Zapřažená krása: Kočáry, saně a nosítka 18. – 20. století aneb proč Marie Terezie opět do Prahy přijela?!

20.08.2014 13:15


 

 

 

Jízdárna Pražského hradu

20. 8. – 19. 10. 2014

 

Slavnostního  zahájení  nové výstavy, kterou Správa Pražského hradu věnovala historickým  dopravním prostředkům z Čech, Moravy a Slezska,  jsme se zúčastnili  od 11 hodin dopoledne před  Jízdárnou  Pražského hradu. Očekávali jsme císařovnu Marii Terezii (představovanou vedoucí průvodců Pražského hradu Hanou Hrdinovou), kterou přivezlo ceremoniální šestispřeží ušlechtilých starokladrubských běloušů, zapřažených do tmavého historického kočáru typu coupé.

Jízdárna Pražského hradu se proměnila v mega- kočárovnu

Její císařská milost Marie Terezie, česká a uherská královna a arcivévodkyně rakouská,  oděná v dobových, dlouhých blankytně modrých šatech,   osobně zahájila tuto  výstavu. Zaujala svým šarmem a vtipným projevem.  Zdůraznila, že se domnívala, že výstava ´Zapřažená krása´ je věnována její osobě,  ale nakonec pochopila, že tomu tak není. Ale nenechala se odradit tímto poznáním, neboť   jako matka  16 dětí byla zapřažená pořád. A pokud jde o kočáry, jízdu s nimi milovala, takže neváhala a přijala pozvání  po  234 letech do Prahy. Cestou,  když sledovala ty krabice na čtyřech kolech, tak si jen pomyslela, jaká musí být  spotřeba pohonných látek, že u ní to je doplnění pohonných hmot jednodušší. Stačí zastavit u nějakého travnatého příkopu a má to ještě zadarmo!  A v případě, že se  kočár zastaví, nevolá  asistenční silniční službu, ale postačí  křiknout na ty líné herky, aby se hejbaly…no, zapovídala jsem se, přiznala  usměvavá její císařská milost Marie Terezie, a na závěr nás pozvala, dychtivé návštěvníky, pozvané  i nezvané,  do expozice  Jízdárny Pražského hradu. 

 

 

 

Luxusní kočáry, kočár T. G. M. Masaryka…

Výstava je prvním uceleným předem dopravních prostředků dochovaných v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Poskytne nám srozumitelnou formou  informace, jež spojují umění, historii a  techniku.  Neočekávejme jen tiše stojící kočáry i saně jako tomu bývá na zámcích, ale  spíše určitý průvan do našimi nepříliš dostatečnými  znalostmi o těchto dopravních prostředcích 18. – 20. století. Budeme jistě obdivovat  technologickou  a uměleckou zručnost našich předků…


  • Jízdárnu jsme naplnili do posledního místečka exponáty.  V přízemní části jsme umístili zejména originální kočáry (17) různých typů  a nosítka, v prvním podlaží  saně. Exponáty jsou pečlivě doplněny  popiskami…
  •  Zvláštní kategorii  tvoří náročně zdobené ceremoniální kočáry předních českých hodnostářů, např. vyřezávaná „limuzína“ olomouckého arcibiskupa Antonína Theodora z Coloredo-Waldsee
  • Zblízka si můžeme prohlédnout i desetimetrovou speciální lafetu, kterou jsme používali při pohřbech českých prezidentů…
  • Neopomeneme si prohlédnout kočár posledního korunovaného českého krále Ferdinanda V. Dobrotivého a prvního československého prezidenta T. G. Masaryka
  • Nechybí  ani historické drobné dětské hračky s tématem kočárů, stájí a koní, jako např. drobné saně  ozdobené vpředu postavičkou putti, nosítka s prosklenými okénky, modely koňských stájí…jsou tak pěkným příkladem  miniaturních hraček. Časem se s oblibou sbíraly a mnohdy se staly i upomínkovými předměty pro dospělé…vyráběli je zlatníci a stříbrníci v malých dílnách i větších podnicích, zvláště v Praze, Brně, Vídni, Berlíně
  • K vidění je i Hannibal – osobní vůz II. třídy koněspřežné dráhy…

 

 

 

 

 

Exponáty určené milovníkům starých časů, řemesel a umění

Dozvíme se, budeme-li pozorní, který je nejstarší v Čechách dochovaný  kočár, budeme obdivovat interiér dámských nosítek do zahrady  i postroje koní , které se liší podle typu spřežení, nebo livreje sloužících (kabátec a kalhoty),  dozvíme se o patnících, nákolnících i nárožnících a jejich funkci,  hlédneme výstavku souboru kočárových luceren, pánská sedla i pokrývky pod něj a tak dále. V první podlaží si povšimneme např. jednoduchých a asketických saní Napoleona I. Bonaparteho i saní na led s malbou po jejich stranách …

Závěrem pár slov

Výstava se stala dosud  logisticky nejnáročnějším projektem pořádaným Správou Pražského hradu. Speciální transporty s rozebranými tunovými kolosy na korbě v součtu najely až 30 tisíc kilometrů. Nejvzdálenějšími zapůjčiteli jsou Zámek Hradec nad Moravicí a Muzeum kočárů v Čechách pod Košířem na východě Moravy, o několik desítek kilometrů blíže je Poštovní muzeum v jihočeském Vyšším Brodě.


  • Kvůli vysoké hmotnosti exponátů je navíc pod každým kočárem v Jízdárně instalována speciální roznášecí podlaha.

Výstavu bude provázet bohatý doprovodný program včetně soutěže o projížďky kočárem po Pražském hradě.

  • K výstavě vydala Správa Pražského hradu doprovodnou publikaci, kterou si můžeme zakoupit v pokladně výstavy. Cena publikace je 215,- Kč.

 

 Výtvarná soutěž pro děti

Pro nejmladší návštěvníky jsme připravili výtvarnou soutěž. Je určena dětem do 15 let. Výhrou je projížďka kočárem po areálu Pražského hradu. Obrázky mohou děti namalovat přímo ve výtvarném koutku v suterénu Jízdárny Pražského hradu, kde jsou pro ně připraveny i výtvarné potřeby. Soutěžní obrázky pak mohou vhodit do sběrného boxu s označením "Výtvarná soutěž". Pokud chtějí malovat raději doma, pak mohou své výtvory poslat poštou na Pražský hrad.

Partnerem výtvarné soutěže je Národní hřebčín v Kladrubech nad Labem a Koh-i-noor


Kurátor a hlavní autor výstavy:  PhDr. Jaroslav Sojka, Ph. D.

Mgr. Jan Štěpánek, spoluautor výstavy

Architektonické řešení: Vladimír Kosík

Grafický design: Hedvika Marešová

 

Vstupné:

plné 150 Kč

snížené: 75 Kč

rodinné 300 Kč

 

Máme otevřeno denně: 10.00 – 18. 00 hodin 

 

www.hrad.cz

www.kulturanahrade.cz

Hodnocení:  95 %

Ing. Olga Koníčková

Foto: © Ing. Olga Koníčková