Suse Weber: Template//Activation: dynamische Schablone Prag aneb když zkoumáme vztah mezi divákem a obrazovou sochou
Polansky Gallery - Praha
29. 1. – 12. 3. 2016
Na vernisáži v Polansky Gallery výstavy, poněkud náročnější na návštěvníkovo pochopení, která prezentuje dílo německé umělkyně Suse Weber, jsme se za www.www-kulturaok-eu.cz zúčastnili pouze 2. části programu, tj. skoro hodinové performance Suse Weber a Hany Polanské Turečkové, která byla postupně zbavována popruhů... Akce se konala za přítomnosti členů spirálovité formace. Sledovali jsme střídání uvnitř vztahového trojúhelníku umělec/socha/divák, jehož kód vytváří přítomné znaky a symboly (kniha Suse Weber s názvem ´Formula: Marionette´).
rvní část programu se odehrávala v Národní galerii ve Veletržním paláci, které se v rámci programu Scéna 1: Dojem katalyzátoru: model divadla Spirála zúčastnili Suse Weber, prof. ak. arch. Jindřich Smetana, Jiří Havlíček a zástupce společnosti Rozvojové projekty Praha.)
Vystavili jsme v Polansky Gallery
„Pro pražskou výstavu jsem zvolila zcela experimentální metodu produkce nového obrazového rámce. Impulsem byl architektonický model divadla Spirála, který jsem objevila v loňském roce v Národní Galerii v Praze.
Masivní černý válec s vnitřní rampou, která se vine vzhůru a přivádí diváka na jeho místo. Na první pohled se zdálo, že jeviště není od hlediště nijak odděleno.
Nicméně po bližším prozkoumání se ukázalo, že se jednalo o omyl. Avšak velmi zajímavý omyl!
Dlouhodobě se zabývám výzkumem nových vztahů mezi divákem a obrazovou sochou, jako součást samotného sochařského konceptu. Zvýšenou pozornost věnuji podnětům vycházejícím z možných řešení, jak vystavět znak a převést jej do nové abecedy.
To mě přivedlo na nápad vytvořit první spirálovitou formaci, určitou obraznou soustavu, okolo které lze společně vytvářet možnosti a konečný výsledek poté prezentovat.
První zkouška spirálovité soustavy proběhla úspěšně. Jako ´výchozí prvky´ jsem vybrala spoluautory na základě jejich metody umělecké práce a jejich historické zkušenosti.
Zaujal mě velmi zvláštní jev: mezi vizualizací času a uměleckými disciplínami a směry, se nacházejí určité propustné membrány, které se vymykají jakémukoliv současnému obvyklému uspořádání.
Zbývalo vytvořit dynamickou soustavu a zjistit, jak by se mohl cizí způsob práce stát vzorem pro ostatní. Zjistit, zda je možné vyvinout zcela novou metodu vytváření předloh pro různé druhy činností
a dovést tyto činnosti ad absurdum. A je vůbec možné považovat takové výstupy za definitivní?“
Text: Suse Weber (na foto vpravo)
Kurátorská spolupráce: Jiří Havlíček
170 00 Praha 7
Veletržní 45
Máme otevřeno: středa –sobota: 14.00 – 19.00 hodin
Suse Weber
- 1970 narodila se v Lipsku v Německu
- žíje a pracuje v Berlíně
Hodnocení: 99 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková