René Šulc: ORGANON aneb když tvoříme nejen designově, ale i funkčně

22.09.2016 10:43

Kvalitář – Praha

21. 9. – 1. 11. 2016

 

Na zahájení nové výstavy kolem desítky designového nábytku, kterou vystavil český designér René Šulc,  autor tak oslavil 10 let od založení vlastního studia Inveno. Při této příležitosti  Šulc připravil retrospektivní výstavu, kde vůbec poprvé v celé šíři představil  pestrý záběr své práce. Na výstavě Organon v pražské galerii Kvalitář, která nás pravidelně seznamuje s novinkami v oblasti designového nábytku v současnosti, vedle sebe stojí to nejlepší i nejpotřebnější z užitého designu posledních let (koupelnové křeslo, jídelní židle, francouzská berle, apod.)

 

Pro Reného Šulce neznamená design pouze vizuálně estetickou záležitost, ani čistě technologickou disciplínu, ale je v prvé řadě poznáním. Poznáním toho, jak životní procesy kolem něj fungují a jak následně je může skrze tuto znalost transformovat do kreativní části své tvorby.

"Design je proces, při němž pronikám k podstatě věci a poznávám ji." R. Š. (na foto vlevo)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Původní starořecký význam slova ORGANON je nástroj, prostředek myšlení či bádání, a zároveń představuje synonymum pro ogranickou propojenost mezi jednotlivými elementy. To vše najdeme v tvorbě Reného Šulce.

 

Etymologie názvů, které Šulc volí pro svá díla, odkazují k mnohovrstevnaté a vzájemné provázanosti. Autor  využívá termíny z organického   i anorganického světa a tvoří tak síť, kterou věnuje poznávání naší reality. Produkty se nemusí svému inspiračnímu zdroji ani nutně vizuálně podobat, podstatnější je jejich hlubší strukturální provázání.  Autor  při tvorbě svých prací využívá možností,  který např. nabízí současný  LED systém a corianová lampa Octopus tak mění barvy v RGB spektru...jako to provádí živočich Octopus dolfeini, který v případě nebezpečí mění barvu i strukturu kůže podle  povrchu, kde se právě nachází...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Budiž světlo

Designéra Reného Šulce stále fascinuje moment oddělení světla od tmy, což pro něj představuje cosi bytostně lidského


René Šulc patří ke generaci designérů, která má bohaté zkušenosti se spoluprací s českými firmami, které na přelomu tisíciletí začaly akceptovat fakt, že design je nutnou součástí výrobního procesu. Šulcovo jméno je spjaté s firmou TON, pro které navrhnul lavici Sympozia nebo židli ERA, která patří k tomu nejlépe prodávanému segmentu firmy, a to právě díky inovacím ze strany Šulce. Výrobce klasického ohýbaného nábytku přesvědčil svým návrhem, kdy dbal na klasické požadavky na pohodlí a funkčnost.

 

Myslím si, že pro pocit pohodlí je důležitá i určitá „vizuální měkkost“, takže jsem při navrhování nečalouněné židle uvažoval o zaoblených rozích a měkkých detailech,

přiblížil Šulc proces své tvorby.

 

Za židli ERA si vysloužil ocenění veřejnosti na Cenách Czech Grand Design v roce 2011

 

Další důležitým momentem v kariéře designéra byl začátek spolupráce s firmou mminterér. Na zadání výroby houpacího křesla pracoval v roce 2009 a výsledek - křeslo Swing - mu vynesl cenu Nábytek roku 2009, kterou uděluje Asociace českých nábytkářů.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chtěl jsem přinést nové impulsy a výrobní technologie, které by vzájemně obohatily spolupráci s výrobcem,“

řekl Šulc k úspěšné spolupráci

 

Šulc je ve všech ohledech univerzální designér v tom nejlepším slova smyslu. Dbá na funkčnost, ale nikdy nerezignuje na estetické kvality věci. Na výstavě Organon také představil svou úžasnou kolekci svítidel, které připomínají futuristické lampy, a přitom jsou absolutně použitelné v každém interiéru. Se stejným přesvědčením navrhl i kolekci hraček (Afrika, Dřevěný les) pro děti nebo zdravotnické pomůcky a funkční výbavu seniorských domů.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obojí vyžaduje vysokou míru empatie a pozornosti vůči velmi citlivým kritériím uživatelských skupin, jako jsou děti či staří lidé. Ergonomie francouzské berle, jídelního křesla nebo koupelnového odpočívadla je tak  indexikální stopou samotných lidí. Tyto produkty jsou přímými reverzními otisky kontur lidského těla, a proto musí být jejich vznik od návrhu po realizaci dotažen do posledního detailu.   

(zdroj: Mgr. Jan Dotřel)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výstava je specifická právě pestrým výběrem prací, nebojí se vedle sebe postavit jak drobný design, tak výrazné prostorové solitéry. Právě díky barvitému výběru tak pochopíme rychle, že design se usídlil už všude kolem nás.

 

doc. MgA. René Šulc (*1978)

  • 1997 – 2003: VŠUP v Praze, Katedra designu Zlín, Ateliér design 1
  • 2000 – 2001: Stáž v Ateliéru Architektura a Design pod vedením Jiřího Pelcla
  • 2006: založení studia Inveno
  • 1/5/2016: jmenován docentem v oboru Design

 

O Kvalitáři

Kvalitář je unikátní prostor v centru Prahy, který razí myšlenku, že jednotlivé složky umění se mají doplňovat a fungovat společně. Prezentuje aktuální umělecké trendy, prodává české výtvarné umění, realizuje architektonické projekty pro náročnou klientelu, nabízí původní nábytek od předních osobností designu a disponuje odborníky, kteří rozumí současnému světu umění. Podobný koncept reprezentuje v České republice jako jediný.

110 00 Praha 1

Senovážné náměstí 1628/17

www.kvalitar.cz

 

 

 

Hodnocení:  100 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková