Roman Franta – Good Wood aneb kde autor odtajnil i své první tři obrazy – zátiší – namalovaná v prváku Akademie výtvarných umění u profesora Bedřicha Dlouhého
Roman Franta
Good Wood
3. 2. – 2. 4. 2022
Galerie 1
"Když jsem dostal ten termín tady a byl jsem se podívat na tento prostor té galerie, tak jsem začal přemýšlet úplně jinak. Tady si člověk může dovolit spoustu věcí a my jsme v Praze zvyklí vystavovat v těch menších, komornějších galeriích, soukromých a to jsou takové věci z poslední doby, nějaký úsek nějakého tématu, nějaké etapy a tady se člověk může trošku rozvolnit a rozjet trošku do šíře."
Roman Franta
"Roman Franta připravil pro Galerii 1 nový cyklus obrazů a maleb na papírech, kde si pohrává se dřevem v různých malířských polohách i tematických sděleních.
Předkládá nám varianty strukturálních a abstraktnějších obrazů s hutnými, pastózními nánosy barev, nebo i konkrétnější náměty realističtějších i expresivnějších maleb nejen dřevěných stavení."
Kurátorka: PhDr. Renáta Mužíková, Ph. D.
Jak jsem piloval dříví u Bedřicha Dlouhého
Podtitul výstavy Romana Franty v Galerii 1 naznačuje, že se jedná o výstavu nepříliš tradiční, nepříliš konvenční, ale typicky „Frantovskou“. A jak už bylo naznačeno v úvodu slovy samotného autora – mistr se na ní zkrátka konečně rozjel podle svého. A dobře udělal. Však také byla tahle výstava, pro svou úspěšnost prakticky o měsíc prodloužena. Což se v době pokovidové galerijní úlevy, moc nevidí, protože díky zástavám a útlumům galerijního světa, stojí skoro všude fronta těch, jejichž výstava byla před tím odsunuta.
Dramaturgie Galerie 1 na tom samozřejmě není jinak než ostatní, ale tlaku veřejnosti se zkrátka odolat nedalo. Budiž jí za to čest a sláva. Ta výstava a její koncepce opravdu stojí za to a vymyká se běžnému standardu pražských výstav.
Však i pan místostarosta MČ Prahy 1, Petr Burgr, při zahájení utrousil spontánní větu:
"Je to trošku zvláštní umění, na které tady úplně nejsme zvyklí a dokazuje to to, že opravdu Praha 1 má takové tři základní symboly kulturního vyžití. Je to palác Žofín, společenské středisko, pak je to hudebně Malostranská beseda a tady výtvarně Galerie."
Což rozhodně nebylo míněno jinak než jako uznání celkové koncepci výstavy a prorocky i jako hold umu Romana Franty, který by měl mít ohlas. A měl - a má. Viz.: ono prodloužení výstavy.
Víc jak dvacet děl tvořících dílo jedno – veliké a společné
Výstava Good Wood s podtitulem „Jak jsem piloval dříví u Bedřicha Dlouhého“ není v žádném případě jen pouhou přehlídkou obrazů a dalších artefaktů a výtvorů Romana Franty. Vše co na výstavě je, do sebe zapadá jako dílky puzzle a vytváří celek, jenž je sám o sobě výstavním zážitkem. Objekty ovládají prostor a obrazy instalované kolem a dokonce i uvnitř jednoho z objektů, chalupy hrají jeden společný part, tak jako ho hrají jednotlivé nástroje v orchestru. Podrobný rozbor jednotlivých součástí celku, provedl sám autor na zahájení výstavy:
„Jsou tu objekty, chalupa, dřevěná socha se sádrovou bustou, ta s tím Démokritem a ostatní jsou v podstatě malby. Obrazy většinou na plátnech a akrylové malby na papírech, které vznikaly v posledních dvou letech…“
A chalupu, a chalupu dostane od Franty…
Parafráze známého „songu“ má naznačit, že divák – zejména ten nižšího věku a ten věku vyššího a nejlépe oba dohromady, asi úplně nejvíc ocení právě tu chalupu postavenou v prostoru galerie. (Úspěšně testováno na osobní sestavě - děd / vnuk). Zatímco vnuk chalupu vnímal především jako cosi pohádkového, čeho se bylo třeba zprvu bát (že by babuška Jaguška?) a vstoupit jen se sebezapřením a držíc mámu za sukni, posléze ji pojal coby schovávačku a příjemně tajemný kout, kde je ve dvou a půl roce, co objevovat.
Děd naopak ocenil detaily. Vtipné, nápadité, milé a na první pohled – ke škodě diváka - přehlédnutelné. Toto dílo, objekt, se tak pro pozorného diváka stává jakousi galerií v galerii.
A do mysli se hned dere otázka, co s tímto fantem po výstavě. Zjeví se nějaký osvícený investor a ujme se opuštěné a v podstatě přenosné chalupy? Jako se to kdysi poštěstilo Frantovi Skálovi s jeho Prastánkem? Ten po veleúspěšné exhibici na Malostranském náměstí, zakotvil a slouží poctivě v areálu Kasáren Karlín…
Přejme Frantově Chalupě podobný osud. Zaslouží si to. Ona i on.
Ještě pár slov o autorovi
· Roman Franta (*1962) absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze (1991–1997).
· V letech 1993–1994 studoval malbu a kresbu v San Francisco Art Institute. *
· Od roku 1997 do 2018 působil na Akademii výtvarných umění v Praze jako pedagog a docent v malířském ateliéru. *
· V roce 2002 založil Letní akademii na AVU v Praze a do roku 2018 je jejím vedoucím pedagogem. *
· Nyní zároveň vede ateliér malby na vysoké škole Art & Design Institut v Praze.
· Věnuje se malbě, kresbě, grafice, je zastoupen v soukromých a státních sbírkách doma i v zahraničí, jako jsou např. Národní galerie v Praze, Alšova Jihočeská galerie v Hluboké n. Vl., GASK Kutná Hora, Muzeum umění Olomouc, Městská galerie Kubus.
· Obdržel několik zahraničních ocenění, např. 1. cenu v mezinárodní Evropské soutěži za malbu v Londýně.
· V roce 1997 byl nominován na Cenu Jindřicha Chalupeckého.
· Připravil více jak 80 samostatných výstav a zúčastnil se cca 130 skupinových výstav.
· V roce 2019 v galerii Havelka vydal rozsáhlou knihu kreseb a citátů RAT ART, která obdržela nominaci na Nejkrásnější českou knihu roku.
Text: Richard Koníček a Marie Kubíčková, DiS.
Foto: Marie Kubíčková, DiS.
Roman Franta
Good Wood
3. 2. – 2. 4. 2022
Galerie 1
<span style="font-size:12.0pt; font-family:" times="" new="" roman","serif";times="" roman""="">Štěpánská 639/47, 110 00 Praha, Nové Město
https://www.praha1.cz/kultura/galerie-1/
Otevřeno: úterý až pátek od 10 do 12 a od 13 do 18 hodin.
V sobotu od 10 do 14 hodin
Více k autorovi: