Šimon Sýkora: Shadowland aneb Never go back never again
Galerie Dolmen - Praha
10. 1. – 9. 2. 2018
Na vernisáži výstavy Shadowland, která se konala v Galerii Dolmen v Praze,
byl Šimon Sýkora, autor přes desítku vystavených velkoformátových olejů na plátně, osobně přítomen.
Jedná se o jeho autorskou výstavu, která vypovídá o hrůzách, tj. realitě tohoto světa. Šimon Sýkora je již znám svým chrakteristickým rozmáchlým malířským rukopisem.
Nechybí zde ani zajímavý autorův vlastní portrét (Yellow Selfportrait, 2017).
Akci zahájili Eva Andrejsová a Nikol Vlčková.
„Svět, ve kterém člověk není schopen vstát z postele pro všeobjímající zoufalství a nesmyslné chování okolí.
Doba, kdy sociopolitické vyhlídky nevykazují příznivou cestu.
Všichni se topí v panice, přičemž tou největší je neschopnost si ji přiznat.
Jediné, pozůstává, jsou šílené vize, nad kterými bezostyšně mávneme rukou.
Takový, je pohledem autora, uplynulý rok 2017.
Autor nastavuje zrcadlo konzumní společnosti, avšak ne moralizujícím způsobem – spíše nevědomky.
Můžeme jej považovat za reportéra ze světa, před kterým zavíráme oči pro naši vykonstruovanou realitu,
která nás pomalu sžírá zaživa.
Jeho obrazy jsou synonymem toho ´být venku´
- nikoliv procházkou v upraveném parku,
ale objevováním skládky, zapalováním letáků, mlácením klackem do prázdného barelu.
Návraty jsou vždy frustrující, avšak pro autora je svoboda už jen fráze, která působí trauma.
Vystavená díla jsou výběrem Sýkorových prací z uplynulého roku.
Autor neanalyzuje pouze každodennost světa,
zkoumá také formální znaky obrazu – formát, kompozici a skladebnost barev.
Sýkora ve svých obrazech nezastřeně projevuje zájem o problematiku média malby,
a také kritiku přílišné snahy toto médium dále kategorizovat.
Nahodilost střídá chladnou logiku promyšlenost,
silně ohraničené barevné geometrizující tvary střídají biomorfní formy a linie,
narativní scény střídají abstraktní plochy.
Jeho obrazy často působí až kolážovitým dojmem, j
ímž autor transplantuje abstraktní plochu do narativních scén
a jindy figuraci do abstraktních barevných ploch,
což ho záměrně vede k typografickému charakteru.
Vytváří tím napětí, jež nám znemožňuje díla jednoznačně určit
jakožto abstraktní nebo figurativní malby,
a dochází tak ke kritickému promýšlení či přímo zpochybnění některých znaků,
tradičně pojímaných za úhlavní ´symptomy´ klasického média závěsného obrazu.
Tímto svým přístupem se řadí do jedné z aktuálních scén současného umění -
´historiografického obratu´.
Jedná se o specifickou tendenci umělců, kteří se věnují výzkumu modernity.
Modernita jimi není interpretována jako historická epocha,
ukotvená někde mezi premodernou a postmodernou,
nýbrž jako postoj, charakteristický implicitním zájmem o přítomnost,
který lze aplikovat v kterékoliv době.
Podle Foucaultovy teorie modernita přepokládá
propad času mezi skutečnou přítomnosti a žitou tradicí,
za kterou se schováváme a do které se denně oblékáme.
Jako postoj se modernita s tímto propadem nesmiřuje,
naopak se v každé jednotlivé přítomnosti snaží postihnout její autenticitu.“
(Eva Andrejsová, Nikol Vlčková, Šimon Sýkora)
Šimon Sýkora (*1990)
studium
- 2011 - 2013: FUD Plzeň, Irena Jůzová
- 2013 - 2016: AVU, Martin Mainer
- 2016: UNARTE Bukurešť, Petru Lucaci
- 2017: AVU, Robert Šalanda, Lukáš Machalický
- 2017 - 2018: AVU, ateliér Malby II. / Vladimír Skrepl, Jan Šerých
samostatné výstavy (výběr)
- 2015: Galerie Umakart, Brno
- Studio Letná, Praha
- 2016: Yes Kafe, Praha
sympozia - rezidence
- 2014: Wijk aan Zee- Holandsko
- 2016: Internationale Dresden Sommerakademie, Drážďany
- 2017: TRN Nepomuk
Pořadatelé: Evčá Andrejsová a Nikol Vlčková
110 00 Praha 1
Pštrossova 31
Máme otevřeno: ve všední dny 13.00 - 18.00 hodin
Vstup: volný
www.galerie-dolmen.cz
Hodnocení: 79 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková
(některá vystavená Sýkorova díla
jsou signována rokem 2018,
popisky jsou zásadně v angličtině)
https://www.facebook.com/events/383437695439701/