Samhainfest 2012 aneb v září 2012 proběhl mezinárodní folk-metalový festival

12.04.2013 10:08

Samhainfest 2012  aneb  v září 2012 proběhl mezinárodní folk-metalový festival

 

Kultura je pro lidi na rozdíl od politiky

 

Na podzim 2012 se již konal 3. ročník tohoto oblíbeného festivalu, a to v České republice, Polsku, Maďarsku a Švýcarsku.

 

Samhainfest 2012 znovu udeřil!

Na konci  září v pátek 21. září odstartovala série koncertů v Plzni v Divadle pod lampou, dále se festival postupně přesunul do Rock Café v Praze a Ostravy a vyvrcholil  28. září  v brněnském klubu Favál.

 

Headlinerem programu Samhainfestu Moravia byla pagan-folk-metalová skupina Arkona (RUS), společným jmenovatelem všech čtyř akcí pak moravská kapela Silent Stream Of Godless Elegy.

 

  • Arkona (v Ostravě a v Brně) k pohanům daleko neměla

Hlavním tahákem Samhainfestu Moravia v Ostravě a Brně byla bezesporu byla skupina Arkona (RUS), která si už dávno vydobyla slávu na pagan-folk-metalové scéně, a to i za hranicemi rodného Ruska. Středobodem kapely je neúnavná frontmanka Masha Scream, která zvládne vše od čistých zpěvů až po hluboký growling. My fanoušci jsme ocenili skvělé lidové melodie, i když v dnešní době již happy endem nekončí, orchestrální pasáže, blast-beaty i husličky, nebo flétnu.

 

  • Silent Stream Of Godless Elegy (v Ostravě, v Brně, v Praze)

Moravská skupina SSOGE se zúčastnila všech čtyř koncertů.  Silent Stream Of Godless Elegy propojuje zádumčivou rock-metalovou hudbu s hudbou lidovou. Díky tomuto originálnímu spojení a kvalitě svých nahrávek se stala držitelem již dvou žánrových cen Anděl s videoklipem ke skladbě „Skryj hlavu do dlaní“ z nejnovějšího alba „Návaz“ (2011). To vyšlo u francouzské firmy Season Of Mist a sklidilo velmi pozitivní recenze. SSOGE se tak stali jednou z mála tuzemských kapel, která podepsala smlouvu s velkou zahraniční vydavatelskou firmou. Na podzimním koncertním tour, které kromě České republiky zasáhlo i Polsko, Maďarsko a Švýcarsko, bude ke slyšení průřez celou dosavadní tvorbou skupiny včetně skladeb z desek „Iron“ (1996) či „Behind The Shadows“ (1998). Sedmičlenné ethno-metalové těleso v současné době začíná pracovat na novém materiálu.

 

  • Dalriada (v Brně), Virrasztók

Maďarskými zástupci festivalu byly skupiny Dalriada a Virrasztók (folk-metal). Dalriada se opakovaně objevují v maďarském TOP 40, počet zhlédnutí jejich videí a neustále se zvyšující zástup příznivců a fanoušků jednoznačně dokazuje, že  celosvětově vládne poptávka po tomto druhu epického a autentického folk-metalu. Death-doomový sound kapely Virrasztók se potkává s nástroji, jako jsou housle, mandolína nebo niněra, a zajišťuje si tak velmi originální podobu.

 

  • Illuminandi či Percival Schuttenbach (Polsko), Darkest Era a Abinchova

Z dalších zahraničních kapel jsme se těšili na polské Illuminandi či Percival Schuttenbach,

kde jsme vnímali zejména, jak hrůzostrašně vypadají a jaké si zvolili stylové oblečení, 

 nebo mladé skupiny Darkest Era a Abinchova.

 

Cruadalach (folk–metal)

V rámci Samhainfestu křtili své debutové album. Při této příležitosti s nimi vystupovala i bývalá zpěvačka chorvatských Stribog a také ženská část poslední kapely - Percival Schuttenbach.

 

Fanoušci na Moravě tak zažili i dalšího českého zástupce (folk–metal) - osmičlenný pražský klan Cruadalach. Kapela je koncertně aktivní od září 2009 a charakteristický zvuk jí udává smyčcová sekce (violoncello, housle) a dechové folklórní či středověké nástroje (dudy, šalmaje, zobcové flétny). Ačkoliv jde o folk-metal, inspiraci k textům čerpají jednotliví členové skupiny zejména v aktuálním prožívání reality a hudebně se nedrží, ale ani neštítí žádných folklórních vzorů a dogmat. Střednětempé až skočné písně Cruadalach jsou spolu s excentrickým frontmanem a živelnou show zárukou protančeného setu, na jehož konci padneme únavou. Od nejprvnějších koncertů si toto seskupení rychle začalo získávat oblibu u širokého publika.

 

Folk-metalem míníme hudební styl, kdy kombinujeme metal s lidovou hudbou.  Pod tento styl spadají i směry jako pagan-metal, viking-metal, celtic-metal a oriental- metal. V tomto stylu se kromě běžných metalových nástrojů jako jsou elektrická a basová kytara a bicích často používáme i klávesy a netradiční nástroje, například housle, dudy, flétna, brumle nebo trubka. Zpěvák často používá hlubší a hrubší hlas.

 

22. září 2012 - Praha – Rock Café

Percival Schuttenbach (Polsko), new wave of Polish heavy folk

Abinchova (Švýcarsko), folk-metal

Silent Stream Of Godless Elegy, ethno-metal

 

A zažili jsme tam vřavu!

My, co jsme tam byli a zúčastnili se pražské části festivalu v oblíbeném Rock Café klubu na Národní třídě, jsme zažili báječný večer plný nekončícího rytmu!  

 

Večer zahájila polská kapela Percival (projekt Percival Schuttenbach) hrající čistě středověký folk (new wave of Polish heavy-folk). Percival Schuttenbach sami sebe nazývají představiteli „nové vlny polského heavy folku“ a už při jejich vystoupení byl sál zaplněn. Svižné tempo jejich skladeb odpovídalo náladě fanoušků, bylo velmi chytlavé a činely hrály prim. Kapela se snažila navázat kontakt s posluchači, vtáhla je do své hry.  A oblečení také hraje roli, že? Zpěvačky v gothic, zpěváci v kožišinách hrůzu nahánět však nemohli. A nadšenému publiku kapela přidávala další skladby… hej…!

 

Následovala folk-metalová švýcarská kapela Abinchova se dvěma zpěvačkami, kdy převažoval pocit, že skladby jsou tak takříkajíc všechny „na jedno brdo“, i když hudba burácela notně, potřeba vyřvat se trvala dál. Zvuk se totiž míchal do jedné nepřeberné, hlučné kaše.    A místy vypadalo, že si zpěváci  koule urvou, když zřejmě prožívali vlny společné slasti...

 

Na závěr večera vystoupila česká skupina  Silent Stream Of Godless Elegy, hrající ethno-metal. A to bylo již skoro k půlnoci! Její vstup pódium působil na nás jako balzám na duši a hudba melodická následovala dlouho až po půlnoci…  

 

Jinak se všechny tři kapely dočkaly solidního ohlasu a pořádná vřava to byla!

 

Kontakt:

Rock Café

Music club, gallery, theatre, cinema, internet

Národní 20

Praha 1

Telefon: 224 933 947

ww.rockcafe.cz

 

Otevřeno denně:

 Pondělí – pátek 10.00 – 3.00 hodin

Sobota               17.00 – 3.00 hodin

Neděle              17.00 – 1.00 hodin

 

Oficiální webové stránky skupin

https://www.abinchova.ch

https://www.arkona-russia.com

https://www.cruadalach.com

https://www.dalriada.hu

https://darkestera.com

https://www.illuminandi.kdm.pl

https://www.percivalschuttenbach.art.pl/

https://www.ssoge.com/

https://www.virrasztok.hu

 

Webové stránky festivalu

https://samhainfest.ssoge.com

https://www.facebook.com/samhainfest

 

Pro další informace kontaktujme:

Štěpánka Kubíčková

Kontra Production

Production-Booking Agency

e-mail: stepanka.kubickova@kontraproduction.cz

tel.: +420 774 486 659

web: https://www.kontraproduction.cz

 

Ing. Olga Koníčková

foto: internet, Kontra Production

 

Akce spojené se Samhainfestem, na kterých vystoupila či vystoupí

 Silent Stream Of Godless Elegy

 

07.09.2012: Zabrze (pl), CK Wiatrak

Silent Stream Of Godless Elegy (cz), Percival Schuttenbach (pl), Radogost (pl)

 

08.09.2012: Byczyna (pl), Polsko-Czeskie Centrum Szkolenia Rycerstwa

Silent Stream Of Godless Elegy (cz), Percival Schuttenbach (pl), Radogost (pl)

 

09.09.2012: Bielsko-Biala (pl), RudeBoy

Silent Stream Of Godless Elegy (cz), Percival Schuttenbach (pl), Radogost (pl)

 

21.09.2012: Plzeň (cz), Pod Lampou

Silent Stream Of Godless Elegy (cz), Abinchova (ch), Percival Schuttenbach (pl)

 

22.09.2012: Praha (cz), RockCafé

Silent Stream Of Godless Elegy (cz), Abinchova (ch), Percival Schuttenbach (pl)

 

27.09.2012: Ostrava (cz), Barrák

Arkona (ru), Silent Stream Of Godless Elegy (cz), Virrasztók (hu), Illuminandi (pl), Cruadalach (cz), Darkest Era (uk)

 

28.09.2012: Brno (cz), Favál

Arkona (ru), Dalriada (hu), Silent Stream Of Godless Elegy (cz), Virrasztók (hu), Illuminandi (pl), Cruadalach (cz), Darkest Era (uk)

 

29.09.2012: Budapest (hu), Club 202

Arkona (ru), Dalriada (hu), Silent Stream Of Godless Elegy (cz), Virrasztók (hu), Niburta (hu), Darkest Era (uk), ...

 

12.10.2012: Rzeszów (pl), Red-Zone

Silent Stream Of Godless Elegy (cz), Illuminandi (pl)

 

13.10.2012: Dębica (pl), tba

Silent Stream Of Godless Elegy (cz), Illuminandi (pl)

 

19.10.2012: Budapest (hu), Crazy Mama Music Pub

Silent Stream Of Godless Elegy (cz), Virrasztók (hu), Ka Gai An (ro), An Theos (ro), Dark Fusion (ro)

 

20.10.2012: Pécs (hu), tba

Silent Stream Of Godless Elegy (cz), Virrasztók (hu)

 

16.03.2013: Lenzburg (ch), Met-Bar

Silent Stream Of Godless Elegy (cz), Abinchova (ch)

www.ssoge.com

 

TOP ALBA (8)

 

Relic Dances

silent stream of godless elegyThemes

silent stream of godless elegyNavaz

silent stream of godless elegyBehind the Shadows

silent stream of godless elegyIron

silent stream of godless elegyOsamělí

silent stream of godless elegyDead Zeppelin: A Metal Tribute to Led Zeppelin

silent stream of godless elegySuper-Charger Hell: A Tribute to White Zombie

silent stream of godless elegy

A další informace už asi jen pro fajnšmekry!

 

Folk-metal

Jednoduše můžeme tuto odnož definovat následovně: "Folk-metal je hudební styl, kombinující metal s klasickou lidovou hudbou.". První představitelé folk-metalu (všeobecně považovaní taky za zakladatele) jsou angličtí Skyclad se svým debutovým albem "The Wayward Sons of Mother Earth", které vyšlo v roce 1990. Během dalších 5 let se tento styl velmi rychle rozšířil po celé Evropě až po Israel a začaly vznikat kapely podobného žánru. Mezi ně patří například irští Cruachan, izraelští Orphaned Land a němečtí Subway to Sally - každá kapela byla podle své země a její tradiční hudby něčím charakteristická, což časem vedlo k rozvětvení Folk metalu na tři podžánry celtic-metal, oriental-metal a medieval-metal. Ovšem navzdory těmto přínosům zůstal folk-metal v devadesátých letech málo známý, především kvůli velmi málo představujícím kapelám. Situace se změnila po roce 2000, kdy se tento žánr neuvěřitelně rozrostl, obzvláště ve Finsku díky úsilí kapel jako Finntroll, Ensiferum, Korpiklaani, Turisas, a Moonsorrow.

 

„Mým upřímným snem bylo vždy vidět energii metalové hudby smíšené s prvky mnoha tradičných stylů,“ Martin Walkyier, bývalý zpěvák a spoluzakladatel Skyclad

 

Hudba folk-metalu je charakteristická především svou rozmanitostí, mnoha folkovými nástroji, které se v tomto žánrů používají - což vede ve folk-metalu k průměrně 6 členům kapely. Některé skupiny využívají namísto lidových nástrojů klávesy, které je mají simulovat. Textové náplně folk-metalu jsou obvykle o pohanství, přírodě, fantazii, mytologii a historii.

 

Počátky folk-metalu

Jak bylo zmíněno výše, za zakladatele folk-metalu jsou považování Skyclad, kteří byli založeni v roce 1990 po odchodu Martina Walkyiera z jeho bývalé kapely Sabbat. Skyclad začínali jako thrash-metalová kapela, ovšem do několika skladeb na debutovém albu "The Wayward Sons of Mother Earth" zařadili taky housle (hrané muzikantem Mikem Evansem). Jejich výkon byl popsaný Eduardem Rivadaviem (Allmusic) jako "ambiciózní" a "zemi-bortící". Skladba "The Widdershins Jig" z onoho alba byla vychvalovaná jako "mimořádně pozoruhodná" a "zaručeně první v oblastech metalu". S houslistou v jejich sestavě bylo vydáno druhé album, představované jako "legendárně křepčící lidový styl" a "více nápadné zahrnutí houslí, hrající hlavní melodie normálně přidružené kytarám". Od té doby jsou Skyclad považovaní za tvůrce a zároveň průkopníky žánru.

 

Dnes, již témeř po dvou desetiletích od jejich založení a odchodu Martina Walkyiera, Skyclad zůstává stále aktivní folk-metalovou kapelou. Na rozdíl od toho, portugalská kapela Moonspell si tento žánr dlouho nedržela. Jejich první EP v roce 1994 "Under the Moonspell" mělo rysy folku a středovýchodních vlivů. S debutovým albem "Wolfheart" v následujícím roce kapela přešla ke gothic-metalu a během několika let se velmi rychle stali jednou z hlavních představitelů goth-metalové scény.

 

Jako dalšího raného přispěvovatele folk-metalu je nutno zmínit finskou skupinu Amorphis, založenou v roce 1990 se svým debutovým albem "The Karelian Isthmus", které vyšlo o dva roky později. Jejich další deska "Tales from the Thousand Lakes " vyšla v roce 1994 s mnoha úchvatnými melodiemi a písněmi dávající dohromady tradiční lidovou hudbu své domoviny.

 

V letech 1994 a 1995 se folk-metal rozvětvil na tři odlišné podžánry, vycházejících z různých krajů.

 

  • Oriental-metal

Progressive metalová parta Orphaned Land založená v roce 1991 v Izraeli, se svou první a jedinou demoverzí "The Beloved's Cry" vydanou v roce 1993, ihned vytvořili mediální neklid, který rychle upozornil na jejich neortodoxní styl. Členové skupiny byli v té době ještě mladiství, a své debutové album "Sahara" vydali v roce 1994. Hudba Orphaned Land hodně čerpá ze středovýchodních hudebních stylů s tradičními prvky arabské a židovské lidové hudby. Byli uznáváni jako "jedni z nejunikátnějších a průkopnických metalových kapel" a jejich hudba byla popsána jako Oriental (neboli východní) metal, čímž se stali zakladatelem tohoto folk-metalového podžánru.

 

Roku 1993 byla v Jeruzalému založena kapela Melechesh, "nepochybně první zjevně proti-křesťanská kapela, existující v jednom z nejsvatějších měst na světě". Melechesh začali jako přímý black- metalový akt s vpádem do folk-metalu, vyskytující se na titulní skladbě na EP "The Siege of Lachish". Jejich další alba už ovšem byli něco mezi black, thrash a death metalem, s "úchvatnými epickými a skvostnými riffy, středovýchodní melodie, a vokálem měnícím se z growlingu po opěvování".

 

Další záležitost oriental-metalu se objevila v roce 1996 - kapela Distorted, která byla zároveň jako první metalová kapela z Izraele s frontmankou.

 

  • Medieval-metal

Východně německá kapela Subway to Sally, byla založená v roce 1992 jako folk rocková skupina, zařazující ve své hudbě irské a skotské prvky a anglické texty. S jejich druhým albem "MCMXCV", vydaným v roce 1995, kapela přijala "více tradičního přístupu" a začali psát texty v němčině. S ovlivněním kapelou Skyclad účinkují jako hard rock křížený s heavy metalem "obohaceným o středověké melodie zapletené do písní prostřednictvím dud, niněry, loutny, mandolíny, šalmaje, houslí a flétny" a s kombinací "romanticky symbolické německé poezie" v jejich textech. Od doby, co jsou ve své rodné zemi tak významně úspěšní, jsou bráni jako kapela "která spouští vlnu toho, co je známo jako medieval-rock".

 

Tento zřetelně německý fenomén pokračoval následujícími kapelami. V roce 1996 byli v Berlíně založeni taktéž úspěšní In Extremo se svým "středověkým stylem vystupování a používáním neobvyklých, někdy ručně vytvořených, hudebních nástrojů jako například skotské dudy". Další podobná skupina, jež dosáhla komerčního úspěchu, jsou němečtí Schandmaul, popisujíc sebe jako "minstrelské umění dneška". Mezi jejich instrumentální arzenál patří dudy, flašinet, šalmaj a mandolína.

 

  • Celtic-metal

Irská kapela Cruachan byla založená v roce 1992 kytaristou Keithem Fayem se svou první demoverzí "Celtica" vydanou v roce 1993. Fay se nechal inspirovat prvním albem od Skyclad, a rozhodl se spojit black metal s irskou lidovou hudbou. Jejich debutové album "Tuatha Na Gael" bylo vydáno v roce 1995 a od té doby byli uznáváni jako "ti, co se dostali nejdál v pokusech o rozšíření folk-metalu". Cruachan kombinují prvky keltské hudby s metalem, dnes už známé jako Celtic metal.

 

Souběžně s Cruachan, black-metaloví Primordial vydali v roce 1993 taktéž své první demo "Dark Romanticism... Sorrow's Bitter Harvest..." po kterém zjistili, "že jsou ohlášení jako "přední běžci" ve zkvétající druhé vlně black-metalu". Irská hudba hraje v Primordial "velmi velkou roli", ale v "temném a subtilním způsobu" skrz akordy a rytmus. Skupina tak od té doby "sama sebe ustanovuje jako jednu z nejvíce jedinečně znějících kapel na folk- black -metalovém poli".

 

Další raní představitelé celtic-metalu jsou například irští Geasa a Waylander.

 

Vývoj

Ve druhé polovině devadesátých let se postupně objevily další kapely kombinující prvky metalové hudby s hudbou lidovou. Jako první stojí za povšimnutí dnes už neaktivní kapela Storm, složená ze známých hudebníků Herr Nagell alias Fenriz (Darkthrone), Kari Rueslåtten (The 3rd and the Mortal) a Sigurd Wongraven alias Satyr (Satyricon). Jejich jediné album "Nordavind", vydané v roce 1995, sice neobsahuje folkové nástroje, ale jsou zde obsaženy klávesy, které je nahrazují. Němečtí Empyrium se taktéž spoléhají na syntetizátory a kytary k vytvoření "dark folklor" black-metalu, jež vyšlo poprvé v roce 1996 pod názvem "A Wintersunset".

 

V roce 1996 vyšlo taky debutové album německého multi-instrumentalisty jménem Vratyas Vakyas, známého jako Falkenbach. S epickou hudbou plnou kláves, vikingských témat a folkové orientace, Falkenbach efektivně sloučil viking- metal s folk- metalem. Toto spojení učinili taky kapely jako norští Windir, švédští Månegarm a Thyrfing.

 

Dále zmíníme španělskou kapelu Mägo de Oz, která byla sice založena v roce 1988, ale své první a zároveň stejnojmenné album vydali až v roce 1994. S devíti členy ve své sestavě, včetně houslisty a flétnisty, skupina vyvíjela v průběhu let power- metal kombinovaný s celtic- folk metalem. Američtí The Lord Weird Slough Feg byly založení taktéž v ranější době, v roce 1990. Jejich první a stejnojmenné album bylo vydáno až 6 let po jejich založení a neslo jedinečný styl "sloučení tradičního/power-metalu s folk- metalem". Do historie vývoje folk- metalu je taky potřeba zařadit naše české Silent Stream of Godless Elegy, kteří byli založení v roce 1995 jako doom metalová skupina. Ve svém druhém albu "Behind the Shadows", vydaném v roce 1998, začala kapela ve své hudbě využívat folklórní vlivy.

 

„Během devadesátých let a dokonce i na konci devadesátých let, tady bylo velmi málo kapel. Měli jsme tady Waylander z Irska a jednu nebo dvě v Evropě. Bylo to velmi ojedinělé najít opravdovou folk metalovou kapelu. Dnes je to všude jako velký kus exploze,“ Keith Fay - zakladatel kapely Cruachan

 

Folk- metalová exploze nastala s příchodem Milénia

Folk- metalový žánr se výrazně rozšířil s příchodem nového Milénia. V popředí této exploze stojí finští Finntroll, kteří byli založeni v roce 1997 a jejich debutové album "Midnattens Widunder" vyšlo v roce 1999. Od té doby si vyvinuli reputaci za "bytosti posedlými vším okolo trolů". Jejich texty jsou výhradně ve švédštině, namísto rodného finského jazyka - protože je údajně tento jazyk lepší k vyvolávání trolích duchů. Hudba Finntroll uvádí "skutečnou inovaci" ve spojení black-metalu se stylem finské polky, zvané humppa. Specificky, kapela si z humppa bere tzv. "baskytarový "alternate picking" doprovázející údery bubnů a používání harmoniky". Toto pochybné míchání polky a extrémního metalu dostalo smíšené ohlasy kritiků. Andy Hinds (Allmusic) komentuje vlivy polky jako "hrozbu pro skupinu", zatímco jeho kolega Alex Henderson kapelu chválí za jejich "pevné a konzistentně sympatické úsilí".

 

Druhé album od Fintroll "Jaktens Tid" bylo vydáno v roce 2001 a získalo si velký úspěch ve své domorodé zemi. V některých skladbách na albu se podílel na vokálech taky Jonne Järvelä z kapely Korpiklaani. Zatímco většina folk-metalových kapel začalo první s metalem a později přidaly folkové prvky, Korpiklaani začali přesně naopak. Jejich kořeny můžeme vystopovat až zpět do Jonneho folkové skupiny jménem Shamaani Duo, založené v roce 1993. První (a poslední) album "Hunka Lunka" vyšlo ještě před tím, než Jonne kapelu přejmenoval na Shaman, která byla založená na hudebním základě Shamaani Duo. Pod tímto jménem byly vydány dvě desky - "Idja" (1999) a "Shamániac" (2002), poté se kapela přejmenovala na Korpiklaani. Změna jména byla doprovázená taky změnou v hudbě. Tradiční joik a sámské jazyky odpadly, zatímco syntetizátory byly nahrazeny skutečnými hudebníky.

Zatímco Korpiklaani dávali na tradiční lidové nástroje, Finntroll se spoléhali na klávesy pro finské melodie hrané ve stylu humppa. Klávesák Finntroll Henri Sorvali působí taky v kapele Moonsorrow, kterou v roce 1995 založil se svým bratrancem Villem Sorvalim. Debutové album "Suden Uni" vydali v roce 2001. Moonsorrow míchají folk- metal s viking-metalem se zařazením "finské tradiční hudební formy" do propracovaných symphonických prvků typických pro viking-metal jako Bathory a Enslaved. Adopce prvků folk-metalu se ve Finsku stalo "vášní", začaly se další kapely, mezi něž patří Cadacross, Ensiferum a později Turisas a Wintersun. Ensiferum se dostali na vrchol finské folk-metalové scény hlavně se svým singlem "One More Magic Potion", který vyšel v roce 2007. Finntroll, Korpiklaani, Moonsorrow a Turisas si úspěchy ve folk metalové scéně drží taktéž.

 

Evropa jako kolébka folk-metalu

Folk- metal není neobvyklý i pro další skandinávské země. Ze Švédska můžeme jmenovat například Månegarm, Thyrfing, Vintersorg nebo Otyg. Z Norska tady máme výše zmíněné Storm a Windir, a mladší skupiny jako Kampfar, Lumsk nebo Trollfest. Z Dánska můžeme uvést Wuthering Heights, Svartsot a Týr z Faerských ostrovů. Folk-metal ovšem nezůstal jen ve Skandinávii - řada dalších evropských zemí přispěla ke vzrůstu tohoto žánru. Ze zemí jako Baltské státy, Lotyšsko a Litva zde máme kapely Metsatöll, Raud-Ants a Skyforger, z Ruska pak Alkonost, Arkona a Butterfly Temple. Z dalších kapel z Evropy lze uvést Balkandji z Bulharska, Elvenking z Itálie a Eluveitie ze Švýcarska. Dále stojí za povšimnutí projekt Folkearth, který se skládá z hudebníků z různých zemí. Na svém druhém albu "By the Sword of My Father", které bylo vydáno v roce 2006, se účastnilo celkem 31 hudebníků. Mimo Evropu je folk-metal relativně ojedinělou záležitostí, jmenovat můžeme například Američany Lord Weird Slough Feg a Agalloch nebo Brazilce Tuatha dé Danann.

 

Charakteristika

 

  • Hudba folk-metalu

je různorodá sbírka kapel ze všech možných podstylů metalu. Zatímco kapely jako Primordial, Melechesh and Finntroll účinkují v black-metalu, jiné kapely jako například The Lord Weird Slough Feg nebo Mägo de Oz zůstávají na mnohem tradičním nebo power-metalovém základě. Německo-norská kapela Midnattsol míchá žánr zase s gothic-metalem. Progresivní prvky můžeme najít u kapel jako například Elvenking, Lumsk nebo Týr. Některé kapely jsou známé tím, že kombinují více než jeden prvek s folkem. Orphaned Land míchá folk- metal s progresivním doom/death metalem, zatímco Ensiferum hraje směs folkové hudby s power a melodic-death metalem. Několik dalších kapel jsou známé začleňováním i jiných než metalových stylů do tohoto žánru. Například punk rock v norské kapele Glittertind nebo neofolk a post-rock u Američanů Agalloch.

 

Folkové prvky v žánru často odrážejí etnické pozadí hudebníků, což je případ skandinávského folku v kapelách Finntroll a Korpiklaani, baltické hudby v Metsatöll a Skyforger nebo středovýchodního pozadí v Orphaned Land a Melechesh. Keltskou hudbu nalezneme zase u kapel Cruachan, Waylander, Eluveitie a Tuatha de Danann. Folkovou hudbu z různých oblastí pak najdeme u Elvenking nebo Ensiferum.

 

Folk-metal nabízí také různé druhy atmosfér a nálad. Nabízí se nám zábavné a veselé skupiny jako Finntroll či Korpiklaani nebo naopak skupiny s temnější atmosférou jako Thyrfing a Primordial. Lumsk představuje měkčí styl zatímco Agalloch je znám svou depresivní atmosférou. Epická atmosféra je charakteristická zase pro kapely Primordial, Moonsorrow, Turisas a hudební projekt Folkearth. Ensiferum nebo Wintersun jsou zase známí svou melodickou stránkou, zatímco skupiny jako Finntroll, Månegarm nebo Melechesh dávají přednost brutálnějšímu a tvrdšímu přístupu.

