Shadi Harouni: Sním o tom, že je hora stále celá aneb hora jako místo nevyslovených příběhů, práce, vytrvalosti a naděje…
Galerie hlavního města Prahy/Colloredo-Mansfeldský palác, 2. patro - Praha
28. 7. - 30. 9. 2018
Na tiskové konferenci k výstavě Sním o tom, že je hora stále celá, byla iránsko-americká umělkyně Shadi Harouni, autorka instalace, osobně přítomna. Po úvodní slově Hany Larvové z GHMP, že se jedná o aktuální téma, hovořila kurátorka výstavy Zuzana Štefková o tom, že hora vlastně představuje příběhy lidí, kam autorka osobně vstupuje a hledá. Přítomní muži její marné práci však jen přihlížejí…
Výchozím bodem její práce
je osobní zkušenost s poválečnou a porevoluční situací v Iránu
a se vztahem íránské islámské republiky
k obrazům, hudbě, módě a lidskému tělu.
Autorka shromažďuje informace o tom,
jak se moc, respektive politická a náboženská reprezentace,
snaží vymazávat a upravovat historii,
a také o strategiích, které lidé používají k tomu, aby tomuto
řízenému zapomnění zabránili.
Zkoumá nezjevné cesty, kterými politická moc vytváří různé formy nátlaku:
zákazy, skrývání a manipulaci.
Tyto strategie napodobuje ve svých uměleckých
videoinstalacích, architektonických intervencích,
sochách, fotografiích, tiscích a archivech.
Její díla tvoří promyšlenou mozaiku motivů
z dějin posvátných obrazů a architektury společně s obrazy zvůle
současného mocenského systému.
„Východiskem díla Shadi Harouni je její osobní zkušenost z poválečného a porevolučního Íránu, stejně jako zkoumání islamistického režimu a jeho vztahu k obrazům, architektuře, paměti a lidskému tělu. Její dílo spojuje osobní a politické, a zároveň vyzdvihuje univerzální lidskou potřebu vzpomínání. Umělkyně se, jakožto emigrantka, opakovaně vrací do Íránu ve snaze najít své místo v zápase o budoucnost i minulost země, která je i není jejím domovem.
Ve třech videích, instalacích, fotografiích a grafikách, prezentovaných na výstavě Sním o tom, že je hora stále celá, Harouni zkoumá postupy, jimiž se politická moc pokouší umlčet nepohodlné hlasy a skutečnosti. Umělkyně upozorňuje na nenápadné projevy rezistence vůči moci. Sesuvy půdy odkrývají masové hroby (cyklus Index nežádoucích elementů, 2017), ve zrušeném slumu prosvítají betonem toalety (cyklus Fáze vymazání I: Zabetonováno - Záchody v Abdolabádu, 2014).
Rozbitý nápis kdysi připomínal jméno Muhammada Mosaddeka, jediného íránského demokraticky zvoleného předsedy vlády, v současnosti z něj však zbyl jen nápis´dek´, což znamená doslova přeloženo ´smrt žalem´ (MOSADEGH, 2017). Přátelské fotbalové utkání uprostřed pemzového lomu vytváří dočasnou autonomní zónu (Nejlehčí z kamenů, 2017).
Název výstavy, pojmenované po jednom z prezentovaných videí, souvisí s lomem v kurdistánských horách, které umělkyni přitahovaly svou krásou, historií a mytologií. Autorka zároveň po léta pátrala po příbězích disidentů, kteří se v těchto odlehlých končinách skrývali. Tito lidé byli vytlačeni na okraj společnosti a bylo jim znemožněno vykonávat jakoukoli intelektuální práci. Díky šťastné souhře náhod zde nalezla i protagonistu videa Sním o tom, že je hora stále celá, který vyrůstal s jejím zesnulým otcem a strýcem a byl společně s jejím otcem z politických důvodů po léta vězněn.
Umělkyně říká o symbolice svého díla: „Přemýšlím o hoře jako o pomníku historie. Ale je to pomník, který je vymazáván, kámen po kameni. V tomto smyslu je to pomník definitivní a dokonalý.” Na dotaz ohledně názvu autorka odpověděla: „Žádný z mužů v horách ta slova nikdy nevyslovil. Nevím, jestli touží po době, kdy byla jejich hora celá, ale ptám se sama sebe, jestli k nim historie jejich odporu, kterému zasvětlili život, někdy přichází ve snu triumfující a úplná. Možná jsem jediná, která sní o tom, že je hora stále celá.” (text: Zuzana Štefková)
Shadi Harouni (* 1985, Hamedán, Írán)
- iránsko-americká umělkyně
- od 2017 působí jako pedagožka a vedoucí bakalářského uměleckého programu na New York University, Steinhardt
- žije a pracuje New Yorku a Teheránu
Kurátorky výstavy: Zuzana Štefková, Jitka Hlaváčková
Grafické řešení: Anymade Studio
110 00 Praha 1
Karlova 2
Máme otevřeno denně kromě pondělí: 10.00 - 18.00 hodin
Vstupné: 60 Kč plné (dospělí) / 30 Kč snížené (studenti, senioři)
Hodnocení: 69 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková
DOPROVODNÝ PROGRAM/komentovaná prohlídka s kurátorkami výstavy Zuzanou Štefkovou a Jitkou Hlaváčkovou
- út 31. 7. 2018 v 18.00 hodin