Tomáš Bárta: Cvičení se stuhou aneb malba elementů jako cesta k celistvějšímu obrazu…
Galerie 35 m² a Café Pavlač - Praha
11. 1. 2019 - 8. 2. 2019
Na zahájení výstavy Tomáše Bárty Cvičení se stuhou jsme si prohlédli jeho malby na papíře. Tomáš Bárta (1982) vystudoval brněnskou FaVU, malířský ateliér Petra Kvíčaly. Kromě malby a kresby se věnuje i instalaci a objektu.
Za poněkud ironicky odlehčeným názvem se ukrývá soustředěná sonda do aktuální práce malíře Tomáše Bárty (*1982), jehož komplikované, pečlivě vyvedené geometrické struktury a kompozice jsou v rámci výstavy rozebírány až na jednotlivé základní tvary a konstrukční elementy. Mohou dílčí fragmenty vyjadřovat totéž, co celek, přestože vizuálně jde o věci rozdílné až protikladné? Právě přesouváním akcentů směrem k vyostřenějším vztahům uvnitř umělcových realizací (různé poměry spontaneity, nahodilosti, racionalizace, úsilí i plánování a jejich využití při koncipování díla) se dvojice kurátorů pokouší Bártovu malířskou práci otevřít novým interpretacím a společně s umělcem kontemplovat nad možnostmi jejího dalšího směřování.
Malba někde mezi přilínáním a odpadáváním.
Jsou tam ještě kosti, ale kostra už zmizela.
Maso už ztratilo svojí původní formu a leží teď vyrovnané na pultu ve zvláštním mezistavu,
než se s ním stane něco, co bude dávat zase nějaký smysl.
Rozsekání na elementy jedině jako cesta k celistvějšímu obrazu, jinak by to přece bylo k ničemu.
Když nezletilá gymnastka zamává uprostřed výskoku nad hlavou barevnou stuhou,
cítím vždy lehkou závrať a dojetí. Jako by v té prchavé chvíli, v tom abstraktním nápisu,
který vyznačí v prostoru a který se vždy rozplyne o něco dříve,
než si stačíme jeho tajuplné poselství přečíst,
bylo ukryto příliš mnoho:
samotná křehká, dočasná a nahodilá podstata naší existence.
V Bártových barevných kompozicích většího formátu
však onu lehkost moderní gymnastiky
částečně pozřelo umělcovo strategické uvažování a sklony k perfekcionismu.
Je to trochu jako vidět celý záznam gymnastčina cvičení v jediném filmovém políčku.
K motivické saturaci dochází opakováním motivu
(figury, fragmentu),
proměnou jeho rytmu, intervalu a délky,
zdobením, inverzí, otáčením, mnohonásobnou expozicí.
Co takhle vyjmout několik motivů (stuh, perel, knoflíků)
pro kontrolu a porovnání?
Protože bůhví, co bude dál… (zdroj - text: Pavel Švec & Jaromír Novotný)
Kurátoři: Pavel Švec & Jaromír Novotný
130 00 Praha 3 - Žižkov
Víta Nejedlého 23
Máme otevřeno:
pondělí - pátek: 10.00 – 19.00 hodin
sobota - neděle: 12.00 -9. 00 hodin
Vstup: volný
Hodnocení: 79 %
Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková