Ve snu to ale vypadalo jinak aneb AVU se vrátilo do Klementina?!

22.01.2016 17:16

Klementinum/Křížovnická chodba Národní knihovny ČR

21. 1. – 21. 2. 2016

 

Na vernisáži výstavy, která se koná v rámci pražského Festivalu Spectaculare 2016 a která není primárně ukotvena tematicky, jsme zhlédli  projekty, které spojují narušené hranice snové atmosféry a deziluze reálného světa, banální situace v kontextu vědy a kultury nebo komplexní úvahy s autorskou myšlenkovou zkratkou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výstava se zaměřuje na audio-vizuální práce studentů i absolventů předních vysokých uměleckých škol, přičemž některé instalace, projekce, site-specific či kinetické objekty jsou často vytvořeny přímo pro netradiční výstavní prostor. Historický kontext Klementina navíc vybízí k návratu studentů umění na místo faktického založení a 1. sídla AVU prostřednictvím současných uměleckých intermediálních disciplín a postupů (Ateliér Intermediální tvorby I. AVU doc. MgA. Mileny Dopitové).

 

Vystavující umělci: např.

  • student AVU a čerstvý laureát ceny EXIT Jiří Žák
  •  architekturou ovlivněné projekty připravili Jan Boháč a Vojtěch Rada (kterého zastihnete na AVU i UMPRUM zároveň)
  • novomediální ateliéry AVU zastupují David Přílučík, Lucie Fryčová a Pavla Dundálková se svými projekcemi
  • Jan Nálepa, Jakub Jansa, Vincent Pieraerd (BE) a umělkyně Laura Luna Castillo (Mexiko) a Tomoko Kumagai (Japonsko) pracují s novými technologiemi či kinetickými objekty a aktuálné studují v ateliéru  Supermedia na pražském UMPRUM
  • za plzeňskou Fakultu Designu a umění Ladislava Sutnara se představily diplomové práce Dany Bartoníčkové a Tomáše Šrámka a hravá instalace Luboše Krále
  •  


 


 

 

 

 

 

Jan Boháč, Klan, 2016

Inspirace mrakodrapem, jež násobí prostor přízemí směrem nahoru, se projevila v tomto abstraktním objektu, který vznikal téměř identicky. Neustále se opakující půdorys v reálném čase roste a krystalizuje, a užitý materiál tak sám kreslí reliéf pláště objektu. Samotnému autorovi nezbývá, než sledovat, jak materiál promlouvá a co mu sděluje, až na samou hranici materializace.

 

 

Dana Bartoníčková – Teď jsou všichni šťastni a v dobré náladě, 2015

Černobílé video, zaměřující se zpočátku na jednotlivé části těla orla v co největším detailu, dává možnost pochopit odkaz na symboliku zvířete jakožto velmi často používaného motivu státních znaků a s atributy síly, moci a svobody. Kombinace vizuálních obrazů orla mořského se zvukovým záznamem dobových žurnálů Třetí říše a s monologem z dnešních válečných dokumentů přináší zcela nový rozměr nazírání na téma nacismu. Spolu s aktuálně společenským děním v mezinárodním kontextu také přináší někdy až nečekanou paralelu s dobou před 70 lety.

 

 

 

 

 

 

 

 

Laura Luna Castillo, 2016

Užívání předmětů, které bereme každý den do rukou, s sebou přináší i jejich destrukci. Vlivem našich opakujících se gest a pohybů s námi objekty zažívají svůj denní stereotyp, avšak v diferencovaných scénářích. V pokračující sérii autorka vytvořila 3 objekty, které můžeme dokola skládat a rozkládat. S každým malým pohybem ale nastává nezvratná změna v jejich vizuální paměti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tomoko Kumagai - Prism , 2016

Tomoko se ve svém projektu Prizma zabývá problematikou světla a pracuje s hypotézou, zda lze umělé světlo proměnit  jeho disperzí a odrazem na skleněných krystalech ve světlo přirozené.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kurátoři:  MgA. Rudolf Matějček, Mgr. Hana Smělá

www.petrohradskakolektiv.com

www.spectaculare.cz

 

110 00 Praha 1

Klementinum 190

 

 

 

 

 

Máme otevřeno: pondělí – pátek: 16.30 – 21.30 hodin

 

Hodnocení:  100 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva -  Lenka Tyrpeklová, autoři))

Foto: © Ing. Olga Koníčková