SONDA 1/Příběh slovenského (post)konceptuálního umění aneb keď ma opustila frajerka, tak mi pomohlo (Viktor Frešo)…

12.12.2018 11:57

Galerie hlavního města Prahy/Dům U Kamenného zvonu

12. 12. 2018 - 24. 3. 2019

 

 

 

Tiskovou konferenci (ve 2. patře) k nové výstavě v Domě U Kamenného zvonu, k výstavě vystavujících 20 slovenských a českých umělců, jejichž díla znamenala výrazný zlom v evropském kontextu, zahájila Magdalena Juříková -  ředitelka GHMP slovy, že v tomto roce poslední výstava byl uspořádána v rámci oslav 100 let od založení společného státu Slováků a Čechů. Akci byli přítomni oba kurátoři a z přítomných slovenských umělců k nám hovořili Monogramista T. D. (výstava je autorstvím kurátora…“), Peter Rónai a Rudolf Sikora. Z povzdálí tiskovou konferenci, jež se  zvrtla v sáhodlouhou velmi rušnou debatu mezi přítomnými slovenskými umělci,  jen tiše sledoval Viktor Frešo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 „Výstava Sonda 1 se soustředila na zrod a vývoj slovenského umění od pol. 60. let 20. století do současnosti. V nejširším rámci tedy prezentuje vznik slovenského konceptuálního umění v letech 1964 - 1965, ale zároveň poukazuje na kontinuitu tohoto způsobu vizuálního myšlení v řadě dalších generací až dodnes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Základní koncept není postaven na lineárním nebo generačním řazení, ale přináší 4 nosné obsahové bloky, které představují základní umělecké strategie za posledních více než 50 let.

 

  • V rámci 1. kapitoly TEXTománie byla představena klíčová strategie obratu světové umělecké produkce v 60. letech směrem k textu a později k nástupu administrativní estetiky v podmínkách socialistického státu.

 

Július Koller radikálně nabourává dosavadní vnímání uměleckého díla a začíná vytvářet textové karty, které jsou svým významem zcela nemateriálním konstatováním holé skutečnosti – například, že autor je akademickým malířem.

 

S proměnou vnímání média se do umělecké produkce - především v tvorbě Rudolfa Sikory - dostávají také kritické apely vůči ekologickému a obecně civilizačnímu chování člověka.

 

  • Druhá kapitola Kosmos upozornila na mohutnou expanzi do vesmíru a jeho promítnutí do individuálních projektů a vizí. Tak, jak se posouvá radikální utopie pozdní moderny, docházelo i ke změně přemýšlení o prostoru a času.
  •  

  •  
  •  
  • Společně s vlivy kosmického rozmachu na uměleckou produkci 70. let docházelo k exponování prázdna, které představuje 3. kapitola Nulová gesta. Příkladem je komparace dvou sklenic - jedné od Júlia Kollera z 60. let 20. století a druhé od Jána Mančušky z nultých let 21. století. Zatímco Koller vystavil sklenici (která, řečeno společně s Heideggerem, ´stojí sama v sobě´) prázdnou, je Mančuškova sklenice naplněna vodou v takovém množství, které je stopou přítomného chybění a probíhajícího mizení.

 

 

 

  • Kapitola 4. - Jiná definice obrazu představuje novou situaci po roce 1989, kdy začíná v umělecké produkci docházet k exponování digitálních médií a nových strategií vztahování se k realitě současnosti. Nová definice obrazu samozřejmě není určována pouze technickými možnostmi nových médií, ale především škálou kritických přístupů k dynamické době posledních 30 let.

 

 

Společný příběh 2 národů jsme zpřítomnili vizuální esejí tvořenou díly 6 českých umělkyň a umělců, kteří volným způsobem reflektují společnou cestu dvou středo-východoevropských národů napříč 20. stoletím a proměnami jeho světonázorových paradigmat. “ (zdroj: text Jakuba Krále)

 

 

 

Výstava je instalována ve dvou patrech:

v l. patře zhlédneme oddíl  

1) TEXTománie

(textová obrazová pole)

a

2) Projekt kosmos v pokoji

(cesta papírovým vesmírem)

 

v 2. patře zhlédneme oddíl

3) Nulová gesta

(rebelská gesta naplňují)

 a

4) Jiná definice obrazu

(digitální impakt)

 

Vystavující umělci

Cyril Blažo

Stano Filko

Petra Feriancová

 

Viktor Frešo/3 generace /z cyklu Family Vintage) /2017 - 2018

 

Jozef Jankovič/Architektury IX/

Projekt č. 10 - projekt slovenského Eros centra/1974

 

Anetta Mona Chisa & Lucia Tkáčová

Martin Kochan

Július Koller

 

Marek Kvetan/Na tom našem /2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ján Mančuška

 

Roman Ondak/Resistance, 2006, video

 

Boris Ondreička

Monogramista T. D

Rudolf Sikora (Z cyklu Výkričník, 1974 - 2018)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pavla Sceranková/Discovery, 2013 - mobilní telefon, model raketoplánu

 

Peter Rónai/Autoreverse

 

 

 

 

 

 

 

Jaro Varga

Jan Brož

Alice Nikitinová

Vít Soukup

Pavel Sterec

Antonín Střížek

Michaela Thelenová

 

 

Kurátoři výstavy: Vladimír Beskid (za Slováky), Jakub Král (za GHMP)

 

 

110 00 Praha 1 – Staré Město

Staroměstské nám. 13

Máme otevřeno denně kromě pondělí: 10.00 - 20.00 hodin

 

 

 

 

 

 

 

 

Hodnocení:  79 %

Ing. Olga Koníčková (tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

 

 

 

www.ghmp.cz


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/viktor-freso-zrozeni-picuse-niemand-aneb-pozname-se-v-nem-kdyz-se-pekne-nastveme/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/viktor-freso%3a-%c2%b4art-is-nice%c2%b4-aneb-bylo-by-to-krasny-bejt-%e2%80%a6/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/alexandra-barth-michal-cernusik-andrej-dubravsky-viktor-freso-katarina-janeckova-matus-lanyi-ivana-satekova-erik-sille-jan-vasilko-jan-zelinka-snp-slovenske-narodni-povstani-aneb-anatomia-bezradnosti-ci-jeden-za-vsechny-vsichni-za-jednoho/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/poklady-u-dunaje-na-river-park-bratislava-aneb-galerie-pro-vsechny/

 

Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/park-aneb-neni-park-jako-park-ci-moje-mysl-utika-my-mind-is-running/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/jozef-jankovic-ve-sbirkach-gerarda-meulensteena-aneb-manipulace-jako-zaujimava-skuska-ohnom/