Přetlak /Overpressure aneb ´Touching myself, I realise we are singing the same song´
Uměleckoprůmyslové museum v Praze/2. patro
26. 4. - 17. 6. 2018
Na tiskové konferenci k nové výstavě ´Přetlak: Kurátorský výběr nejlepších prací studentů UMPRUM 2016 - 2017 v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze ´ byli přítomni ředitelka UPM Helena Koenigsmarková a rektor Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze prof. Jindřich Smetana. Akci zahájila tisková mluvčí Mgr. Kamila Stehlíková.
Poté nás Helena Koenigsmarková, ředitelka UPM, seznámila s nastalou situací, kdy konečně po 7 letech, po náročné rekonstrukci UPM, dochází k další spolupráci s UMPRUM, a to k výstavě ´Přetlak´. A že to je vlastně 1. ročník bienále (první rok se bude konat v Čechách, druhý rok v cizině), které bude velkorysým způsobem propagovat kulturu, protože kultura je stále na posledním žebříčku zájmu společnosti (tj. politiků, ekonomů a dalších…).
Prof. Jindřich Smetana ředitelku UPM doplnil, že 1. výstava, která se před 7 lety v UPM konala, obsahovala jen 15 exponátů. Dále se rovněž vyjádřil k místu náměstí Jana Palacha, které má magický svůj ráz, kde se uskutečnila již spousta politických demonstrací, sportovních akcí, je místem svých i bouřlivých dějin, a že je rád, že se v sobotu 28. 4. 2018 uskuteční akce OPENSQUARE.
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (UMPRUM) prohlubuje spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze (UPM). V nově zrekonstruovaných muzejních prostorách představuje výběr nejlepších prací studentů UMPRUM za poslední dva roky.
Proč název ´Přetlak´?
Kromě toho, že výstava Přetlak představuje subjektivní kurátorský výběr, a to 24 prací studentů UMPRUM, šlo především o to, že výběr 24 děl z těch nejlepších byl úkol velmi náročný, a dalo by se říci, úkol to byl dosti nelehký.
Každý z kurátorů měl totiž svůj jiný pohled a názor, a tak se museli nějak v tom kurátorském přetlaku dohodnout. Na hlavním hledisku ale se shodli od počátku, a to na tom, že vybraná a vystavená díla musí být pro diváka srozumitelná, a to tak, aby věci mluvily samy za sebe.
Modrá je dobrá…
V jednoduchém výstavním prostoru (instalovaném v barvě modré) jsou zastoupeny všechny ateliéry včetně anglického programu Visual Arts a Katedry teorie a dějin umění. Název výstavy navíc výstižně charakterizuje UMPRUM jako místo s neopadajícím přívalem kreativity, překračující a odmítající existující koncepce a přesahující i do dalších oblastí a společenských témat.
„Přetlak volného a svobodného myšlení chápeme jako synonymum pro energii,
která chce ven a která je nezastavitelná.
Přetlak takové energie považujeme za symbol školy,
a stal se proto ústředním motivem naší výroční výstavy“,
řekli kurátoři výstavy Roman Vrtiška a Vladimír Žák
Instalace i zvolené práce sledují strukturu školy, po katedrách a ateliérech.
Sály prostupuje modrý živoucí objekt, textilní stěna,
ze které vystupují a vtahují se informace o výstavě a UMPRUM.
Objekt, pulsující přetlakem kreativní energie,
pracuje s expanzí a deformací a je hlavním principem vizuální stránky výstavy.
Kurátoři vybírali z 80 prací, které doporučily ateliéry a katedry. Zaměřili se na věci, které mají smysluplný a přímý vypovídající charakter, jsou srozumitelné a jasné divákovi už na první pohled. Jmenovat můžeme textilní zavlažovací stěnu pro rostliny Amálie Koppové, plán utopického azylového města Tomáše Nováčka, elektrobus Darka Zahálky nebo vějíře Anny Ročňové, která pracuje s kombinací přírodních materiálů a vyjetého oleje. Jsou zde zastoupeny i týmové práce, jako projekt Pivovar Ateliéru tvorby písma a typografie (Pravidelným dopíjením piva za úsporu ječmene).
„Výstavu Přetlak tedy můžeme označit nejen jako přetlak kreativity,
ale i za zájem školy jen netvořit výtvarné umění,
ale řešit obecné problémy, reagovat na ekologickou situaci, společenské dění a potřeby lidí“,
k výběru studentských děl dodala kurátorka výstavy Johana Lomová.
Nám na www.www-kulturaok-eu.cz
se nejvíce líbila práce z ateliéru architektury Město 4.0,
autor Alner Nurmakhanov
a video Michaely Režové ´Štvanice´ (Filmová a TV grafika)
O spolupráci UMPRUM a UPM
Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze (UMPRUM)
a Uměleckoprůmyslové museum v Praze (UPM)
váže dlouhá historie, která začala už v momentě jejich založení (1885).
Intenzita vzájemné spolupráce byla ovlivňována
společenskou atmosférou i historickými a politickými událostmi.
V loňském roce bylo mezi oběma institucemi podepsáno
memorandum o spolupráci,
které má podpořit sounáležitost a vzájemnou podporu obou institucí.
Po 7 letech se také do prostor nově rekonstruovaného
Uměleckoprůmyslového musea vrací tradice pořádání bilančních výstav studentů UMPRUM.
„Z pozice Uměleckoprůmyslového musea v Praze (UPM) byla vždy
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (UMPRUM) vnímána jako významný partner,
neboť v dobách založení obou institucí to nebylo náhodné sousedství,
ale koncepční plán státu v rámci rakousko-uherského mocnářství“,
potvrdila důležitost spolupráce ředitelka UPM Helena Koenigsmarková.
„S vědomím historické sounáležitosti a specifické kulturní, vzdělávací a vědecké role ve sféře výtvarného umění,
uměleckého řemesla a průmyslu podepsaly obě instituce minulý rok memorandum o užší spolupráci.
Přenesení pro školu tak důležitých akcí,
jakými jsou bilanční výstavy,
právě na půdu UPM,
se tak stává důležitým krokem k naplňování tohoto partnerství“,
řekl k upevnění vzájemné spolupráce
rektor Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze
prof. Jindřich Smetana.
Kurátoři výstavy: Johana Lomová, Roman Vrtiška, Vladimír Žák
Instalace: Petr Hák, Roman Vrtiška, Vladimír Žák
Katalog: Johana Lomová
Produkce: Vojtěch Kočí, Šárka Váňová
Realizace: Extended Production, s.r.o.
Grafický design, vizuál výstavy: Cindy Kutíková a Jiří Mocek
Fotografie: Peter Fabo
110 00 Praha 1
17. listopadu 2
Máme otevřeno:
úterý 10.00 -20.00 hodin
středa - neděle 10.00 –18.00 hodin
Vstupné: 100 Kč
Snížené: 60 Kč
Hodnocení: 89 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková