Večery evropské literatury/tentokrát na téma komiks aneb bude komiks stále populárnější ?!
Literární salonek Památníku národního písemnictví - Praha
10. 2. 2015
Institut umění, Památník národního písemnictví a Zastoupení Evropské komise v ČR ve spolupráci s Kanceláří Kreativní Evropa - Kultura pořádali v úterý 10. února 2015 od 19 hodin další, tj. 25. večer cyklu Večerů evropské literatury v literárním salonku Památníku národního písemnictví.
Přítomni byli a o historii, formách a samotné tvorbě komiksů hovořili malíř, kreslíř komiksů a scenárista Jiří Grus, kreslířka, komiksová scenáristka a ilustrátorka Lucie Lomová, která vyprávěla o svých začátcích, kdy kreslila pro Čtyřlístek, tenkrát ještě ručně, v současné době využívá i počítač, a Pavel Kořínek (v kostkované košili) , jenž se specializuje na teorii a dějiny komiksu. Je také hlavním editorem v posledních dnech vyšlých třídílných Dějin československého komiksu 20. století (1088 stránek), na kterých 4 autoři pracovali 5 let.
Komiks patří k jednomu z nejpopulárnějších
literárních žánrů současnosti. Pozici svébytného média si však museli jeho tvůrci vybudovat. Nejen o tom byla debata s komiksovými tvůrci a teoretikem tohoto ´devátého umění´.
Moderoval David Vaughan.
Třikrát k současnému českému komiksu
Beseda trvala přes dvě hodiny, přesto vzhledem k rozsáhlému tématu komiks, i když jeho historie není příliš dlouhá (zač. 20. stol.), byla spíše informativního rázu. Zejména pro ty, kteří z nás příliš komiksu neholdujeme jako na www.www-kulturaok-eu.cz, protože promluvové bubliny nám připadají nepřehledné a obrázky ošklivé. A na příkladu komiksů Jiřího Gruse, který vystudoval klasickou malbu, jsme však na této besedě poznali, že obrázky mohou být naopak krásné…a texty ručně psané…
A protože jsme byli tedy zvědaví, jak takové večery probíhají, nakonec jsme se besedy zúčastnili. A bylo to moc hezké. Atmosféra přátelská, debatující nemluvili příliš odborně a své příspěvky doprovázeli názornými videosnímky.
Co jsme se dozvěděli o formách ´vyprávění v obrázcích´
- podle četností hotových projektů je český komiks posedlý národní historií (velcí hrdinové českých dějin, legionáři, T. G. Masaryk)
- rovněž ve Francii je velká tradice historických komiksů
- většinou se to děje na základě objednávky, jako např. Jiří Grus v současné době zpracovává historii města Trutnov, jak vznikl? (akvarel, ručně psané písmo)
- u nás není tradice komiksů tak rozšířena jako ve světě
- poslední 4 roky se tvorba komiksů přesouvá do tištěného média, kdy nastal úspěch Oprásků (Opráski sčeskí historje), přesto se debatující ptali, zda je ale o co stát?
- úspěch Oprásků odstartoval snahu o knižní vytěžení domácího internetového stripu
- např. někdo připraví příběh a my komiksoví výtvarníci to doděláme
- do poč. 90. let byly velkými tématy autobiografické příběhy
- komiks za komunistů byl zakázaná forma, byl brán jako imperialistický brak
- v USA začínali s promluvovými bublinami na konci 90. let 19. století, v Evropě až po 1. světové válce
- 1989? – došlo k začátku komiksového boomu, ke vzniku komiksového časopisu Kometa, který z nákladu přes 200 000 výtisků do konce 90. let však téměř zmizel ze scény…
Závěrem
V současné době je komiks na tom dobře. Je dostupný, společensky přijatelný a tvůrci mají možnost svobodně tvořit. Ale komerční vrchol nastal v konci 60. let a v 90. letech, kdy ještě nevládl internet a měl stále nálepku něčeho západního a nepřípustného.
Ústup stripu z novin představuje celosvětový trend – komiks v této podobě ztrácí schopnost nabídnout dostatečně atraktivní zábavu pro příjemce zvyklé na chytré telefony a YouTube.
Objevily se pokusy nejmladší generace domácích autorů a autorek vypořádat se s inspiračním vlivem japonské mangy.
Každý komiks se rovná karikatuře.
Prostřednictvím debatních večerů věnovaným laureátům Ceny Evropské unie za literaturu (EULP) představujeme od roku 2012 současnou evropskou literaturu v širších souvislostech.
Praha 6 - Bubeneč
Pelléova 20
Hodnocení: 80 %
Ing. Olga Koníčková
Foto: © Ing. Olga Koníčková
Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/signaly-z-neznama-aneb-cesky-komiks-1922-2012-