 

  • Nástroje

Do folk-metalových prvků patří stejně typické nástroje jako z jiného podžánru metalu: kytary, baskytara, bicí a zpěv. Zatímco některé kapely jako Tharaphita upustili od jakékoliv myšlenky využití folkových nástrojů a spoléhají se na tradiční metalové nástroje, jiné kapely se spoléhají zase na folkové nástroje, a to od běžných až po doslova exotické. Nespočet kapel zahrnuje ve své sestavě housle - Skyclad, Subway to Sally, Schandmaul, Mägo de Oz, Silent Stream of Godless Elegy, Korpiklaani, Lumsk, Elvenking, Eluveitie nebo Tuatha dé Danann. Píšťaly a flétny jsou zase charakteristické pro celtic-metal - Cruachan, Waylander a Eluveitie. Flétnu můžeme nalézt taky u jiných kapel, jako například Metsatöll, Schandmauland nebo Morgenstern. Některé kapely jsou známé využíváním exotických nástrojů z jejich etnického pozadí nebo země, například Skyforger využívá lotyšského kokle, Metsatöll estonského "torupill", což je estonská varianta dud, Korpiklaani zase využívají finského kantele, Eluveitie niněry a Orphaned Land údu a sazu.

 

Jak bylo zmíněno výše, některé kapely namísto folkových prostředků využívají k jejich simulování klávesy - Storm, Empyrium, Finntroll a Midnattsol. Jiné se zase nebojí využít jak kláves, tak folkových nástrojů - Skyclad, Mägo de Oz nebo Tuatha dé Danann.

Velké množství nástrojů, které kapela používá k nahrávání alb, ovšem může znamenat značný problém pro živé vystupování. Například takovým Orphaned Land nedělá problém doma v Izraeli obstarat 20 hostujících hudebníků, ale mimo svou zemi se spoléhají na techniku a předem nahrané některé části jejich hudby. Některé metalové kapely jsou omezeny jen na studiové nahrávky a živě vůbec nevystupují. Mezi ně patří Folkearth, Falkenbach a Summoning. Většina dalších kapel se spoléhá na hosty, a nemělo by nás pak překvapovat, že i přes velké množství nástrojů, je počet členů v kapele minimální. Některé kapely dokonce využívají hostů, i když mají dostatečný počet hudebníků. Důvod je prostý - posílení folkového zvuku. Například v kapele Lumsk účinkuje na jejich debutové desce "Åsmund Frægdegjevar" navíc celkem 13 hudebníků, namísto pouhých 7 plnohodnotných členů kapely. V některých případech se takoví hosté stávají taky plnohodnotnými členy kapely.

 

  • Vokály

Různorodá řada hudebních stylů sebou nese taky různé druhy stylů vokálu. Od "děsivého vřískotu" ve Finntroll po black metalové skřehotání známe z kapel Skyforger a Moonsorrow. Jiné kapely zase zahrnují extrémní vokály, například Cadacross, Ensiferum nebo Equilibrium. Najdeme taky skupiny zpívající tzv. clean vokálem, například Mägo de Oz nebo Metsatöll. Nejčastější případ ve folk-metalu je ovšem kombinace clean a různých extrémních druhů vokálu - například Turisas, Windir nebo Wintersun.

 

Mezi folk-metalovými kapelami se dají najít i takové, které využívají tradiční lidové zpěvy. Například tradiční laponský styl zpěvu zvaný joik, nacházející se v kapelách jako Shaman, Korpiklaani nebo Fintroll. Lidové zpěvy nebo inspirování lidovými zpěvy můžeme slyšet taky v kapelách Equilibrium, Metsatöll, Skyforger nebo Orphaned Land. Výjimkou není ani obsažení pěveckého sboru, slyšet jej můžeme například u kapel Orphaned Land, Arkona, Eluveitie nebo Turisas. Některé kapely, jako například Falconer a Thyrfing, jsou známé taky zpěvem "yo-ho-ho", který se hodí k jejich vikingskému stylu. Co se týká jazyku zpívání, takoví Orphaned Land zpívají většinou v angličtině, ale jsou známí taky s jinými exotickými a unikátními jazyky. Stejně tak využívá vícero jazyků Týr. Ovšem většina kapel z folk-metalu zpívá ve svém rodném jazyce. Neobvyklé nejsou ani ženské vokály, ve folk-metalu je najdeme například v kapelách jako Distorted, Cruachan, Otyg, Lumsk, Arkona nebo Midnattsol. Orphaned Land a Elvenking využívají k ženským vokálům hosty.

