Richard Kočí: Víření prachu aneb od racionality k hravosti

09.06.2016 15:07

Centrum současného umění DOX  - Praha

3. 6. - 31. 8. 2016

 

Na vernisáži akce Máme otevřeno, v rámci večera otevřených dveří galerií, ateliérů umělců a dalších kreativních míst na Praze 7, jsme zhlédli výstavu Víření prachu, kde DOX vystavuje monumentální objekty sochaře Richarda Kočího z jeho nejnovější tvorby, kterou v posledních letech charakterizuje odklon od monumentálních dřevěných plastik, v nichž převažovala architektonická racionalita, směrem k současné podobě tvarů vyznačujících se hravostí barev a organickou mnohotvárností.

 

Richard Kočí (* 1954)

  • odešel v roce 1967 z Československa nejprve do USA, kde studoval umění na North Texas State University, a později do Španělska, kde v Madridu pokračoval ve studiu sochařského umění a grafiky, konkrétně hlubotisku
  • po prvních letech věnovaných akademické, klasické soše, se jeho práce nadále vyvíjela a stylizovala, až postupně figurální vlivy ustoupily větší otevřenosti, kterou v té době reprezentovala abstrakce a trpělivé úsilí seznámit se s různými materiály, jako je dřevo, mramor a bronz

 

Po návratu do Čech v 2. polovině 90. let začaly vznikat jeho první monumentální sochy ze dřeva, které se na delší dobu staly jeho typickým rukopisem, přestože se i nadále věnoval malbě a grafické tvorbě.

  • díla byla od 80. let do současnosti představována na řadě samostatných i skupinových výstav v Čechách, Španělsku, USA či Brazílii

 

Objekty, které Richard Kočí vytvořil v posledních letech,

mají v Centru DOX premiéru a od autorovy předešlé tvorby se velmi liší.

 

Zůstává sice křivolaká linie jako nosná forma tvaru, avšak sochy mají výrazně barevnou lakovou úpravou, dřevo nahradil laminát a racionalitu vystřídala uvolněnost a hravost.

 

 

Jestliže Kočího starší plastiky,

vytvořené z překližky a určené do interiéru

připomínaly biomorfní konstrukce Richarda Deacona,

dnešní polystyrenové objekty s vibrující optikou černobílé povrchové kresby

připomínají spíše atraktivní op-artové objekty Viktora Vasarelyho pro venkovní použití, “

popsala autorovu tvorbu kurátorka výstavy Vlasta Čiháková Noshiro.

 

Sám Richard Kočí o své cestě od manuální konstrukce dřeva

k téměř industriální modelaci syntetických materiálů řekl:

 

V minulosti jsem byl přesvědčen, že nevyprávím žádný příběh.

Ale také jsem se domníval, že potřebuji důvod a obsah.

Dnes si naopak myslím, že nepotřebuji ani důvod ani obsah, a že všechno v životě je o příběhu.

Prožitek vytvoří příběh a umění, vědomě či nevědomě, odráží všechny prožitky a zkušenosti.

Příběh pokračuje, prožitky se opakují, jen finální podoba umění se mění.

Ale jádro zůstává de facto pořád stejné .“

 

Richard Kočí na výstavě v Centru DOX představuje kromě polymorfních soch

také obrazy geometrizující abstrakce z posledních let.

 

Kurátorka: Vlasta Čiháková Noshiro

 

Hodnocení:  99 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)