, ale cítíte, že autor fantazíruje. Že je to sice fajn, ale racionálně nesmysl. Jsou i filmy, kdy autor domýšlí důsledky toho, co se dnes jen ví, objevy ale domýšlí dopředu do praxe a divák necítí, že by autor fantazíroval, divák cítí, že – proboha - má pravdu, a co když to tak opravdu dopadne. A z toho jde spíš děs než radost. A pak jsou filmy, kde autor fantazíruje ale proto, aby stvořil milý, zajímavý a sledovatelný příběh, jenž se mohl takhle stát, protože osud je osud a náhoda - jak se říká - blbec. Sem patří i film Okouzlení.   

 

Zvláštní sekce Febiofestu - Central Park

Když se zamyslíme nad obsahem sekce Central Park, je to tak trochu pel-mel, ale rozhodně ne povrchní či nedůsledný výběr toho ´co dům dal´. Ne. Central Park je sekce, která  obsahuje distribuční předpremiéry, české premiéry, komedie, historická dramata, melodramata, roadmovie i herecké hvězdy v hlavních rolích. Vše se ale děje podle prozíravé dramaturgie, jsou to filmy s diváckým potenciálem. A název Central Park? Pořadatelé Febiofestu 2018 to vysvětlují tak, Central Park, ten nefilmový, je v centru New Yorku, ústřední park. Proslulý je tím, že se zde potkávají lidé všech věků, profesí, zájmů, rodiny s dětmi, sportovci i romantické duše. A nijak se netřídí, nestraní se, neodpuzují. Nanejvýš se nechávají bez povšimnutí. A tak by prý měla fungovat i sekce Febiofestu - Central Park. Měla by - podle organizátorů - být otevřena všem divákům a zaujmout ty pravidelné, i ty, co na Febiofest zavítali poprvé.

 

Do Central Parku se vydala i www.www-kulturaok-eu.cz

Vybírali jsme a hledali, jaký film nenajdeme v jiné sekci. A volili jsme dobře. Film Okouzlení byl jiný než ostatní, jež jsme viděli. Podle distributorů byl charakterizován takto:“Životy dvou hluchoněmých dětí, Bena a Rose, od sebe dělí téměř 50 let. Přesto mezi nimi existuje silné pouto. Oba se vydávají na cestu, která je v různých dobách přivádí na stejná místa v New Yorku. Odpovědi na nezodpovězené otázky jsou na dosah ruky. Okouzlení je filmová pocta hravosti, zvědavosti a nevinnosti dětství, na které se nikdy nesmí zapomínat. Mysteriózní drama je filmovou adaptací románu Briana Selznicka.

 

Dva v jednom

Dobrý režijní nápad tkví už v prapodstatě filmu. Téměř shodný děj se totiž odehrává na stejných místech, z prakticky stejných pohnutek a se shodným cílem. Takže to, co bylo před 50 lety, je točeno černobíle, co se děje dnes, v barvě. Jasná linka. Ostatní jde krok po kroku stejně, v prostřizích a my můžeme srovnávat. A že je co! Nejen dobové reálie. Před 50 lety týmiž ulicemi New Yorku totiž poklidně projíždějí ojedinělé omnibusy, tu a tam vzácně starobylé auto a chodníky přetékají řítícími se davy lidí v důstojném oblečení.

 

Dnes se tamtéž valí řeka běsnících a troubících aut, po chodnících se povalují exoti, opilci a spěchají nakupující v bizarním oblečení a s nedůstojným chováním. Zatímco před 50 lety se hluchoněmé holčičce snaží sami od sebe náhodní kolemjdoucí pomáhat v hledání, tak v současnosti neslyšícího kluka, který se vleče sám ulicí, si nevšímá nikdo, a když už, tak ho jen násilně atakují a dokonce mu - namísto pomoci – ho okradou - vyrvou mu z ruky peněženku. To svědčí o posunu.

 

Rozhodně ale ne o posunu k lepšímu.

 

 

 

 

 

 

 

Naštěstí oba míří z obdobných důvodů do téhož muzea, do hlavního muzea Spojených států. A tam, muzeum dneška je sice interaktivní, vysoce moderní, ale to, co prezentovalo před půl stoletím, to prezentuje dál. Jen moderněji. A okouzlení dětí, dětské vnímání, je naprosto stejné. Tehdy i dnes. A také jejich všetečnost, naivita i bdělost strážců či elektroniky. Vtipně se tak dostáváme před vitríny, aranžované jako kdysi a tytéž, aranžované jako dnes. To je nápaditý prvek. Svět se mění jen v našem podání, ale jinak je to stále týž svět.

 

 

 

 

 

 

 

Obě děti, tehdy i dnes - po různých - až pohádkových peripetiích a jimi vnímaných dobrodružství a strašidelnostech, naleznou své cíle či vlastně svůj cíl. Tím nic neprozrazujeme. Ne. To není ještě konec. Jen začátek třetí části, jež je - společná. Jak je to možné? To prozradí ta třetí část filmu. A jak to dopadne, zjistíte až úplně na konci.

 

A ještě jedna drobná maličkost závěrem

Ve filmu se objeví i známá americká hvězda Julianne Moore. Hraje dámu na hraně důchodu. Na tom nic není, je jí 57 let. Hrou osudu, mystiky, i náhody, možná i nějakého tajného záměru dramaturgie Febia byl ale na letošním ročníku promítán i jiný film s Julianne Moore, a to z roku 1997. Julianne Moore byla o 20 let mladší. I tam hrála postavu svého tehdejšího věku, ženu středního věku. Bylo jí tehdy 37 let. Šlo o film z jiného soudku a z jiné sekce, film Hříšné noci (sekce Best off), jejž jsme na www.www-kulturaok-eu.cz zhlédli (viz. náš článek https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/febiofest-2018-hrisne-noci-aneb-nekompromisni-vhled-do-zakulisi-zlate-ery-pornoprumyslu/). Netušíme, zda to byla náhoda či záměr dramaturgie, ale povedlo se. Byla možnost srovnání. Herectví i vzhledu. Ano, stárneme všichni, ale Julianne Moore stárne s noblesou. A její oči, možná je to detail, ale ty její oči jsou stále stejně okouzlující a něžné…

 

 

 

 

 

 

 

Titul:  Okouzlení / Wonderstruck / Wonderstruck

Země původu: USA

Rok výroby: 2017

Režisér: Todd Haynes

Kamera: Edward Lachman

Střih: Affonso Gonçalves

Hudba: Carter Burwell

Producent: Christine Vachon, Pamela Koffler, John Sloss

Distributor: Film Nation Entertainment

Scénář: Brian Selznick

Hrají: Julianne Moore, Oakes Fegley, Millicent Simmonds, Jaden Michael, Cory Michael Smith, Tom Noonan, Michelle Williams

Stopáž: 116 minut

Původní znění: anglicky

Titulky: české

 

Hodnocení:  99 %

Richard Koníček

Foto: © Ing. Olga Koníčková, www.febiofest.cz

 

 

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=n207k52C3DM

 

Julianne Moore (* 3.12.1960 v Severní Karolíně jako Julie Anne Smithová)

  • otec  = vojenský soudce
  • matka = sociální pracovnice
  • Julianne vystudovala herectví na Boston University
  • po škole zamířila na divadelní prkna v New Yorku. Repertoár včetně Shakespeara.
  • hrála  s Al Pacinem, což jí dopomohlo k TV seriálům.

 

Za seriál "As the World  Turns", kde měla dokonce dvojroli, dostala Cenu Emmy. První celovečerní úspěch zaznamenal snímek Uprchlík s Harrisonem Fordem. To už ale zaujala i epizodkou v thrilleru Ruka na kolébce (1992), kde ji psychopatka (Rebecca De Mornayová) zlikvidovala v nezapomenutelné ´skleníkové´ scéně.

 

Zahrála si v erotickém thrilleru s Madonnou, Tělo jako důkaz, v Benny a Joon s Johnnym Deppem. Partnerkou Hugha Granta byla v komedii Dva v tom.

 

V roce 1997 hrála s Jeffem Goldblumem ve filmu Ztracený svět: Jurský park. A pak přišly zmíněné Hříšné noci a nominace na Oscara i Zlatý glóbus.To ji přineslo roli ve filmu Big Lebowski (Maud Lebowski) i v komedii Vítejte v Holly Springs.Pak dostala roli ve filmu Hranice lásky a další nominaci na Zlatý glóbus i Oscara.

 

V roce 2001 převzala nevděčnou roli agentky FBI, Clarice N. Starlingové, po samotné Jodie Fosterové, jež z volného pokračování legendárního Mlčení jehňátek – Hannibal, vycouvala.

 

Následovalo pár nepříliš šťastných rolí, až přišel film Hodiny, kde hrála po boku Nicole Kidmanové, Meryl Streep a Johna C. Reillyho a kde přesvědčila, že na víc vskutku má. Což potvrdila ve filmu Zákon přitažlivosti.

Julianne Moore točí dál a jen letos jdou do kin 3její filmy (Bel Canto, Gloria a My Life on the  Road), ale její talent dokazuje i o rok starší a námi zhlédnuté Okouzlení.