Zbyněk Baladrán: The Beginning of Something Yet to be Determined aneb historie je možná…
galerie hunt kastner - Praha
31. 8. - 2. 11. 2019
Zúčastnili jsme se vernisáže nové výstavy Zbyňka Baladrána (* 1973 Praha), která se konala v hlavní galerii hunt kastner. Jedná se v galerii hunt kastner o pořádanou již 3. samostatnou výstavu umělce a kurátora, který již mnoho let vystavuje a působí na mezinárodní scéně. Většina Baladránových děl je inspirována vnitřními pochybnostmi a odporem, který zažila jeho generace a která tak vnitřně zažila historické, politické a sociální otřesy a transformace po roce 1989.
„Pocit neadekvátnosti a dislokace vyvolaný vysoce paradoxní svobodou, kterou nabízí tzv. Nový demokratický svět, vyvolal jakousi hlubokou bezmoc, která se zmocnila každodenního života této generace, který osciloval mezi touhou přizpůsobit se novému liberálnímu, individualistickému prostředí a hledáním nového smyslu pro pospolitost. Výstava představila instalace, které vznikaly od roku 2008 do roku 2019, které se snaží reflektovat současný svět, který, jak se zdá, funguje na zbytcích organizované modernity z minulého století, ale zároveň se výrazně mění.
Můžeme vybudovat politický význam z představivosti, která má přijít? Je možné napsat historii něčeho, co se ještě nestalo? Zbyněk Baladrán nám ukazuje, že historie je alchymie času, jejíž magii je stále nutno zpochybnit mezi tvořivými spleteninami života a algoritmickými zákony kapitálu. Ve chvíli, kdy je lidské bytí ztraceno uprostřed ničivého kapitálu, je úkol imaginativní materiální historie důležitější než kdykoli předtím, jak nám Zbyněk Baladrán připomíná.
Marxističtí duchové budou naplňovat Baladránův výzkumný impuls, ale nechápejte mě špatně: historie jako pokrok není jeho teoretickým uprchlíkem, ale jedním z jeho cílů. Komunismus jako politický projekt byl skutečně poražen a současné liberální abstrakce světa představují smyčku lidské práce jako nikdy nekončící přítomnost.
Diskuse (2008) - světelná skříňka obsahující mapování postkomunistických ekonomických reforem v Československu v roce 1990, otevírá výstavu s tím, co se stalo souborem událostí, které nějak utvářely současný stav země. Baladránův podvratný potenciál spočívá v tom, že to, co dělá, je obracet etnografickou praxi jako privilegovaný nástroj koloniální antropologie. Namísto toho ji nasměrovává k mocenským strukturám a jejich systému rozhodování, přičemž ukazuje základní dynamiku, kterou umělec nazývá jako ´sociálně-politický aparát´.
To, co v těchto stopách historie najdeme, je šeptání budoucnosti, která již dorazila, jedna zobrazená s jemností ve videoinstalaci Apparatus as Goal of History (2019), která ukazuje, jak je mechanická výroba hodnoty založena na odcizení lidské práce, zobrazovaná jako vzájemně propojené kusy pracovních prostorů ve státě. Zdá se, že automatizace a vyčerpání těla a osamělost továren a call center představují lidskou dimenzi současnosti prozkoumávaného Baladránem v této dokumentární fikci, která staví na vyprávění, které se vzdaluje od využívání sociálních realit - opakující se myšlenka v dokumentárním žánru staví na fikci, jež se cítí být poněkud děsivě intimní.
Baladránovy výzkumné projekty a tvůrčí proces jsou hluboce materialistické. Budoucnost v jeho tvorbě nesmí být určena výhradně subjektivitou, ale hmotností a formou historie….
Dějiny jsou dějinami věcí a jejich reprezentací a v tomto smyslu zdaleka nejsou výlučně lidské. Naše pokusy tvrdit, že je to sociální konstrukt, mohou jednoduše skrývat příznaky naší současné politické impotence. Zdá se, že Zbyněk Baladrán prokazuje endemickou politickou etnografii, obsedantní výzkumné strategie a divokou vizuální představivost, že ani statická nostalgie, ani liberální naděje nemohou informovat o začátku něčeho, co bude ještě určeno.
Zdá se, že zpochybňování toho, jak jsme se stali tím, čím jsme,
není tak relevantní, abychom zvážili,
jak to je, že jsme tím, čím budeme.“
(text: Pablo José Ramirez, srpen 2019)
Historie je možná, 2019
instalace, tisk na plexisklo, hliníková tyč, 500 x 41 cm
Zbyněk Baladrán (* 1973 Praha) autor, výtvarný umělec a kurátor
- 1992-1997: studoval dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze
- 1997-2003: navštěvoval ateliér vizuální komunikace Jiřího Davida, ateliér malby a ateliér nových médií na AVU v Praze
- je jedním ze spoluzakladatelů a kurátorů prostoru pro současné umění display, který byl založen v Praze v r. 2001, v r. 2007 vznikl spojením s tranzitem.cz tranzitdisplay kde Baladrán podílí na výstavním programu
- spolu s Vítem Havránkem je spolukurátorem projektu a výstavy Monument Transformace, tříletého výzkumného projektu sociální a politické transformace
- je člen týmu kurátorů (tranzit.org) pro Manifestu 8, která se konala v Murcii ve Španělsku v r. 2010
- jeho díla lze charakterizovat jako hledání souvislostí mezi minulostí a její konstrukcí ve vztahu k převládajícím epistemologickým vzorcům
130 00 Praha 3 - Žižkov
Bořivojova 85
Máme otevřeno:
út - pá:13.00 -18.00 hodin
so: 14.00 - 18.00 hodin nebo po domluvě
Vstup: volný
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (kurátorský text)
Foto: © Ing. Olga Koníčková