Trojský zámek je Palác (volného) času aneb čas je běžec dlouhým krokem, tak aby nám neutek do ztracena…
Palác (volného) času
4. 4. 2025 – 29. 10. 2025
Kurátorky: Karla Hlaváčková, Veronika Čechová
GHMP Zámek Troja
Projekt Palác (volného) času se zaměří na téma trávení volného času
v kontrastu barokního paláce, který v době svého vzniku fungoval jako
letohrádek, letní sídlo, jehož salónky, zahrady, lovecká obora a vinice nabízely majitelům různorodé příležitosti
k prožití volných chvil.
Kontrasty, které by výstava ráda podtrhla, jsou dány
povahou stavby Zámku Troja a jeho zahrad.
Zaměstnaný člověk tráví v práci obvykle osm hodin denně, pět dní v týdnu.
Někteří z nás se živí činností, která je naplňuje, a ztotožňují s ní svou identitu,
jiní pracují, aby si zajistili takový příjem, který jim pokryje náklady na živobytí a
dovolí uspokojivě trávit volné chvíle.
Podobně jako dělník u pásu, městská společnost živící se kancelářskou prací se
dostává do situace, kdy je výsledek její práce pouhým stupněm „výrobního“ procesu.
Již od období industrializace řeší společnost problémy spojené s
potřebou regenerace zaměstnance, tak aby si nejen odpočinul, ale také
uspokojil své potřeby sociální a kulturní nebo se věnoval fyzické aktivitě.
Máme opravdu volné, volné chvíle…
„Volná chvíle má být čas, který můžeme svobodně naplnit. Jenže čím?
V dnešní době můžeme vybírat z nepřeberného množství aktivit, což
v nás často vyvolává obavu, že když na chvíli zpomalíme a budeme odpočívat,
něco nám uteče.
Umíme ‚nic nedělat‘? Jsou volné chvilky vzácnost?
A jak vypadá balanc mezi volným časem a zaměstnáním, o kterém se tolik mluví?
Téma doprovází mnoho otázek.
Palác (volného) času proto představí díla celkem 14 umělkyň, umělců a uskupení, kteří
na něj nahlíží z různých úhlů pohledu,”
kurátorka výstavy Karla Hlaváčková
Kdo si dnes ale může dovolit volný čas uspokojivě trávit, když se i trávení volného času stává tržní komoditou – časem spotřebovávání služeb. Umíme trávit volný čas zahálkou? Nebo jsme i ve volném čase motivováni výkonem – něco vyrobit, něco se naučit, stihnout toho co nejvíce, nakoupit, jít cvičit, abychom byli krásní a zdraví. Volná chvíle má být čas, který můžeme svobodně naplnit. Tato svoboda ale předpokládá jistou odvahu a schopnost rozhodnout se mezi nepřeberným množstvím možností, což u některých vede ke strachu z promarněné chvíle, k obavě, že jim něco utíká, i když ve skutečnosti chtějí po osmi hodinách pracovní aktivity jen odpočívat.
Trend doby - nelenošit
Vkrádá se tedy otázka, kdo si může dovolit trávit volný čas dnes a kdo si jej může dovolit trávit uspokojivě, jaké jsou dnešní trendy trávení volného času a zda jej trávíme odpočinkem, nebo jsme všichni stále vedeni k výkonu i během chvílí, které nejsou určeny k činnostem zabezpečující naše živobytí. Téma volného času tak vybízí k výběru děl, která se k tomuto pojmu vztahují povahou média: ruční práce, textil, keramika nebo tematicky – demokratizace volného času, vznik volného času v kontextu industrializace, vyprázdněnost pracovní činnosti, kritika společnosti orientované na výkon.
Kurátorky výstavy, Karla Hlaváčková a Veronika Čechová, se proto vracejí k historii barokní stavby, která původně sloužila jako letní odpočinkové sídlo šlechty, a zajímají se o to, jak trávíme volný čas v dnešní době. Palác (volného) času představuje především mladé umělkyně a umělce a výběr děl, která se k volnému času vztahují jak povahou média – vystavené jsou např. výšivky či keramika –, tak tematickými otázkami: Dovolíme si v dnešní době nic nedělat, nebo jsme neustále tlačeni k produktivitě?
Zahálka, nebo nonstop výkon?
Potřebují lidé, aby je práce naplňovala, nebo jim pocit naplnění vynahradí vysoký plat, benefity a dostatek dní dovolené?
· Fungování pracovního trhu ve svém díle Frieze/Vlys s určitou nadsázkou tematizuje ve čtyřech vyobrazeních, která vizuálním zpracováním připomínají umění různých starověkých kultur, Zbyněk Baladrán.
· Sedavou práci reflektuje Judita Levitnerová, která využívá kancelářský koberec, do nějž vtlačuje různé podoby sedícího člověka.
· V díle Teabags on Eyelids II Barbora Zentková a Julia Gryboś poukazují na společenský tlak na jedince v moderní společnosti, kde nikdo nesmí vypadat unaveně a všichni musejí být neustále produktivní. Umělkyně skrze barvení látek čajem a ruční pomalou práci s látkou poukazují na nutnost zpomalit a prostřednictvím až rituální opakované a zdlouhavé práce konfrontují tlak na výkonnost.
· Volný čas je ale také spojen se zahálkou – nicneděláním, sledováním plytkých seriálů nebo procházením reels na Instagramu. V sérii výšivek Evy Volfové lze najít relaxační aktivity, jako je nanášení pleťové masky nebo čtení pod dekou.
· Roman Štětina v díle Ztracený případ využívá slavného seriálu Columbo a spojuje scény, které nikam nevedou – nevytvářejí příběh a plynou, zatímco Columbo postupně stárne.
· Johana Hnízdilová pro výstavu vytvořila vázu inspirovanou terakotovými vázami v areálu Zámku Troja, do níž vložila černá skla odkazující na všudypřítomnost displejů v každodenním životě.
· Dva vodníci jsou dílem malířky Terezy Zichové, absolventky AVU Praha. Její obrazy zvou do tajemných snových světů, které citují historické interiéry nebo oděvy, ale hrají si také s kulturními ikonami nedávné historie a období jejího dětství. V úvodu výstavy napomáhají její obrazy přenést návštěvníka zámku do jiného módu nahlížení a přemýšlení nad tím co od návštěvy barokního paláce čeká.
· V textilním díle Elišky Konečné pozorujeme kombinaci pečlivé práce s textilem s něžným příběhem skrývajícím se v ručně barveném sametu a velkým formátem, který diváka přímo vtahuje do barevného světa vlastní představivosti. Nejednoznačnost čtení situace, ve které lidské ruce třímají květiny, a jedovatý štír situovaný opodál přináší nejistotu, nám umožňuje spatřit nebezpečí uprostřed krásy a zároveň se pustit do hledání jazyka, kterým lze tyto symboly přírody číst.
Podle kurátorek výstava nenabízí rady nebo jasný návod, jak trávit volný čas, ale má v návštěvnících podnítit zamyšlení nad tím, jak sami se svými volnými chvílemi nakládají a zda si dovolí zahálet.
Vystavující autorky a autoři:
Zbyněk Baladrán, Anna-Marie Berdychová, Johana Hnízdilová, Peter Kolárčik, Eliška Konečná, Monika Kučerová, Judita Levitnerová, Františka Malasková, pingpongping (Anna Vašičková, Hana Kubrichtová, David Stejskal),
Nicolas Prokop, Roman Štětina, Eva Volfová,
Barbora Zentková & Julia Gryboś, Tereza Zichová
Doprovodný program
„Pokračujeme v úspěšné spolupráci s Radiem Wave.
Loni jsme společně pořádali sérii diskuzí a koncertů v různých místech areálu
pod názvem Opulence.
Na přelom srpna a září jsou plánovány
komentované prohlídky venkovní výstavy spojené s letním kinem.“
Agáta Hošnová
z programu Umění pro město, který letos doprovodné programy zaštiťuje
Další doprovodné aktivity:
· koncerty Radia Wave,
· workshopy
· letní kino Zámek Troja,
· přilehlé zámecké zahrady a bludiště se spojují do tzv. Labyrintu Troja
· až do konce října se v labyrintu Troja bude konat doprovodný program k výstavě
· Probíhá ale i několik výstav ve veřejném prostoru.
· Edukační oddělení Galerie hlavního města Prahy připravilo v prostorách oranžérie tematické workshopy pro dospělé i děti, zaměřené na keramiku, práci s textilem, vyšívání, tkaní či rostlinné dekorace.
· Interaktivní prohlídky výstavy pro všechny typy škol i další věkové a zájmové skupiny.
· Více informací na www.ghmp.cz
Text: Karla Hlaváčková, Veronika Čechová (pro potřeby webu upravil RiKK)
Foto: Marie Kubíčková, DiS.
Palác (volného) času
4. 4. 2025 – 29. 10. 2025
Kurátorky: Karla Hlaváčková, Veronika Čechová
Grafické řešení: Anymade Studio
Architektonické řešení: Tereza Melková
GHMP Zámek Troja
U Trojského zámku 1/4, 170 00 Praha 7
Otevírací doba:
Út – ne, 10–18 h
pá 13–18 h
https://www.youtube.com/watch?v=laFAP_iMYsU&t=25s
Více informací: https://www.ghmp.cz/vystavy/palac-volneho-casu