Tomáš Predka: Rozrušený svět / Disrupted World aneb jak vnímáme fiktivní pád padajícího parašutisty…?!

29.11.2017 14:29

Galerie kritiků, Palác Adria - Praha

28. 11. – 17. 12. 2017

 

Na vernisáži výstavy abstraktních děl laureáta 10. Ceny kritiky za mladou malbu 2017 Tomáše Predky ´Rozrušený svět´ byl autor osobně přítomen. Kurátorka výstavy Mgr. Vlasta Čiháková Noshiro Ph.D. se na vernisáž k naší lítosti na www.www-kulturaok-eu.cz bohužel ze zdravotních důvodů omluvila.  

 

 

 

Tomáš Predka (*1986) je laureátem 10. Ceny kritiky za mladou malbu 2017.

Instalace jeho  samostatné výstavy v Galerii kritiků záměrně využila specifičnosti Paláce Adria.

Prostor galerie je součástí fiktivního děje pádu parašutisty neznámého původu.

Na místě zůstaly jen zhmotněné fragmenty jeho vědomí. Trosky drapérií.

 

Když se francouzský válečný pilot Antoine Saint-Exupéry zřítil za války se svým letadlem na saharskou poušť, objevil se u něj malý princ a chtěl nakreslit beránka. Antoine však uměl nakreslit jen něco jako klobouk, jak si pamatoval z dětství, což ve skutečnosti byl hroznýš, polykající slona. Malý princ se rozzlobil, chtěl nakreslit beránka. Tak mu pilot vykouzlil další dva beránky, jednoho nemocného, druhého zdravého, nakonec se však princovi nejvíc zalíbila krabice se dvěma otvory, jimiž mohl proudit vzduch k beránkovi, zavřenému uvnitř. Princ ho tam uviděl, stejně jako viděl slona v žaludku hroznýše, který vůbec nevypadal jako klobouk.

„Teď je to dokonalé“, zakřičel radostně.

 

 

 

 

 

 

 

 

V příběhu Malého prince hrálo hlavní roli disociované alter ego vypravěče, opírajícího se o čistou vizi dětských očí, krásu, jež nemá nic společného se světem rozumu dospělých. Disociační štěpení u pilota zavinil stres z vážné nehody, jež bez opravy rozlámaného stroje hrozila ztrátou jeho života. Co však je očím neviditelné, je důležité, správně vidíme jen svým srdcem, upozornila na konci jeho vyprávění moudrá liška, přítelkyně malého prince.

Tomáš Predka (1986) nazval před rokem svou výstavu (s Davidem Postlem, Galerie NoD) „Muž, který se nebral příliš vážně“. Tento název volil pro malbu, fungující v materiálně inovativní podobě, spojením figurálních prvků a abstrakce, jako převyprávění osobních vzpomínek a typických znaků obrazu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chápané jako extenze vědomě vyvolaného, vnitřního zrakového vjemu, představují jeho obrazy fragmenty vizuálního světa, v časomíře podvědomí, jako výraz proměny zrakového vnímání v lidské paměti.

 

Jejich náměty označuje autor buď za osobní reakce na místa, která navštívil, nebo za inspiraci z nějaké banální práce, jako třeba z jeho zaměstnání ve skladu, kde manipulací věcí se stále něco rozbíjí. Obrazové znaky se staly signifikantními střepy vnějšího světa, jež autor řetězí, vzájemně propojuje či dává do souvislostí, jež by běžně nikdy nenastaly.

Pro svou laureátskou výstavu 10. Ceny kritiky za mladou malbu 2017 vytvořil Predka v prostoru galerie obrazovou instalaci ´in situ´ s názvem Rozrušený svět.

 

 

 

Zdrojem inspirace nových děl byly jeho cesty za uměním v posledních dvou měsících, kdy zvláště při zářijové cestě do Španělska se ho dotýkal pocit omezování svobody. Ať už to byly médii sledované nepokoje či snahy o suverenitu Katalánska, zažíval pocit španělské revoluce a prožil si jakýsi fiktivní pád parašutisty mezi fikcí a realitou, dezinformací a pravdou. Jako tomu bývá ve filmu nebo v literatuře, a také v ději obrazů u Malého prince. Kompozici nepravdivých obrazů lze jen těžko oddělit od faktických událostí.

(text: Vlasta Čiháková Noshiro)

 

 

Kurátorka: Mgr. Vlasta Čiháková Noshiro Ph.D.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

110 00 Praha 1

Jungmannova 31

Máme otevřeno denně: 11.00 – 18.00 hodin


www.tomaspredka.com

www.galeriekritiku.cz

       
       
       

Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/a9-rocnik-ceny-kritiky-za-mladou-malbu-2016-aneb-vstupme-do-prazdna/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/tomas-predka-a-stefan-reiterer-zeitgeist-duch-casu-aneb-sklepni-galerie-jako-bludiste/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/a10-jubilejni-rocnik-ceny-kritiky-za-mladou-malbu-2017-aneb-kdyz-sberatele-se-zajimaji-o-malbu-stale-dal/