Pragovka má Around the Clock: The Factory Effect aneb, co taky jiného v bývalé fabrice…
Around the Clock: The Factory Effect
11. 4. 2025 — 15. 6. 2025
Kurátorka: Anežka Jabůrková
Pragovka Gallery
Směna sice může skončit úderem hodin,
ale její dopad ne.
Around the Clock: The Factory Effect
(Celý den: Tovární efekt) zkoumá,
jak pracoviště zanechává stopy i dlouho po skončení pracovní doby.
Industriální prostor bývalé továrny Pragovka slouží
nejen jako pouhá kulisa výstavy, ale také
jako prostorové východisko pro zkoumání dopadů průmyslových pracovišť
na naše těla a životní prostředí.
V Pragovce o krok pokrok
Inkarnace industriálního prostoru s takovým geniem loci jaké mají někdejší výrobní haly Pragovky na ateliéry a galerijní prostory, nemá v Praze příliš podobných konkurentů. Chátrající objekt a jeho osobité vnitřní plochy od počátku okouzlovaly a k výstavám a dalším akcím a tvořily nenapodobitelnou kulisu. Od počátku.
Jenže od počátku také tyhle prostory chátraly. Výstavy zůstávaly sice na vysoké úrovni nejmodernějších odnoží výtvarného umění, ale do chrámu alternativního výstavnictví měly daleko. S křivkou času dokonce čím dál tím dál. Už to svádělo podezírat Pragovku, že nás nechtěně opustí jako například podobný prostor Karlínských kasáren. Avšak, stal se zázrak. Objekt prodělávající - ve své stále větší části - rekonstrukci nespěl k typickému komerčně výnosnému vytěsnění kultury a překlopení interiéru ke komerční náplni. Stal se totiž onen zmíněný zázrak a galerie Pragovka se nestěhovala do pryč, na úkor tržního hospodaření, ale naopak do nově upravených hal, kde se dočkala nádherně inspirativních míst nových, v již zrekonstruovaném křídle. Věřme tedy, že s ním získává Pragovka další impulz k ještě lákavější produkci, využívající industriální atmosféry a držme za tím účelem Pragovce palce.
O Pragovce podle Pragovky
„Rozsáhlý areál Pragovky poskytuje jak různorodé historické industriální budovy, tak i rozmanitá venkovní místa a prostranství s originální atmosférou. Jedinečné industriální prostory a obrovské průmyslové haly nabízejí skvělé možnosti využití od komerčních eventů přes výstavy, trhy, charitativní či sportovní akce, koncerty, projekce, soukromé party až po foto shooting nebo velkou filmovou produkci.
Galerie a velké ateliéry v prostředí prvorepublikové továrny, představují unikátní pracovní a výstavní prostory. Díky historickým souvislostem a industriálnímu charakteru celé oblasti zdárně oslovují umělce i návštěvníky především tou svou jedinečnou energií.“
Návod k použití (pochopení) výstavy
· Unboxing the Future (Rozbalování budoucnosti), autor: Anny Witt
Ke zpomalení našeho tempa vybízí zvuková linie videa Unboxing the Future (Rozbalování budoucnosti) Anny Witt, která naplňuje prostory výstavy. Dílo se odehrává v Toyota City – městě vybudované okolo továrny a po ní pojmenovaném – sdružuje manuální pracovníky s těmi kancelářskými, aby společně uvažovali o představách budoucnosti bez práce. Prostřednictvím společně vytvořené choreografie zpomalují manuální zaměstnanci z výrobních linek své repetitivní pohyby, odnaučují se rychlosti a efektivitě a prostřednictvím výměny rolí zpochybňují zavedené hierarchie chování na pracovišti. Witt upozorňuje na to, jak jsou naše těla, identity, a dokonce i naše vnímání volného času utvářeny prací a kapitálem, a hledá moment zlomu. Výstavní prostor se otevírá širším ekologickým souvislostem, Red Analysis (Červená analýza) Jeleny Micić odhaluje odvrácenou stranu průmyslové výroby – její dopad na přírodu, zdraví a komunity žijící v okolí. Červený průmyslový prach se stává záznamem znečištění, environmentální újmy a hranic zodpovědnosti a zároveň odráží hlubší závislost na samotném systému, který jej produkuje.
· About Night Shifts (O nočních směnách), autor: Martines Kohout
Stejně jako se výstava rozvíjí v prostoru, rozvíjí se také v čase – zavádí nás do žité reality nepřetržité výroby. About Night Shifts (O nočních směnách) Martinse Kohouta zkoumá, jak práce na směny přetváří životy a vztahy, a upozorňuje na to, za jakou cenu je vykonávána práce proti přirozenému rytmu těla. Další rozměr toho, jak továrny zasahují do života komunit, rozvíjí ve svém sociálně angažovaném projektu Nedá se svítit Kateřina Šedá. Výchozím bodem této dlouhodobé spolupráce s obyvateli české vesnice Nošovice byla na jejím začátku roztříštěná komunita a pocit rezignace, která následovala po výstavbě automobilky Hyundai. Na vyšívaných šátcích se objevuje kruhový výstřih – obrys továrního areálu přenesený z mapy – který slouží jako symbol i metoda, jimiž Šedá přetavuje paměť místa do textilní podoby. Prostřednictvím tohoto procesuálního přenesení umožňuje pomalé, kolektivní znovuzískávání identity, kdy se sdílená zkušenost stává archivem i aktem odporu.
· Fat History (Z tuku města), autor: Any de Almeida
Historický pohled na dopady průmyslu nabízí prostorová instalace Any de Almeida Fat History (Z tuku města), která zkoumá, jak továrna v Ústí nad Labem proměnila městské prostředí i každodenní život dělníků. Zatavením archivních fragmentů, suti a samotných tuků používaných při výrobě v továrně do ručně vyráběných mýdel vytváří de Almeida intimní archiv, který materiálně uchovává provázané dějiny průmyslu, městské transformace a každodenního života.
· 1194, autor: Sáro Gottstein Nový
Mýdlo jako pojivo se objevuje také v soše Sáro Gottstein Nového 1194, kde upozorňuje na neviditelnou práci v domácnosti i v průmyslu. Gottstein si ve své práci přivlastňuje vakuově balené průmyslově prané ložní prádlo, současně narušuje optimalizované tovární procesy tím, že mýdlo pomalu rozpouští a nechává ho schnout na slunci. Tento zásah poukazuje na to, jak opakující se úkony, ať už prováděné doma nebo v institucionálním rámci, zůstávají často nedoceněné a považované za samozřejmost.
· Public Tinnitus (Veřejný tinnitus), autor: Polina Davydenko
Polina Davydenko ve videopráci Public Tinnitus (Veřejný tinnitus) obrací pozornost k jinému druhu opomíjené reality – k té, v níž se důsledky práce zapisují do těla. Dílo se odehrává ve východoukrajinské Dobropillji a reflektuje neúnavný hluk těžby uhlí – formu zvukového znečištění natolik všudypřítomného, že ho lidé přestali vnímat. To, co kdysi rušilo, se proměnilo ve stálé hučení, které místní obyvatelé vědomě neslyší, ale jež nikdy neustává. Jen ti, kdo přicházejí zvenčí, ho stále slyší. Současně Davydenko vytváří paralelu mezi hornickým městem a včelím úlem – místem, kde jsou přírodní zdroje nahrazovány: cukr za med, peníze za uhlí. Cukr za med, peníze za uhlí – levné náhražky, které pohánějí systém práce. Od ruské invaze Polinin otec z Dobropillji uprchl, úl osiřel a šum téměř zmizel – jen několik málo důlních ventilátorů je ještě v provozu. Většina jich už utichla, protože frontová linie se blíží.
Výstava podle kurátorky Anežky Jabůrkové
„Around the Clock obrací pozornost k tomu, co je nezvratné – k životům ztraceným nikoli náhodou, ale v důsledku systémů, v nichž se smrt stává vedlejším produktem zvyšování zisku, výroby a moci. Vyšetřování požáru v továrně Ali Enterprises v Karáčí z roku 2012, které provedl kolektiv Forensic Architecture, odhaluje, jak jsou globální dodavatelské řetězce a poptávka po zboží udržovány systémovou lhostejností a neúctou k životu zakořeněnou v globální nerovnosti. Požár, který si vyžádal životy 259 zaměstnanců továrny, je předmětem probíhajícího soudního řízení. Prostřednictvím prostorové analýzy, digitálního modelování a svědectví přeživších vytváří Forensic Architecture síť důkazů, která zpochybňuje dominantní narativy – a podporuje občanský odpor nejen v soudní síni, ale i ve veřejném prostoru, včetně samotné výstavy.
Od ztráty k uchování v paměti – výstava se obrací k těm, kterým je ve veřejné paměti jen zřídka věnován prostor. Monument to Precarious Workers (Pomník prekérně zaměstnaným) od Alicje Rogalské se rozprostírá přes stěnu galerie. Fotografie zachycuje okamžik z performance – pět zaměstnanců zůstává několik hodin nehybně stát v pózách příznačných pro jejich profese. Pomník se na krátkou dobu objevil v oblíbeném parku v polském lázeňském městě, přitahoval pozornost a poté zmizel – stejně jako životy a boje jeho protagonistů: prekérně pracujících. V kontextu násilí, vykořenění a systémového zanedbávání, které výstavou prostupuje, se dílo Rogalské stává výzvou k vytvoření prostoru pro ty, které historické památníky často opomíjejí – výzvou k odmítnutí zapomínání a k upozornění na to, co bývá záměrně přehlíženo.
Na závěr se výstava Around the Clock: The Factory Effect snaží vyprovokovat kritické uvědomění toho, jak naše každodenní jednání utváří ekosystémy, které obýváme. Zároveň chce diváky inspirovat k tomu, aby nezůstávali pasivními pozorovateli dějin, ale aby si uvědomili, že jsou aktivní účastníci utváření změn. Díky různorodým přístupům zúčastněného umělectva je zřejmé, že každá osoba má potenciál.“
A kdo se o to přičinil a co tím bylo myšleno…
· Umělecká díla Any de Almeidy, Poliny Davydenko, Sáro Gottstein, Martinse Kohouta, Jeleny Micić, Alicji Rogalské, Kateřiny Šedé, Forensic Architecture a Anny Witt podněcují.
· Každé z děl přitom působí jako prizma, které složitou problematiku láme jako paprsek světla a odráží konkrétními směry.
· V konečném důsledku se výstava snaží vyprovokovat kritické uvědomění toho, jak naše každodenní jednání utváří ekosystémy, jež obýváme.
· Výstava chce zároveň inspirovat diváky k tomu, aby nezůstávali pasivními pozorovateli dějin a uvědomili si vlastní úlohu aktivních účastníků na utváření změn.
· Díky různorodým přístupům zúčastněných umělkyň a umělců je zřejmé, že každý z nás má potenciál se podílet na proměně světa kolem nás.
Z tiskových materiálů připravil: Richard Koníček
Foto: Marie Kubíčková, DiS.
