Shadi Harouni: Sním o tom, že je hora stále celá aneb hora jako místo nevyslovených příběhů, práce, vytrvalosti a naděje…

27.07.2018 13:18

Galerie hlavního města Prahy/Colloredo-Mansfeldský palác, 2. patro - Praha

28. 7. - 30. 9. 2018

 

 

 

 

 

 

 

Na tiskové konferenci k výstavě Sním o tom, že je hora stále celá, byla iránsko-americká umělkyně Shadi Harouni, autorka instalace, osobně přítomna. Po úvodní slově Hany Larvové z GHMP, že se jedná o aktuální téma,  hovořila kurátorka výstavy Zuzana Štefková o tom, že hora vlastně představuje příběhy lidí, kam autorka  osobně vstupuje a hledá. Přítomní muži její marné práci však jen přihlížejí…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výchozím bodem její práce

je osobní zkušenost s poválečnou a porevoluční situací v Iránu

 a se vztahem íránské islámské republiky

k obrazům, hudbě, módě a lidskému tělu.

Autorka shromažďuje informace o tom,

jak se moc, respektive politická a náboženská reprezentace,

snaží vymazávat a upravovat historii,

a také o strategiích, které lidé používají k tomu, aby tomuto

řízenému zapomnění zabránili.

Zkoumá nezjevné cesty, kterými politická moc vytváří různé formy nátlaku:

zákazy, skrývání a manipulaci.

 Tyto strategie napodobuje ve svých uměleckých

videoinstalacích, architektonických intervencích,

 sochách, fotografiích, tiscích a archivech.

 Její díla tvoří promyšlenou mozaiku motivů

z dějin posvátných obrazů a architektury společně s obrazy zvůle

současného mocenského systému.

 

Východiskem díla Shadi Harouni je její osobní zkušenost z poválečného a porevolučního Íránu, stejně jako zkoumání islamistického režimu a jeho vztahu k obrazům, architektuře, paměti a lidskému tělu. Její dílo spojuje osobní a politické, a zároveň vyzdvihuje univerzální lidskou potřebu vzpomínání. Umělkyně se, jakožto emigrantka, opakovaně vrací do Íránu ve snaze najít své místo v zápase o budoucnost i minulost země, která je i není jejím domovem.

 

Ve třech  videích, instalacích, fotografiích a grafikách, prezentovaných na výstavě Sním o tom, že je hora stále celá, Harouni zkoumá postupy, jimiž se politická moc pokouší umlčet nepohodlné hlasy a skutečnosti. Umělkyně upozorňuje na nenápadné projevy rezistence vůči moci. Sesuvy půdy odkrývají masové hroby (cyklus Index nežádoucích elementů, 2017), ve zrušeném slumu prosvítají betonem toalety (cyklus Fáze vymazání I: Zabetonováno - Záchody v Abdolabádu, 2014).

 

 

Rozbitý nápis kdysi připomínal jméno Muhammada Mosaddeka, jediného íránského demokraticky zvoleného předsedy vlády, v současnosti z něj však zbyl jen nápis´dek´, což znamená doslova přeloženo ´smrt žalem´ (MOSADEGH, 2017). Přátelské fotbalové utkání uprostřed pemzového lomu vytváří dočasnou autonomní zónu (Nejlehčí z kamenů, 2017).

 

 

Název výstavy, pojmenované po jednom z prezentovaných videí, souvisí s lomem v kurdistánských horách, které umělkyni přitahovaly svou krásou, historií a mytologií. Autorka zároveň po léta pátrala po příbězích disidentů, kteří se v těchto odlehlých končinách skrývali. Tito lidé byli vytlačeni na okraj společnosti a bylo jim znemožněno vykonávat jakoukoli intelektuální práci. Díky šťastné souhře náhod zde nalezla i protagonistu videa Sním o tom, že je hora stále celá, který vyrůstal s jejím zesnulým otcem a strýcem a byl společně s jejím otcem z politických důvodů po léta vězněn.

 

 

 

Umělkyně říká o symbolice svého díla: „Přemýšlím o hoře jako o pomníku historie. Ale je to pomník, který je vymazáván, kámen po kameni. V tomto smyslu je to pomník definitivní a dokonalý.” Na dotaz ohledně názvu autorka odpověděla: „Žádný z mužů v horách ta slova nikdy nevyslovil. Nevím, jestli touží po době, kdy byla jejich hora celá, ale ptám se sama sebe, jestli k nim historie jejich odporu, kterému zasvětlili život, někdy přichází ve snu triumfující a úplná. Možná jsem jediná, která sní o tom, že je hora stále celá.” (text: Zuzana Štefková)

 

Shadi Harouni (* 1985, Hamedán, Írán)

  •  iránsko-americká umělkyně
  • od 2017 působí jako pedagožka a vedoucí bakalářského uměleckého programu na New York University, Steinhardt
  • žije a pracuje New Yorku a Teheránu

 

Kurátorky výstavy: Zuzana Štefková, Jitka Hlaváčková

Grafické řešení: Anymade Studio

 

110 00 Praha 1

Karlova 2

Máme otevřeno denně kromě pondělí: 10.00 - 18.00 hodin

Vstupné: 60 Kč plné (dospělí) / 30 Kč snížené (studenti, senioři)

Hodnocení:  69 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

 

 

 

 

 

DOPROVODNÝ PROGRAM/komentovaná prohlídka s kurátorkami výstavy Zuzanou Štefkovou a Jitkou Hlaváčkovou

  • út 31. 7. 2018 v 18.00 hodin

 

www.ghmp.cz