„Poslední muzeum?“ aneb legendární galerie Jiřího Karáska ze Lvovic po 100 letech opět pootevřena, tentokrát v letohrádku Hvězda
Poslední muzeum?
Karáskova galerie pro vaše století
15. 5. – 28. 9. 2025
Památník národního písemnictví
Letohrádek Hvězda
Výstava „Poslední muzeum?“
připomíná 100. výročí otevření Karáskovy galerie, kterou
založil a spravoval básník Jiří Karásek ze Lvovic
po dobu 26 let, od roku 1925 až do svého skonu v roce 1951.
O 4 roky po té, v roce 1955, celá Karáskova galerie přešla
do vlastnictví Památníku písemnictví.
Přehlídka primárně představující uměleckou a knihovní sbírku
Jiřího Karáska ze Lvovic,
chce návštěvníka především povzbudit,
dodat mu naději a
podnítit jej,
aby se zamýšlel nad tím,
zda skutečně svět kolem sebe vnímá.
Co nám škola zatajila
O Jiřím Karáskovi ze Lvovic se samozřejmě učilo v hodinách literatury (a snad je tomu tak až dodnes), ale jak dokazuje výstava v Památníku národního písemnictví, tak pouze jednostranně.
O Jiřím Karáskovi ze Lvovic máme v paměti, že to byl básník, spisovatel, kritik, překladatel a editor. Pamatujeme si také, že to byl nejvýznamnější představitel směru navazujícího na tzv. novoromantismus, souvztažného k symbolismu a – to bylo ve školních škamnách vyzdviženo jako vůbec hlavní charakteristika Jiřího Karáska ze Lvovic – vyznával literární směr označovaný jako dekadence.
Byl nám prezentován pouze jako představitel tohoto směru, tedy co by dekadentní básník.
O jeho působení v roli kritika, jsme se již nedozvěděli to, že byl zastáncem neběžného směru tohoto oboru, směru zvaného impresionistická kritika.
A o tom, že byl také vášnivým, systematickým a vysoce kvalifikovaným sběratelem slovanského umění, že vytvořil zcela mimořádnou sbírku rozsahem i hodnotou, nám už škola neprozradila vůbec nic. Tedy, zmiňujeme-li zde školní výuku, rozumíme tím tu naši, tedy konec 70. let minulého století. Jak vypadají v tomto směru školní osnovy výuky literatury dnes, autor těchto řádek netuší. Ale ať už vypadají jakkoli a pod heslem Jiří Karásek ze Lvovic zmiňují či zamlčují jistě cokoli a rozhodně nemohou - a ani o to určitě neusilují -, informovat veřejnost o Jiřím Karáskovi ze Lvovic tak, jak to dokázal Památník národního písemnictví výstavou „Poslední muzeum?“
Pár slov o sbírce Jiřího Karáska ze Lvovic
Jiří Karásek ze Lvovic sbíral slovanské umění a grafiku prakticky celý život. A přistupoval k tomu nejen z vášně sběratelské, ale i jako precizní uměnovědec. I když založení sbírky je datováno výročím, jež se připomíná v Památníku národního písemnictví v Letohrádku Hvězda, tedy v roce 1925, právě před sto lety, Jiří Karásek ze Lvovic sbírku doplňoval prakticky až do svého skonu.
Sbírka, kterou vytvořil, je odborníky hodnocena jako největší a nejucelenější sbírka svého druhu v Čechách vůbec. Jen knihovna, jež je považována za součást sbírky, představuje neuvěřitelných 48 tisíc knih. K tomu je třeba připojit rozsáhlou sbírku slovanského umění a grafiky, která obnáší dalších 40 tisíc exponátů. Není proto divu, že se celému souboru začalo – s úctou – říkat Karáskova galerie. Svým objemem přesahovala lidské možnosti sběratele a tak ji Jiří Karásek ze Lvovic nezištně věnoval v roce 1924 České obci sokolské. Ta sbírku umístila ve svém hlavním sídle, tedy v Tyršově domě. Došlo k tomu v roce 1925, tedy právě před sto lety. I když Jiří Karásek ze Lvovic sbírku předal, neznamenalo to však, že by se jí nadále nevěnoval. Naopak, dokonce si – jak je v předávací dokumentaci výslovně uvedeno - vymínil, že ji až do konce života bude osobně spravovat. A opravdu až do své smrti, tedy do roku 1951 tak činil. Po jeho odchodu ze světa, ale nastal otázka, co se sbírkou dál. Vazba na Sokolské hnutí nebyla nijak přímočará. I když byl Sokol za okupace zakázán a rozpuštěn do Kuratoria, sbírku uhájil. Po obnově činnosti v roce 1945 však vše směřovalo k další represi vůči ČOS, k níž došlo dalším zákazem, v roce 1956. Převod Karáskovy galerie na Památník národního písemnictví učiněný již o dva roky dříve, tedy v roce 1954, se ukázal ze strany ČOS jako prozíravý a pro sbírku bezpečný. Karáskova galerie byla umístěna v tehdejším sídle Památníku národního písemnictví na Strahově. (Od roku 2022 je Památník národního písemnictví přemístěn do bývalé Petschkovy vily v Bubenči.)
Proč J. K. ze Lvovic?
Jiří Karásek byl po celý život pravověrným Pražákem. Narodil se 24. 1. 1871 v Praze na Smíchově a svět opustil 5. 3. 1951 také v Praze. Nabízí se tedy otázka, proč u svého jména uváděl přídomek „ze Lvovic“. Důvodem byla jeho rodová tradice. Jiří Karásek se přídomkem nepyšnil jen tak z rozmaru, on opravdu pocházel z erbovní rodiny Lvovických ze Lvovic. Tedy z rodu, jenž má kořeny v Hradci Králové a z něhož mimo jiné, pocházel kupříkladu významný hvězdář, Cyprián Lvovický ze Lvovic, žijící v 16. století.
Jiří Karásek si přidal ke svému jménu přídomek ze Lvovic až v roce 1901, když mu bylo 30 let, a vytvořil si tím své oficiální literární jméno.
O výstavě „Poslední muzeum?“ slovy kurátorů
Kurátoři výstavy „Poslední muzeum?“, s podtitulem „Karáskova galerie pro vaše století“ si nejprve položili otázku, jak by mohla vypadat stálá expozice Karáskovy galerie v dnešní době.
„´Posláním muzeí je kulturní dědictví uchovávat živé. Tedy umožnit mu, aby v proměňujících se podmínkách náležitě svědčilo o své zkušenosti a pomáhalo lidem rozumět jejich světu,´ ozřejmuje východisko výstavy autor její koncepce, Karel Kolařík.
´Dnes každý z nás čelí skutečnostem, které znejišťují obraz světa, jaký si dříve vytvořil. Máme za sebou pandemii, na vlastní kůži zakoušíme dopady globální ekologické krize, na evropském kontinentu se válčí…´ dodává.
Přehlídka primárně představující Karáskovu uměleckou a knihovní sbírku chce tedy návštěvníka především povzbudit – dodat mu naději a podnítit jej, aby se zamýšlel nad tím, zda skutečně svět kolem sebe vnímá.
´Pozornějším vnímáním může člověk současně věcem lépe porozumět i docenit jejich jedinečnost, a právě umělecké dílo vybízí k bezprostřednímu dialogu. Ten, kdo se snaží takový dialog vést, se stává pozornějším i k tomu, co jej obklopuje. Takto citliví lidé si zároveň důkladněji uvědomují nesamozřejmost všeho a vytvářejí lidštější a ohleduplnější společnost,´ připomíná Jean-Gaspard Páleníček, vedoucí oddělení pro prezentaci a komunikaci PNP a spolukurátor výstavy.
