Febiofest 2018: Hříšné noci aneb nekompromisní vhled do zákulisí zlaté éry pornoprůmyslu…

17.04.2018 13:51


Mezinárodní filmový festival Praha - Febiofest slaví 25 let!

Říká se, strach má velké oči. Neříká, ale je to tak, i fantazie má velké oči. Zejména jde-li o choulostivé téma jako film, který je inspirován legendárním a kontroverzním pornohercem Johnem Holmesem. Divák běžný, nepoučený, je předem předpojatý, jako ta dívka plížící kinem na projekci s hochem na místa. Její předpojaté: „Jestli to bude hanbaté, tak odtud uteču!“ i jeho bodrá odpověď: „Tak to už radši rovnou jdi…“, byly hlasitým vyslovením typického postoje. Erotika láká, ale nahlas se jí bojíme. V skrytu, snad ještě, ale v kině všem na očích, ouha… 

 

Bylo to tedy hanbaté?

Ač letošní 25. ročník Febiofestu nabídl téměř 200 filmů a my na www.www-kulturaok-eu.cz stihli sotva desetinu, dovolili jsme si přepych – snad, coby pamětníci - vybrat podruhé ze sekce Best of. A právě proto, že Hříšné noci byl snímek v sekci Best of, bylo jasné, že jde o film po erotické stránce odvážný, ale žádné „péčko“. To sem nepatří. Ano, do jisté míry jde o film hanbatý, řečeno slovy dívky, ale vzhledem k tomu, že z kina neutekla a sledovali jsme ji bedlivě, potvrdila, že je to film seriózní, jak se na film v sekci Best of sluší a patří.    

 

Best of

Best of je sekcí, vzniklou k 25. výročí vzniku festivalu.

Výběr divácky nejoblíbenějších snímků, jež byly českýmdivákům představeny poprvé na Febiu.

Desítka vybraných patří do klenotnice světové kinematografie.

Stačí připomenout tituly:

Michael Collins (1996), Sud prachu (1998),

Lola běží o život (1998) - píšeme o něm na jiném místě

(viz. náš článek

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/febiofest-2018-lola-bezi-o-zivot-aneb-kdyz-bezime-s-ni/),

Vojaczek (1999), Mulholland Drive (2001),

Pianista (2002), Jaro, léto, podzim, zima … a jaro (2003),

Faunův Labyrint (2006), Píseň moře (2014) a Hříšné noci (1997).

 

Co pravila anotace filmu?

Drama, inspirované skutečnou postavou, a to pornohercem Johnem Holmesem, líčí vzestup a pád pornohvězdy (Eddie Adams alias Dirk Diggler). Druhý hraný snímek Paula Thomase Andersona nabízí provokativní a nesentimentální vhled do zákulisí zlaté éry pornoprůmyslu. Příběh se odehrává v 70. letech 20. století, kdy znělo disco, abstinence byla nadávka a bouřlivé večírky nebraly konce…

 

Herci jako herci

Nechceme se dotýkat herců ´normálních´, ani těch, co hrají v pornu. Jsou to odlišné žánry. Zkratkovité herecké party porna a zbytněné akce jistého druhu a naproti tomu u ´normálního´ hraní, důraz na herecký part a ožehavé akce v náznaku. Tím to ale končí. Řemeslo je v obou případech řemeslem a všechny profese každého filmu musejí být v plném nasazení v obou žánrech.

 

Doba, kdy byl superhvězdou John Holmes, tedy 70. leta, byla nejen časem po hnutí hippie a před vypuknutím hrozby AIDS, ale i časem přerodu filmového porna. A o tom je film. Ne o sexu jako takovém. Ten byl, je a bude stejný. Ale prezentace se měnila. A to tak, že velmi.

Film zachycuje nástup vlny hraných filmů, natáčených na videokazety, filmů do jisté míry dějových a opravdu hraných. Nejen jednotlivé akce jako před tím. A takový styl tvorby přinesl i vznik pornohvězd. Známých tváří, a nejen tváří, které si diváci žádali vidět znovu a znovu. V sériích i nových rolích, ty samé. Takovou hvězdou byl i John Holmes. Hvězdou první generace. První velkou hvězdou. A o něm je příběh. Ukazuje bezstarostnost a nevázanost doby, i svébytné společenství kolem těchto filmů. Herců, hereček a profesí k vzniku filmu nutných. Ano, žijí divoce, ale také divoce pracují a divoce vydělávají. Někteří to ustojí, jiní neunesou. Drogy - kokain - běžná věc. A to dělá své. I s tak disponovanými jedinci (herecky i mužně) jakými byl John Holmes. Jeho hvězdný vzestup i jeho pád je dějem filmu.

 

Ne nadarmo se říká, že v pornoprůmyslu se měří generace na dekády a ne na dvacetiletí, jako v běžné populaci. Opotřebení a okoukání se je zde jasné. Po jedné generaci nastupují noví. Modernější a poučenější. A s rozvolňujícími se hranicemi toho, co je porno a co už není, stejně jako tolerance k němu a jeho dostupnosti, jsou ony osobnosti uznávanější a vnímanější stále více jako ti, kdo dělají svou práci, ač neběžnou, ale jinak řádnou a profesionální.

 

John Holmes byl ročník 1944. O jeho postavení ve společnosti vypráví film.

 

Za jeho následníka lze považovat nejspíše Rona Jeremyho, ročník 1953. Ten vystudoval vysoké školy (dramatická umění a speciální pedagogika). Chtěl se uplatnit jako běžný herec, ale neuživilo ho to, tak se věnoval natáčení filmů pro dospělé. Patří k nejznámějším světovým pornohercům. Dnes se věnuje původní profesi, přednáší na univerzitách, je vážená osobnost a byl i poradcem při natáčení filmu Hříšné noci.


Následníkem Rona Jeremyho na trhu porna se stal Rocco Siffredi, ročník 1964.

 Toho už zná skoro každý. A nikdo už se nepohoršuje nad tím, co dělá. Proč? Zvykli jsme si. Hraje jako každý, akorát, jiné filmy. Pro dospělé, jak se pornu decentně říká.

 

A kdo bude dál? Dál je to už nepřehledné. Siffrediho trůn bude asi neobsazen. Proč? I o tom film Hříšné noci vypovídá. Současný svět je světem internetu a od hraných filmů s dějem a hvězdami se porno zase vrací zpět k jednotlivým akcím, scénám na dané téma, opět bez děje, a tím pádem i skutečných hvězd. Kdo z distributorů zaváhal, krachuje. Řeší se to i v závěru filmu, kdy se producent hraných filmů zdráhá vrátit k bezdějovým exhibicím na jediné téma. Ale nakonec v pudu ekonomické sebezáchovy se k nim uchyluje také. 

Film Hříšné noci je tak mnohem víc o otázkách než jen o sexu. To je záslužné, a je to i důvod, proč se ocitl mezi filmy v sekci Best of. A nejen Febiofestu 2018, ale i ve světové kinematografii.

 

Titul: Hříšné noci / Boogie Nights / Boogie Nights

Země původu: USA

Rok výroby: 1997

Režisér: Paul Thomas Anderson

Kamera: Robert Elswit

Střih: Dylan Tichenor

Hudba: Michael Penn

Producent: Paul Thomas Anderson, Lloyd Levin, John S. Lyons, Jo Anne Sellar

Distributor: Digsen s. r. o.

Scénář: Paul Thomas Anderson

Hrají: Mark Wahlberg, Julianne Moore, Burt Reynolds, Don Cheadle, John C. Reilly, William H. Macy, Heather Graham

Odborný poradce: Ron Jeremy

 

 

Stopáž: 155 minut

Původní znění: anglicky

Titulky: české

 

Hodnocení:  89 %

Richard Koníček

Foto: © Ing. Olga Koníčková, www.febiofest.cz

 

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=pOk0fsMGyck

 

John Holmes,  (vlastním jménem John Curtis Estes)

  • se narodil 8. 8. 1944 v Ohio
  • zemřel    13. 3. 1988 v Los Angeles
  • hlavní příčina smrti – AIDS
  • byl jedním z nejproduktivnějších mužských pornoherců všech dob, s dokumentovaným zápočtem nejméně 537 filmů

 

Holmes byl znám mimořádně vyvinutým pohlavním údem. Stal se námětem několika knih, dvou celovečerních dokumentů a inspirací pro dva hollywoodské filmy (zmiňovaný Boogie Nights - Hříšné noci a také film Wonderland). Dobové kritiky psaly, že "John Holmes byl pro dospělý filmový průmysl to, co Elvis Presley pro rock 'n' roll. Oba byli Králové."

 

  • 1971 začala Holmesova kariéra pornoseriálem, poprvé stojícím na roli. Úspěch soukromého detektiva Johnnyho Wadda vyvolal poptávku po dalších dílech

 

S úspěchem filmů jako Deep Throat (1972), Za zelenými dveřmi (1972) či The Devil in Miss Jones (1973) se porno stalo filmovým a elegantním, ač jeho legálnost byla dál napadána. Do roku 1978 Holmes vydělával i 3000 dolarů denně. Úměrně s výdělky, ale stoupala žel i jeho spotřeba kokainu, což ho profesně likvidovalo nedostatečnou erekcí. Propadák Insatiable (1980) byl koncem jeho kariéry. Z výšin slávy sestoupil až na scestí drogového zločinu.

 

 

Hovoří o tom i dokument o něm, nazvaný zcela příhodně - Vyčerpaný (1981).