Výstava historických motocyklů JAWA aneb každý kluk chtěl být někdy Franta Šťastný

12.04.2015 15:00

Chvalský zámek – Praha

9. – 25. 4. 2015

 

Mírně nostalgická, nesmírně povznášející, tedy pokud se klukovských a hlavně tátovských srdcí týče, výstava právě probíhá ve Chvalském zámku. Ano, tam, kde pořadatelé přímo hýří nevyčerpatelnou fantazií a nápady na nové a nové výstavy lákající celou rodinu k návštěvě zámku. Čtete správně, pro celou rodinu.Protože, i když chceme teď na www.www-kulturaok-eu.cz informovat o výstavě nazvané Jawa, která je samozřejmě cílena spíše na tatínky a jejich klučičí potomstvo, tak v jiných prostorách zámku se konají souběžně hned dvě výstavy, které nesporně potěší zase pro změnu ženskou část rodiny, tedy maminky a dcery. I když vzájemnému prolínání zájmů se pochopitelně meze nekladou…

 

Ony dvě výstavy jsou nazvány Ptačí svět a Lastury všech moří. A obsah odpovídá názvům. Zatímco v 1. patře je k vidění až neuvěřitelná a rozhodně neběžná expozice lastur, mušlí a mnohého nečekaného, co s tím může souviset, v romantických a útulných sklepních prostorách zámku najdeme zmíněný Ptačí svět. Interaktivní výstavu, prozrazující na naše okřídlené souputníky z přírody i domácností i to, co jsme se snad ani ve škole neučili. A vše hravou a nenásilnou formou, jak už je v takovýchto případech na zámku ve Chvalech chvályhodným zvykem.

O obou výstavách se ale zmíníme ještě na jiném místě. Teď zpět k motorkám, neboť jejich expozice končí a vrcholí (!) už 25. 4. 2015. Tak abyste to stihli…

 

Chlapi a motocykly

Jsem přesvědčen, že nejen já, humánně orientovaný nešika, tím spíš technicky zaměření chlapi i chlapci sní o motorce. Pravda, dnes se to zvrhává a nezralí mladíci si pořizují stroje silnější než jejich vůle, cit a hlavně rozum, takže se chvílemi o motorkářích hovoří tvrdě jako o skupině dobrovolných dárců orgánů. Ale o tom výstava rozhodně není. Jawa byl, je a jak probleskují nové naděje s modelem Jawa 1200, tak snad i bude, stroj bezpečný, krásný a užitečný.

Ten, o němž by měli snít ti rozumní od mala. Už když začínají s tříkolkou, pokračují koloběžkou, přepřahají na kola a pak… No, jak kdo, ale dalším stupínkem je motorka.

 

Jawa je takový malý český Harley

Když nás Chvalský zámek zve na výstavu historických motocyklů JAWA, kterou tu pořádá Klub historických vozidel Horní Počernice, tak je o nostalgii postaráno. A národní pýcha, která zejména v dnešní době tak mrzce skomírá, tu dostane krapet životodárného elixíru. Výstava je věnovaná slavným československým motocyklům JAWA. A expozice jich nabízí jedenačtyřicet.

Plus slavný a proslulý Velorex, či lidově motocykl v montgomeráku nebo hadraplán, v narážce na tehdy luxusní vůz papalášů Tatraplán. Najdeme ho na dvoře zámku. Nádherný kousek lidského umu a z dnešního pohledu bizarně podivné konstrukce. Kdy motor z obyčejné Jawy poháněl konstrukci pro dva, potaženou koženkou. Původně poválečné vozítko určené pro různé invalidy, a těch bylo v té době přece jen docela dost, dnes sběratelský skvost opatrovaný jako nejdražší klenot.

To vedle stojící auto Minor je už opravdovým plechovým autem. Na pohled. Ale stačí nahlédnout pod kapotu, aby minimalistický obsah motorového prostoru prozradil dobře utajený motor z Jawy.

 

 

A těch skvostů uvnitř…!

Výstava se koná hlavně v galerii a kočárovně, tedy v  přízemních prostorách Chvalského zámku a kochat se tu můžete opravdovými unikáty značky JAWA. Výstava nabízí dokonalý průřez celou modelovou řadou této kdysi slavné značky. Nechybí ale ani přehledné a zajímavé historické informace o motocyklech JAWA na zavěšených panelech. A pozor, značka Jawa nebyla jen silné stroje pro silniční a terénní závody, kde nám ještě v 60. letech dělaly radost a přinášely medaile z celého světa. Ze silnic i z náročných terénních závodů, známých jako ´Šestidenní´, protože se jelo opravdu 6 nekonečných dní. Značka Jawa to jsou i proslulé mopedy, dnes by se kategorizovaly spíše jako motokola, tehdy to ale byly sice rekreační stroje, na které se nestyděl nasednout nejeden borec ve věku těch, co dnes šílí bezhlavě po silnicích na všech těch předimenzovaných nadupaných japonských a dalších mašinách. A Jawa byl i takzvaný Pionýr, malá motorka pro užitkové jízdy. My starší pamatujeme ještě záhumenkáře, mířící na soukromá políčka s nůší na zádech a kosou naštroc přes rameno, jak si to hasí na Pionýru čili  Fichtlu sklízet seno pro kozu v chlévku za domkem. Ovšem nejvíc je přece jen Jawa spojena s těmi závody.


Malá pocta velkému Frantovi Šťastnému

Výstava se koná u příležitosti 15. výročí úmrtí motoristické legendy Franty Šťastného. Záměrně nepíšu Františka Šťastného, ale Franty. Franta byl ve své době pro celý národ naším Frantou, který na okruzích světa dokázal ostatním nablýskaným hvězdám zvučných jmen na nablýskaných značkách motocyklů zvučných jmen natrhnout … no, třeba frak. Franta byl náš Franta, i když už dojezdil a zasvěceně, svým charakteristickým hlasem a osobitým humorem chrlil neuvěřitelné množství historek o zážitcích ze závodů, o svých bezpočetných zraněních, o svých četných kómatech. A dokázal i posléze, skvěle a zasvěceně, moderovat Velké ceny v pravidelných televizních přenosech. Zahrál si také ve dvou dosud vnímaných a kvalitních filmech, a nikdo by nepoznal, že je to závodník tělem i duší a zdaleka ne herec z profese. Byl to prostý, skromný a úžasný chlap. Náš Franta.


 

Netrmácejte se na všechny ty moto-veletrhy na Výstaviště či do Letňan

Pravou a poctivou motorkářskou atmosféru najdete na výstavě v Chvalském zámku, ne někde na komerčních akcích věnovaných zpovykaným snobům, kterým je motorka jen dalším prvkem k pozvedání jejich v jádru malomocného ega.

Na výstavě Klubu historických vozidel z Horních Počernic se setkáte s pravou vášní pro krásné typicky jawácky tmavočervené stroje. Však je na výstavě naaranžována i dílna takového typického fandy, který z pohozených zrezavělých kusů sestavuje kus po kusu nějakou tu nádhernou mašinu s duší tak blízkou každému normálnímu chlapovi.

 

  • V sobotu 18. dubna 2015 se od 14 hodin můžete navíc - ve velkém sále Chvalského zámku – přijít podívat na úžasné setkání známých motocyklových legend ze zmíněné Šestidenní. A dokonce se tu budete moci setkat i s panem profesorem Karlem Janečkem – vnukem zakladatele značky JAWA a při té příležitosti se uskuteční i autogramiáda známého a s motorkami spřízněného spisovatele Jiřího Wohlmutha.
  • Vše to pak celé vyvrcholí další sobotu, 25. dubna 2015 na již tradiční akci Chvalské tvrze – Veterán party 2015 Jawa.
  •  

Praha – Horní Počernice – Chvalská tvrz

Přízemní prostory - galerie a   kočárovna

Máme otevřeno denně od 9.00 -  17.00 hodin

           

Zdalipak víte, že…?!

Jawa je nejstarší fungující česká firma zabývající se výrobou motocyklů už od roku 1929

  • Jméno firmy vzniklo složením jména zakladatele Františka Janečka, který zakoupil licenci na výrobu motocyklů Wanderer
  • V současnosti se firma oficiálně nazývá Jawa Moto spol. s r.o. a sídlí v Týnci nad Sázavou
  • Existuje ale i firma JAWA Divišov a.s., zabývající se výrobou plochodrážních speciálů, která sídlí v Divišově
  • Původní Janečkův podnik byla zbrojovka. Vyráběla ruční granáty originální Janečkovy konstrukce. Později se zde repasovaly těžké kulomety Schwarzlose vz. 07 na výsledný vz. 7/24 a následně vyráběly i nové kulomety téže konstrukce. Kromě zbraní či motocyklů Jawa také vyráběla v malých sériích automobily (malou sérii Jawa 700 v licenci německé DKW, následně pak už vlastní konstrukci - Jawa Minor - dvoutaktní dvouválec 600 cm³, ze kterého byl odvozen i poválečný Aero Minor 2.
  • Počátkem 60. let se Jawa pokoušela vyrábět i automobily s dvoutaktním motorem, ale záležitost zůstala žel jen u prototypů.
  •  Původní továrnu Jawa v Týnci nad Sázavou - Brodcích František Janeček vybudoval přestavbou z textilní továrny
  • Jawa za svou existenci uvedla na trh desítky modelů nejrůznějších motocyklů, vyráběných v továrně v Praze-Nuslích na Pankráci
  • V letech 1963 až 1964 byla Jawa donucena opustit moderní provozy na pražské Zelené lišce na Pankráci a v Libni a využívat motorárnu ČZ ve Strakonicích. Jawa tak zůstala jen v Praze 10 - Strašnicích a v Týnci nad Sázavou
  • Nejznámějšími motocykly jsou Jawa 50 Pionýr, Jawa 500 OHC, Jawa 250 a 350 (tzv. ´kývačka´ a ´panelka´)
  • Velikým převratem byla v roce 1966 konstrukce automatické odstředivé spojky určená pro Jawa 250 a 350 Automatic
  • Jawa měla prvenství i samotným patentem vynálezu, přestože Japonci spojku okopírovali a montovali ji do svých motocyklů.
  •  Prodej motocyklů Jawa 350 byl ukončen v r. 2006 kvůli evropským emisním normám, ale pokračuje na trhy třetího světa
  • Jezdci na motocyklech JAWA získali v předválečných letech 51 vítězství v soutěžích Šestidenní a mnoho dalších úspěchů v různých motocyklových soutěžích
  • Pro Jawu vybojovali v 60. letech 20. století řadu titulů v silničních závodech legendární František Šťastný, Václav Parus a Gustav Havel
  • V 50. letech 20. století byla Jawa špičkou motocyklových výrobců, exportovala do mnoha zemí světa
  • Po roce 1990 nastal útlum výroby, kdy nedostatečná modernizace nedokázala zakrýt zastaralost koncepce
  • JAWA se v současnosti snaží konkurovat značkám jako Honda, Yamaha, Suzuki novou řadou motocyklů se čtyřtaktním motorem o objemu 650 cm³
  • Zdroj: Internet

 

www.renovace-tikovsky.cz

www.chvalskyzamek.cz

 

Hodnocení: 99 %

Richard Koníček


 

 

 

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková