Shakespeare, Havel a ti druzí aneb kniha o tom, že kdo má fantazii a umí, ten umí vidět víc než my ostatní

08.09.2021 11:28

 

Shakespeare, Havel a ti druzí

Miroslav Fořt

Gal Erie Ef Ef

 

 

Na rozdíl od fotografie, nikdo neví, kdy vzniklo divadlo a kdo je jeho vynálezcem. Na počátku byly zřejmě pravěké rituály a starodávné náboženské obřady. A protože v podstatě každý člověk vědomě či nevědomě a lépe či hůře hraje ve svém životě nějaké divadlo, stalo se divadlo součástí lidské kultury a dnes přitahuje stejně jako kdysi třeba v Antice. Lidé milují divadlo, protože přináší emoce, zkušenosti, inspiruje, dokáže pobavit a stejně tak otevírá prostor k zamyšlení.

 

S fotografií je to zdánlivě mnohem jednodušší. Princip camery obscury zpočátku pomáhal především malířům, ale než se od pouhého přenesení obrazu ten těkavý okamžik konečně podařilo i zvěčnit na papír, uplynula ještě dlouhá staletí. Dnes digitální fenomén, který se stejně jako divadlo, stal zcela přirozenou součástí naší kultury. A díky své téměř absolutní dostupností člověka neustále přitahuje a provokuje.

 

Unikátní kniha

 

Divadlo i fotografie nám vyprávějí své příběhy. Miroslav Fořt, autor unikátní knihy, se po většinu své profesní kariery věnoval zprostředkování příběhů. Především racionálním úhlem pohledu žurnalisty. V nové knize spojil své dvě velké lásky. Divadlo a fotografii. V obou případech totiž musí člověk vidět a cítit mnohem víc, než mu nabízí jen vlastní oči. Není proto náhodou, že své obrazy fotografiky spojil s názvy nejrůznějších divadelních her. Vždyť svět je přece divadlo, jak kdysi napsal slovutný velký vypravěč příběhů William Shakespeare. Kniha se sedmi desítkami obrazů a s nimi sedmi desítkami vybraných citátů z divadelních her je unikátní i proto, že vychází v omezeném nákladu a bez možnosti dotisku.

 

 

Až sem, oficiální anotace. A co na to čtenář?

 

Tak předně. Ona citovaná anotace je nejen anotací, ale především zcela upřímné vyznání samotného autora předmětné knihy, Miroslava Fořta.  A autor těchto skromných řádek, na tomto webu, měl tu čest a to potěšení s Miroslavem Fořtem, během právě uplývajícího čtvrtstoletí, mnohokrát spolupracovat na různých projektech. A vždy to byla radost. Na rozdíl od mnoha jiných, s nimiž byl nucen také spolupracovat...

A nejen to, autor řádek na tomto webu, si troufá říci, že z počáteční role on – učitel, já – žák, i když i to tak nějak přetrvává dodnes, došel náš vztah i ke zcela obyčejnému chlapskému přátelství dvou mužů, kteří už mnohé zažili a mnohé je i potkalo.

Vím tedy o Mirkově multitalentu, zasahujícím do mnoha profesí a oborů a stále mě dokáže překvapovat. Zájmem, chutí experimentovat a zkoušet další a další. A to jistojistě ještě ani já nevím o všech těch jeho talentech.

Proto, když mi byla ukázána jeho nejnovější kniha, když mi byla dokonce věnována, byl jsem stejně jako vždy - překvapen. Tou knihou. Ne tím, že zase něco nového zkusil a dotáhl to, jako vždy všechno, do konce a k dokonalosti. A tak jsem si tu knihu odnesl domů a teprve tam ji v klidu, v křesle, ve svitu oblíbené lampičky - otevřel…

 

 

Fantazie, výtvarný cit a nesmírně trpělivá tvorba

 

Miroslav Fořt fotí. Od nepaměti. A skvěle. A přijímá či přesněji, je zvědav tak, že ochotně objevuje a posléze i přijímá za své, nové a nové technologie. Všichni jsme přece začínali na 36 okénkách černobílého filmu. Ne všichni jsme ale překročili dál a jen nemnozí překračujeme stále. On ano. Jeho prapůvodní fantazie a prapůvodní cit pro atmosféru snímku, znám jeho dávné černobílé fotky dobře, tak ta prapůvodní fantazie trvá. Jen, díky technice a autorovým schopnostem tu techniku ovládat, dostává jeho fantazie nové možnosti, nový rozlet. To, oč kdysi usiloval hrou světla a stínů a kompozicí, na „pouhé“ černobílé fotce, to dnes má možnost rozvinout. A rozvíjí. Obrazce, obrazy, fotografiky, jak to nazývá, vanou neznámem, nutí přemýšlet, hledat, nacházet a posléze objevovat. Připojené citace autorských divadelních her sice napovídají. Ano, ale obrazy, ty fotografiky, jsou schopny mluvit sami. Vyprávět příběhy. Příběhy, které možná autor takto necítil, ale které náhle vytanou díky naší vlastní fantazii. Kterou vzbouzejí. Často přímo z letargie. A to je velké plus této knihy. Plus rovnou na sedmdesátou. Neboť příležitostí „jak pustit svou fantazii na špacír“ máme v knize právě těch sedm desítek.  A k tomu, jako vedlejší produkt, módně by se řeklo bonus, se ještě pocvičíme v pozapomenuté dramatické tvorbě. Uvědomíme si moudrost slov, jež jevištěm sice zazní, ale proplynou jak obláček oblohou, zasypány slovy dalšími. V knize je máme zafixované natrvalo. Jakési  štronzo, divadlenický to výraz pro naprosté zastavení v pohybu.  Zde v textu. Štronzo myšlenky, kterou si díky tomu, můžeme uložit do své mysli v plné parádě a v plné síle.

 

 

Přejme knize zdar

 

A sobě, sobě přejme víc takových moudrých nevnucujících se důvodů k usednutí do křesla a klidnému otevření moudré a zklidňující knihy. Pádící doba kolem nás si to přímo vynucuje. A tak si přejme další takové knihy od tohoto autora. Anebo možná zase nějaké jiné? Kdo ví…

Neboť jak už bylo řečeno, Miroslav Fořt, je multitalenovaný a rád hledá a rád objevuje. Takže jen bůh ví, čím nás zase příště překvapí. Ale rozhodně půjde o překvapení milé. A těšit, těšit se můžeme už teď.

A odpusťte mi ten subjektivní vstup. Ale jinak to s touhle knihou ani nešlo…

 

Text: Richard Koníček

                        

Shakespeare, Havel a ti druzí

Miroslav Fořt

Gal Erie Ef Ef

Rok vydání 2019

Vazba Pevná, bez přebalu, lesklá

Formát A4, celobarevná, 70 fotografií, rozsah 154 stran,

křída 135g mat, vazba V8

adresa: Osadní 35, 170 00, Praha 7

tel: +420 283 870 892

fax: +420 602 210 285

email: info@galerieefef.cz

Prodej: Knihu lze zakoupit u všech moudrých knihkupců

nebo na: www.kosmas.cz