Around the Clock: The Factory Effect
11. 4. 2025 — 15. 6. 2025
Alicja Rogalská, Ana de Almeida, Anna Witt, Forensic Architecture, Jelena Micić, Kateřina Šedá, Martins Kohout, Polina Davydenko, Sáro Gottstein
Kurátorka: Anežka Jabůrková
Pragovka Gallery
Kolbenova 923/34a, 190 00 Praha 9
Otevírací doba (včetně státních svátků)
Út - pá: 12.00—20.00
So - ne: 10.00—18.00
Doprovodný program
Přednáška Kateřiny Šedé
15. 5. 2025 od 18:00
The Factory Effect, aneb jak továrny a práce ovlivňují naše životy? I tato otázka se objeví v přednášce umělkyně Kateřiny Šedé, kde představí svou tvorbu na téma práce. Zaměří se zejména na projekt Nedá se svítit, který je ve výstavě zastoupen výběrem šátků z Nošovic s výšivkami z různých období. Věnovat se ale bude také další své tvorbě ovlivněné tématem práce – například projektům Elitka 100 a Je mi to jedno. Po přednášce bude následovat Q&A s umělkyní a kurátorkou výstavy Anežkou Jabůrkovou.
Přednáška Kateřiny Šedé je doprovodným programem k výstavě Around the Clock: The Factory Effect a naváže na komentovanou prohlídku výstavou s její kurátorkou Anežkou Jabůrkovou a umělkyní Kateřinou Šedou
ve čtvrtek 15. května od 18 hodin v Pragovka Gallery.
Kateřina Šedá (1977)
česká umělkyně, jejíž práce má blízko k sociální architektuře. V letech 1999–2005 absolvovala Akademii výtvarných umění v Praze u profesora Vladimíra Kokolii. Ve své práci zaměřuje na sociálně koncipované akce, při nichž často zaměstnává stovky osob, které nemají s uměním nic společného. Experimenty s mezilidskými vztahy mají za cíl vyvést zúčastněné ze zažitých stereotypů nebo sociální izolace. Pomocí jejich vlastní (vyprovokované) aktivity a díky novému využití všedních prostředků se pokouší probudit trvalou změnu v jejich chování.
Je autorkou více než 50 participativních projektů, které realizovala v České republice i v zahraničí. Za svou práci získala řadu ocenění např. Architekt roku (Česká republika), Magnesia Litera za publicistiku (Česká republika), TAKU Production Prize (Finsko), Nejkrásnější české knihy (Česká republika), Contemporary Art Society Award (Velká Británie), Cena Jindřicha Chalupeckého (Česká republika), Fluxus Award (Německo) a další.
Zastaveno v čase
Neděle pro rodiny s dětmi
8. 6. 2025 od 15:00
Přijďte se svými dětmi objevit dílo Any de Almeidy, které se zaměřuje na význam historie a uchovávání vzpomínek. Proč je důležité zachovávat kousky minulosti? Jak můžeme uchovat fragmenty, které nám připomínají naši osobní historii a příběhy místa, ve kterém žijeme? Společně se ponoříme do tvůrčího procesu, budeme zkoumat, co všechno můžeme uchovat a jaký význam mají tyto vzpomínky pro nás a naše kořeny.
Místa na nedělní program je třeba rezervovat e-mailem nejpozději 3 dny před akcí.
Kapacita je 15 dětí.
Workshop
Vyryté do hloubky
Kurz grafické techniky
27. 5. 2025 od 18:30 do 21:00
Úvod do techniky, výběr motivu, kresba, příprava podkladu
Přidejte se k nám na kurz grafické techniky suché jehly, která je v umění známá již celá staletí. Společně se naučíme, jak zvládnout tuto techniku tisku z hloubky – od přípravy měděné destičky, vytvoření návrhu, práce s jehlou až po finální tisk na grafickém lisu.
Kurz je vhodný pro začátečníky, kteří se chtějí s technikou seznámit. Veškerý potřebný materiál je zahrnut v ceně kurzu a každý účastník si odnese vlastní originální grafické tisky.
Kapacita: 15 míst (registrace nejpozději 3 dny před začátkem)
3. 6. 2025 od 18:30 do 21:00
Překreslování návrhu, práce s grafickou jehlou, tisk na grafickém lisu.