 

 

  • Texty

Nejčastější témata textů folk- metalu jsou pohanství, příroda, fantazie, mytologie a historie. Folk-metal je spojován s pohanstvím od doby, kdy Martin Walkyier opustil kapelu Sabbat a založil Skyclad, z části proto, že jeho dřívější skupina byla s pohanstvím málo spojována. Následkem toho je Skyclad známý pohanskými záležitostmi. Kapela Cruachan byla založena pohanem jménem Keith Fay, což mělo pochopitelně vliv na témata textů. Pro Ville Sorvaliho z Moonsorrow je přednější pojem "pagan-metal", protože popisuje ideologické body v hudbě, ale neřekne nic o hudbě samotné. Stejně tak dává tomuto pojmu přednost spousta dalších kapel, například Cruachan, Eluveitie , Obtest nebo Skyforger. Na rozdíl od kapel s pohanskou náplní textů, neboli "pagan-metal", jsou i kapely jako například Orphaned Land s textovou tématikou o abrahámovských náboženství, nebo Holy Blood s křesťanskou tématikou.

 

Největší vliv na folk-metalové kapely a jejich texty má nepochobně příroda. Jako příklad můžeme jmenovat kapely Korpiklaani, Elvenking, Midnattsol a Vintersorg. Všichni členové Skyclad podporují organizace jako Greenpeace a jiné, které se nebojí postavit v boji mezi těmi, co chtějí planetu zničit a těmi, co ji chtějí zachránit. Průkopníci žánru Skyclad se vyhnuli fantasy textům z důvodu, jak řekl Martin Walkyier, "ve světě je dostatek fantazie, vyprávěné každý den našimi politiky". Oproti tomu kapely jako Ensiferum , Midnattsol nebo Cruachan se fantasy tématice vůbec nebránili. Elvenking fantazie užívá jako metafory k hlubšímu významu cd přebalů. Podobně je tomu u Turisas, kde fantazie pokrývá záležitosti s hlubším významem.

 

Podžánr celtic-metal

Jak název napovídá, poznáme podle textů založenými na keltské mytologii. Historie Keltů, ať už kultury či duchovní stránky, se stala velmi populárním zdrojem pro mnoho kapel, ze kterých můžeme vyjmenovat například Cruachan, Eluveitie, Primordial nebo Mael Mórdha. Severskou mytologii nalezneme hlavně u kapel ze Skandinávie, jako například Falkenbach, Týr, Finntroll nebo Mithotyn. Skyforger jsou známí se založením textů na jejich lotyškou kulturu a Melechesh zase inspirací starověké Mezopotámie.

 

Nacisté však nejsme!

Některé nacionálně socialistické black-metalové kapely (NSBM), jako například ukrajinští Nokturnal Mortum nebo Temnozor, jsou známé svým zkřížením s folk-metalem. K tomuto faktu se vyjádřil Ciaran O'Hagan, zpěvák Waylander, "je to urážka pro lidi jako jsem já, pro lidi, kteří nedrží s fašistickými ideály". Také konstatuje, že spojování NSBM s folk-metalem sebou nese jen špatné následky. Kvůli zneužívání pohanských symbolů neonacisty je několik folk-metalových kapel mylně považováno za neonacisty nebo účastníky NSBM scény. Z tohoto důvodu musely kapely, jako například Cruachan, Skyforger, Moonsorrow, Månegarm a Týr samy sebe odloučit od nacismu, fašismu a rasismu. Skyforger byli nuceni zajít tak daleko, že na zadních stranách CD obalů mají napsané "'No Nazi Stuff Here!" ("Žádný Nacistický Materiál"). Richard Lederer z kapely Summoning, který byl veřejně také odzusován jako neonacista, byl nucen o této problematice napsat esej na stránkách kapely. V dubnu 2008 podléhali interpreti festivalu Paganfest obviněním německé antify, že jsou neonacisti, rasisti a fašisti. Ville Sorvali z Moonsorrow a Heri Joensen z Týr museli natočit video, aby vyvrátili tyto křivé obvinění. Obě kapely si umístily taky na své stránky prohlášení, že nemají nic společného s nacismem, fašismem nebo rasismem.

 

Humor nám nechybí!

Skyclad jsou taky známí politickými tématy ve svých textech, ale jde spíše o vtipkování a humor. Mnoho dalších kapel z tohoto žánru představuje zábavu a veselé texty. Jako například Fintroll a jejich trolí posedlost a Korpiklaani se zase zaměřují na veselky, pití a slavnosti.

 

Zdroje:

Wikipedia, Encyclopeadia Metallum, Google, Ofic. stránky kapel, last.fm, Myspace

sheVcza