Victor Vasarely: 1940 - 1990 aneb Kůň na zebřím pozadí či Postavy v kinetické kompozici…
Galerie Moderna - Praha
8. 8. - 15. 9. 2019
Vernisáž nové (prodejní) výstavy Victor Vasarely: 1940 - 1990, kterou připravili v Galerii Moderna, zahájil Mgr. Martin Zeman, kurátor a galerista. Výstava Victora Vasarelyho (1906 - 1997) představuje výtvarníka, jenž výrazně zasáhl do vývoje moderního poválečného umění. Stal se průkopníkem uměleckého směru OP-ARTU, a obohatil tím výtvarné umění o pohyb, prostor a čas. Je rovněž považován za jednoho z představitelů i kinetického umění (když si vše sám vypočítal, vše bez pomoci počítače).
Výstava zahrnuje více, jak 60 grafických listů (serigrafie), akrylů (na dřevě) a objektů. Jedná se o průřez díla z let 1940 - 1990, kde lze nalézt jednoduché černobílé, ale i složité mnohobarevné kinetické kompozice, tak jak se u Victora Vasarelyho v průběhu 20. století vyvíjely.
Victor Vasarely = maďarsko- francouzský malíř, grafik a sochař
(9. 4. 1906 Pécs - 15. 3. 1997 Paříž)
rodné jméno: Vásárhelyi Győző
- vyrůstal v Piešťanech a v Budapešti, kde začal v roce 1925 studovat na tamější univerzitě medicínu, kterou v roce 1927 však opustil
- raději se začal věnovat studiu tradiční kresby na soukromé Akademii Podolini-Volkmann
- 1928 vstoupil na grafickou školu Sándora Bortnyika, řečená jako Budapešťský Bauhaus
- 1930: odjel z Maďarska a usadil se v Paříži, kde pracoval jako grafický umělec a jako kreativní konzultant v reklamní agentuře
- v době 2. sv. války se 1942 - 1944 se usadil ve švýcarském Saint-Céré v departementu Lot
- po 1945: intenzivně se zapojil do uměleckého života
- účastnil se Salonu nadnezávislých, Májového salonu a Salonu nových skutečností
- 1947 -1951: rozvíjení geometrického abstraktního umění (optické umění): Vasarely nakonec našel svůj vlastní styl. Jednotlivé série prací pojmenovával podle míst, která ho inspirovala
- 1951: otevřel si ateliér na jižním pařížském předměstí Arcueil
- 1951 -1955: vytváří kinetické obrazy, černobílé fotografie
- 1955: definoval ve svém Žlutém manifestu myšlenku sériového šíření uměleckého díla, které se má stát přirozenou součástí moderního života. Vycházeje z myšlenek a prací pionýrů konstruktivismu a Bauhausu stanovil, že vizuální kinetika (plastique cinétique) se spoléhá na vnímání diváka, jenž je považován za výhradního tvůrce díla, který si hraje s optickými klamy
Během následujících 30 let vyvrcholil jeho styl geometrického abstraktního umění, zaměřeného zejména na využívání optického klamu. Pracoval s různými materiály, ale používal jen minimální počet forem a barev.
Pracoval jednak na problému prázdných a vyplněných prostorů na rovné ploše, jednak na stereoskopickém pohledu.
- 1955-1965: planetární folklor, permutace a sériové umění
2. 3. 1959 si Vasarely nechal patentovat svoji uměleckou metodu unités plastiques. Jednalo se o obměny geometrických tvarů vystřižených z barevné plochy a různě přeskupovaných. Pracoval s přísně definovanou paletou barev a tvarů (3 odstíny červené, 3 zelené, 3 modré, 2 fialové, 2 žluté, černá, bílá a šedá, dále 2 kruhy, 2 čtverce, 2 kosodélníky, 2 dlouhé obdélníky, 1 trojúhelník, 2 půlkruhy a 6 elips), jež později rozšířil a očísloval
- 1965 - : pocta šestiúhelníku, Vega: tato série je tvořena nekonečnými transformacemi vroubkování a reliéfního přidávání barevných variací, čímž je vytvářen ´věčně proměnlivý optický klam´
- začátkem 70. let se vrátil k realizacím v architektuře
- dočkal se mnoha poct -1970 byl jmenován rytířem Řádu čestné legie
- 1983 byl jmenován čestným občanem New Yorku
- 1990 obdržel francouzský Národní řád za zásluhy
110 00 Praha 1 - Nové Město
Masarykovo nábřeží 24
tel.: 222 520 252
e-mail: mail@galeriemoderna.cz
www.facebook.com/galeriemoderna
Máme otevřeno: denně 10.00 - 12.00/13.00 - 18.00 hodin
Vstupné: dobrovolné
Hodnocení: 100 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva, wikipedia)
Foto: © Ing. Olga Koníčková, 1 x Galerie Moderna