Co nás čeká na výstavě „Poslední muzeum?“
I zde dáme nejprve slovo kurátorům výstavy:
„V prvním patře Hvězdy se návštěvník seznámí mj. se starými italskými kresbami, přírodními studiemi, egyptskými vykopávkami či moderní portrétní malbou. V expozici, kterou doplňují i originální umělecké intervence (např. projekce pohybově divadelního představení podle Karáskových veršů v uměleckém znakovém jazyce nebo fotografie Ondřeje Přibyla), nechybějí ani knihy nebo plastiky. Mezi sochami převažují díla exulantů z bývalého Ruského impéria, kteří pobývali v Čechách, jak doplňuje další z kurátorů výstavy Jakub Hauser:
´Vystavujeme je současně jako doklad Karáskova zájmu o osudy těchto tvůrců i jako příklad toho, jak galerie jako instituce může přímo reagovat na aktuální podněty – například na neuspokojivé existenční podmínky konkrétních osob – či jak by mohla tematizovat natolik palčivé téma, jako je postupující klimatický kolaps.´“
A ještě divácký pohled na výstavu Poslední muzeum?
Jak bylo naznačeno v úvodu, jedná se o mimořádně poučnou a vlastně pro širokou lajckou veřejnost i vyloženě objevnou a poučnou výstavu. Přináší zcela nový pohled na osobnost Jiřího Karáska ze Lvovic, na jeho širší význam a vyzdvihuje jeho pozapomenutý,či možná nikdy pořádně doceněný, význam. Navíc má výstava rozfázovaná do jednotlivých kójí výstavního prostoru, který je do jisté míry specifický a daný svébytnou architekturou letohrádku, značně významově i emočně domyšlený koncept. Architektonické řešení připravené Zbyňkem Baladránem, významným vizuálním umělcem, kurátorem a architektem výstav, je – laicky řečeno – krásné a dává tak nenásilnou možnost získání informací a přehledu, aniž by unavovalo. A – upřímně řečeno – i návštěvníku, který nezatouží tak moc po edukativní stránce výstavy, nabídne vynikající a působivý emoční dojem, který si každý, kdo výstavu absolvuje, odnese na dlouho dobu v paměti sebou.
Jinak je výstava otevřena denně (kromě pondělí) od 10 do 18 hodin, v lákavé lokaci okolní obory, což je už samo o sobě důvodem k menšímu – klidně i rodinnému – výletu s kulturní nadstavbou v podobě výstavy.
Výstava Poslední muzeum? potrvá až do 28. 9. 2025 a doprovází ji i bohatý program, včetně komentovaných procházek po oboře Hvězda nebo divadelního představení uměleckého spolku Ostružina. V rámci festivalu Znakofest zde dokonce proběhnou i komentované prohlídky výstavy určené neslyšícím.
Text a foto: Richard Koníček
Poslední muzeum?
Karáskova galerie pro vaše století
15. 5. – 28. 9. 2025
Památník národního písemnictví
Letohrádek Hvězda
Praha 6 – Liboc
www.pamatniknarodnihopisemnictvi.cz
K výstavě:
Koncepce: Karel Kolařík
Kurátoři: Karel Kolařík, Jakub Hauser, Jean-Gaspard Páleníček
Odborná spolupráce: Martin Zlatohlávek
Architektonické řešení: Zbyněk Baladrán
Zvukové instalace: Miloš Vojtěchovský
Grafické řešení: Petr Hrůza
Kaligrafie: Barbora Cekotová
Fotografie: Ondřej Přibyl
Video k instalaci Nebe: Daniela Paseková, Ondřej Přibyl
Video pro instalaci Já (na základě veršů Jiřího Karáska ze Lvovic)
Překlad do uměleckého českého znakového jazyka: KukátkOO / Kateřina Červinková Houšková, Zuzana Hájková
Supervize uměleckého českého znakového jazyka: Marie Basovníková
Choreografie a režie: OSTRUŽINA z. s. / Barbora Látalová, Zdenka Brungot Svíteková
Supervize a koordinace: Lucie Štádlerová
Účinkující: Věra Sagulová, Viktor Čermák
Kamera a režie videa: Amador Artiga
Všechny vystavené exponáty pocházejí ze sbírek Karáskovy galerie, které jsou součástí Památníku národního písemnictví.
Virtuální galerie
https://karasek.pamatniknarodnihopisemnictvi.cz/#/