Roman Týc: ´…jen blbni, zkazíš to všem!´ aneb „mě nezajímá, že ses učil, neumíš. Máš to za pět!“

30.01.2014 15:44

Dvorak Sec Contemporary - Praha

31. 1. – 13. 3.2014

 

Byli jsme pozváni na vernisáž nové výstavy jen blbni, zkazíš to všem!´, kterou nám připravil  umělec Roman Týc  podle svých vzpomínek na své dětství, které akurátní prý nebylo, kdy vzdoroval svému despotickému otci jako nyní vzdoruje  současnému systému, který ho svým způsobem omezuje.

 

Za osobní účasti  40letého Romana Týce a neprodyšného davu návštěvníků jsme vyslechli krátký projev kurátora Radka Wohlmutha, kdy jsme se dozvěděli, že výstava známého ´kontroverzního´ umělce z diverzní skupiny Ztohoven je tentokrát kupodivu však zcela ´nekontroverzní´. Týc se na tuto výstavu začal připravovat již při pobytu ve vězení před dvěma lety. Týc se ve svých pracích a instalacích totiž obrací do svého nitra, tentokrát se na společnost neobrací, naopak navaluje se nám do svého dětství a rodinného prostředí.

 

Co nám Roman Týc řekl?

Zjevně zrozpačitělý z neovladatelného davu lidí jen krátce řekl, že slaví své čtyřicátnic, a že se právě nachází v etapě, kde si musí všechno vyjasnit. Výsledek je, že si s námi takto popovídá…a že si nevybíral tradiční výtvarný materiál, nýbrž z konkrétních míst. Jako například dráty použil z oplocení pražského tunelu Blanka…

 

 

 

 

 

                                                    


Roman Týc nám připomněl několik stereotypních napomenutí, která jistě všichni dobře známe, když jsme je neustále do zblbnutí slyšeli z úst našich starostlivých rodičů nebo nedůtklivých učitelů.  

 

Když nám semafory pražské upravil

Všichni známe aférku, která začala  v souvislosti s úpravou pražských semaforů, kterou inicioval právě Roman Týc.  Za akci byl odsouzen, a protože odmítl zaplatit pokutu udělenou soudem, strávil měsíc ve vězení.


Když do galerie vejdeme…

..jsme hned překvapeni první z nápaditých, relativně samostatných, instalací, kterými se Týc na výstavě prezentuje.  Dokonalou instalací autíček na autodromu  navodil reálnou pouťovou atmosféru.

 

 

Na přípravu nejnáročnější, ale nepříliš hned divákovi pochopitelné,  jsou nástěnné multimediální objekty Dveře. Dílo představuje kus pokoje v paneláku, především průzor jeho prosklenými dveřmi. A můžeme si je pomocí vypínačů rozsvítit…dveře, které mají kliku jen zvenčí, nemůžeme jít a zjistit, co se za dveřmi skutečně odehrává, cítíme jen nejistotu či obavy.

 

Cyklus závěsných obrazů Ploty vytvořený z kusů drátěného plotu, do kterého autor udělal otvory. „Plot funguje jako symbol překonávání překážek jen pro dospělé, pro kluka to žádná překážka není, každý kluk ví, že stačí udělat díru a jste na druhé straně, “ řekl Týc. Otvory v plotech znázorňují siluety matky s dítětem či dospělého člověk, u kterého se krčí potrestané dítě.

 

Jak formujeme osobnost?

Ordinace je seskládána  se souboru pseudovýchovných frází, při kterých si vzpomeneme na své vlastní dětství a na naše rodiče či kantory, kteří nás mnohdy i v dobré víře nepřetržitě zásobovali příkazy typu

- ´kolikrát ti to mám ještě opakovat?!´

- ´ale o tom ve škole nemluv´

-  ´nebreč, nebo budeš mít důvod´

- ´dokud  to nesníš, nepůjdeš od stolu´

- ´přestaň brečet, nebo ti jednu ještě přidám´

(myslíme si, že by stálo za to udělat sborník těchto větiček...)

 

Kurátor: Radek Wohlmuth

Hodnocení: 100 %

 

Galerie Dvorak Sec contemporary

Praha 1 – Staré Město

Dlouhá  1

 

www.dvoraksec.com

 

Ing. Olga Koníčková

Foto: autorka