Tauromaquia: Tváří v tvář býku aneb Picasso, Goya, Dalí, Filla a Čapek tváří v tvář době

01.03.2013 14:14

Tauromaquia: Tváří v tvář býku aneb Picasso, Goya, Dalí, Filla a Čapek tváří v tvář době

Obecní dům – Praha

9. 12. 2011 - 9. 4. 2012

V pražském Obecním domě proběhla na jaře minulého roku unikátní výstava Tauromaquia - Tváří v tvář býku, kterou připravila Galerie Vernon a vystavila na ní téměř 200 exponátů. Důvodem je, že tématika býčích zápasů nebyla u nás našimi domácími návštěvníky dosud příliš vnímána, neboť neodpovídala našemu slovanskému temperamentu.

Spojovacím tématem vystavených obrazů jsou tedy býčí zápasy. Býk zde symbolizuje sílu, statečnost a plodnost. I když vystavovaní umělci jako Pablo Picasso, Francisco Goya, Salvador Dalí, Emil Filla a Karel Čapek sdílejí skrze svá díla pohled na španělskou tradici plnou vášní, odkrývají také svoje názory a postoje vůči době.

Pablo Picasso svými obrazy vyjadřoval svůj postoj k diktatuře generála Francisco Franco. Francisco Goya ve svých obrazech zase znázorňuje všechny etapy býčího zápasu, koridu zobrazuje jako mystickou arénu, kde se stále něco děje a kde proudí vlny pohybu a energie.

Salvador Dalí pohlíží na býčí zápasy jako na skrytou tragédii, barbarskou show plnou krutostí.

Emil Filla vytvořil většinu svých děl v temném období konce třicátých let minulého století a těmito obrazy vyjadřoval utrpení doby.

Karel Čapek navštívil Španělsko v roce 1929 a své postřehy popsal v knize Výlet do Španěl (kde jsou i ilustrace a texty věnované býkům, toreadorům a koridě).

Na výstavě je největším počtem děl zastoupena Národní galerie. Zapůjčila 29 exponátů. Mezi nimi jsou především obrazy Emila Filly. V kontextu všech představovaných děl, nechybí v prostorách Obecního domu ani filmy a plakáty s toreadorskou tematikou a dokonce i pravý toreadorský obleček. Výstava je vzácným počinem na poli světového umění. Řada z vystavovaných děl bývá totiž  k vidění jen zřídka.

Na projektu Tauromaquia se v Obecním domě podílel celý kurátorský tým. Hlavní kurátorkou je paní Serena Baccaglini.

Ing. Olga Koníčková

Foto: galerie Vernon