Václav Sika: Na motorce/Auf einem motorrad/On motor-bike aneb cesta malíře od přírody k motorkám či půvab starého designu

16.09.2019 09:45

 

 

Galerie kritiků/Palác Adria/

1. patro -  Praha

10. 9. - 6. 10. 2019

 

Na vernisáži nové výstavy maleb Václava Siky, který se dlouhou dobu věnoval malbě ornamentu a geometrické abstrakci, byla autor osobně přítomen.  V expozici zhlédneme velkoformátové malby, akryly na plátně s uvedením roku výroby zobrazované motorky či jejího detailu, případně i portréty.  

 

„Václav Sika vytvářel také objekty, v nichž kombinoval odpadové dřevo s dřevěnými a skleněnými korálky, kovem a papírem. Výsledkem byly hravé asambláže, jež se daly volně řadit za sebou nebo vedle sebe v sériích, jejichž základem bylo ovíjení, rytmizování, slučování, či opakování jednotlivých prvků.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pak vznikaly dřevěné reliéfy jako triptychy kolorované pestrými barvami, kde docházelo k posouvání prvků stejných geometrických tvarů, získávaných nejčastěji z odpadu dřevěných segmentů nábytkářských firem. I tato řada byla malovaná živými barvami a dala se libovolně instalovat na stěnu nebo na podlahu.

 

Přibližně kolem roku 2000 začal autor malovat hyperrealistické portréty přátel a rodiny. Maloval je nejen proto, že modely důvěrně znal, ale také proto, že chtěl již odhlédnout od ornamentu a geometrie. Studoval různé detaily přírody, hladiny jezírek s vrbami nebo stromová zátiší v okolí Kdyně, kde bydlí a pracuje. Nové práce vznikaly především díky tomu, že se neustále procházel v hlubokých lesích a pozoroval světelné vjemy i různé přírodní útvary. Pojal přírodu jako nevyčerpatelnou studnici obrazových motivů a nápadů.

 

Od roku 2011 se Sika zabývá hyperrealismem systematicky. Práci na domácích portrétech rozšířil na celé Chodsko, protože si uvědomil, že jde o jednu z posledních živých národopisných oblastí. Rozhodl se zachytit své rodáky v chodských krojích. Vytvořil portrét slavného dudáka a kapelníka pana Konrádyho, pokračoval však také v malbě mladých lidí, kteří se dnes oblékají jinak. Zrodil se komparativní soubor, jenž vrcholí portrétem paní Šichové, dámy žijící ve městě a zabývající se městskou módou, hojně používající klobouky i různé módní doplňky.

 

Podnětem k hyperrealistické práci se stala samotná fotografie. Sika fotografuje odjakživa, pouze své fotografie nevystavuje, ale používá jich jako předloh k malířské práci. Při svých cestách do francouzské Provence, kde každoročně vyučuje v létě plenérovou malbu, nafotografoval i řadu místních rostlin. Ukázalo se, že středomořská flóra je velmi bohatá na tvary a barvy. Detaily francouzské přírody, stavěné do kontrastu s českou a středoevropskou přírodou, se tak staly další motivací k jeho malbě. Při srovnávání s francouzskou květenou si však umělec uvědomil, že i obyčejné pupeny kaštanů, kulovitá poupata pivoňky nebo odrazy světla v kukuřici, jsou pro zobrazování velice atraktivní. Nadto, nedaleko Kdyně se nachází chráněná přírodní oblast Herštejn, kde roste například vzácný Áron plamatý, jehož malíř také zařadil do souboru, společně s rašící kapradinou a detaily uschlých kmenů stromů. Přeje si výslovně poukázat na krásu této vegetace, protože v dnešní uspěchané době lidé často nemají čas na vycházky a pozorování přírody.

 

Dalším námětem se pro Siku stal brouk, který mu také zkřížil cestu v lese. Malíř si uvědomil, že tito drobní obyvatelé luk jsou velmi zajímaví, ačkoli se o nich moc neví, protože nejsou vidět. Namaloval tedy detaily brouků v mnohanásobném zvětšení, stejně podrobně jako portréty lidí. Chtěl vytvořit k broukům protějšek člověka v jeho velikosti i malosti, což se mu zdařilo zvláště v portrétech hlav. Atributy jeho hlav u mladých dívek jsou účesy - Lenka má zapletené blond dredy, Johanka si vetkla do černých vlasů květinu. Mladí muži jsou zase  zobrazeni s pokrývkami na hlavě, neboť jeden z nich hraje šlechtice na divadle a druhý hajného. Stařenky mají na hlavách šátky a jezdci na motorkách si nasadili své helmy.

 

V současné době je podnětem k malířovým obrazům řada starých motocyklů. Při jejich prohlídce a následně i fotografování, tak jak se předvedly před umělcem v plné své kráse, si Sika uvědomil půvab starého designu. V dnešní době, kdy je vnější úprava užitkových předmětů a strojů, motocyklů i aut domýšlena do nejmenších detailů, kdy vše vychází z aerodynamických tvarů a používají se umělé hmoty, se mu naopak zalíbila rukodělná práce s kovem, lesk chromových součástí, vyčnívající šrouby, staré karbidové lampy, barvy a mnoho jiného. Začal tedy motorky malovat, aby upozornil na zapomenutou kvalitní práci starých řemeslníků, neboť dnešní výrobky jsou pojaty především pro rychlou spotřebu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Přál si upozornit i na podobu současných motorkářů,

kteří ve svých přilbách někdy vypadají jako lidé z jiné planety.

Malíři se tak daří nenápadně zdůraznit,

že naše životní prostředí bude vypadat tak, jak si je dokážeme udržet.

Když motorky kdysi dávno začínaly, nikomu jistě nevadily,

v dnešní době však jsou i ekologickým problémem,

a tak se umělec oklikou jakoby navrací ke svému nejmilejšímu námětu

-

k přírodě.“

(text: Vlasta Čiháková Noshiro)

 

Václav Sika (* 19. 4. 1955  Domažlice)

  • věnuje se malbě, kresbě, počítačové grafice a tvorbě objektů
  • od 1993 je člen Unie výtvarných umělců plzeňské oblasti
  • od 2016: člen Klubu konkretistů ČR
  • 2015: vydal životopisnou knihu Vzpomínky
  • 21 let vedl Galerii bratří Špillarů v Domažlicích (uspořádal 120 výstavy výtvarného umění)

 

Zastoupen ve sbírkách

  • Západočeská galerie v Plzni
  • Galerie Klatovy/Klenová
  • Galerie výtvarných umění Hodonín
  • Městská galerie Vodňany
  • Galerie bratří Špillarů v Domažlicích
  • Ministerstvo zahraničí ČR
     

Realizace
Zasedací síň Českého rybářského svazu v Plzni s ing arch. Hyskovou
Kancelář zástupce starosty - radnice v Domažlicích s ing. ach. V. Vojtovou
Kancelář firmy EKOOL, Kout na Šumavě s ing. ach V. Vojtovou
Ilustrace ke knize pohádek Smaragdové ostrovy spisovatelky Marie Rivai

 

Kurátorka: Mgr. Vlasta Čiháková Noshiro Ph.D.

Organizátoři: Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků / Česká sekce AICA ve spolupráci s Městskou galerií Furth im Wald a Česko-německým fondem budoucnosti

 

110 00 Praha 1

Jungmannova 31/36

Máme otevřeno:

úterý - neděle: 11.00 - 18.00 hodin

 

Hodnocení:  99 %

Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

www.galeriekritiku.cz

www.vaclavsika.cz