Pavel Maria Smejkal: STARS aneb jak se jinak nad holocaustem SUGESTIVNĚJI zamyslíme?! Artinbox Gallery - Praha

10.11.2013 19:28

Artinbox Gallery

9. 11. - 30. 11.2013

 

Dostali jsme pozvání na vernisáž od Artinbox Gallery na novou výstavu fotografií Pavla M. Smejkala, který vystavuje historické fotografie v nové digitální úpravě, abychom si sugestivně připomněli smutnou aktuálnost hrůz holocaustu, na současnou hrozbu antisemitizmu a potažmo rasismu.  Po zahájení výstavy jsme si ve sklepení galerie vyslechli židovské melodie v podání  Klezzy Dua sourozenců Michala Kostiuka (klarinet) a Pavly Přerovské (klavír). 

 

Jenom dvě fotografie ponechal autor nepozměněné – příjezd Židů v kloboucích a momentka z víkendového pobytu rozveselených zaměstnanců a zaměstnankyň koncentračního tábora



Překvapeni vystavenými  fotografiemi z koncentračních táborů, kde jsme poznávali  známé tváře nejen herců a hereček, jsme si uvědomili, o co vlastně autorovi digitálně pozměněných fotografií šlo…přišlo nám absurdní, že na fotografii vidíme francouzského komika Luise de Funése v pruhovaném oděvu, že na nás z fotek zhlíží Jean Gabin  s hvězdou na své široké hrudi, proč že jsme pohodili krásnou a nahou  Marilyn Monroe do studeného sněhu, co tam ti osobnosti dělají, ptáme se?

Odpovědí nám bylo okamžité prozření, že když anonymitu obětí holocaustu  zaměníme za tváře známé (např. já už jako malá jsem si s hrůzou představovala, co kdyby to byla moje máma), že když spatříme tváře známé, že se konečně ze současné apatie, až přímo otupělosti způsobované současnými médii, vytrhneme, kdy si  jasně uvědomujeme  ty hrůzy…kterých jsme jako lidé schopni …bez ohledu na historické období… no, je  to zajímavý  počin autora Smejkala, který se samozřejmě nejdříve dovolil zeptat povolanějších,  zda to smí takhle veřejně předkládat…a měnit tváře mnohdy již mrtvých…tváře nevinných obětí…  

 

Když tváře vězňů vyměníme za tváře celebrit (hvězdy za hvězdy)

STARS je TEDY název souboru, který Pavel M. Smejkal vytvořil na základě fotografií z tzv. Auschwitz alba a záběrů pořízených Američany během osvobozování koncentračních táborů. Tváře obětí pomocí digitálních úprav vyměnil za tváře slavných ´hvězd´, lidí, jež představují symbol úspěchu a využití lidského potenciálu. Mohli by se tito lidé za jistých okolností dostat do podobné situace? Mohli bychom se do ní dostat vy či já? Jak zabráníme tomu, aby takové situace nastaly? Je zárukou vzdělání, životní úroveň? Máme vůbec nějaké záruky?

 

 

Proč se nyní opět a opět ptáme:  Dalo se holocaustu a jemu podobným událostem v historii lidstva zabránit? Je možné, že se podobné situace musí v historii lidstva opět opakovat?

 

´Křišťálová noc´ aneb ´Říšský pogrom ´

  • Výstavu jsme otevřeli v den 75. výročí událostí známých pod názvem ´Kristallnacht´
  •  V noci z 9. na 10. 11. 1938 v Německu vypukl protižidovský pogrom  
  • Proč ´Křišťálová noc´? Říkáme tak podle rozbitých oken a výloh židovských domů, obchodů, synagog
  • Onu noc zahynula téměř stovka Židů, poté jich bylo 30 tisíc deportováno do koncentračních táborů
  • Vhodnějším názvem než  ´Křišťálová noc´ se jeví  termín ´Říšský pogrom´ - akce byly totiž říšskými úřady vyprovokované a podněcované
  • Pogrom se rozhořel ve vyspělém, moderním státě a byl spáchaný příslušníky národa, jenž se pyšnil skvělými filosofy, spisovateli, skladateli a vědci
  • Vyhlazování části obyvatelstva se uskutečnilo za pomoci výdobytků vědy a techniky a bylo provedeno s maximální precizností

 

Je všechno dnes v pořádku?  Je VŠECHNO  o. k.? Od začátku 2. světové války uplynulo 75 let - ta doba je dnes pro většinu z nás historií. Je naše doba chráněna před působením chaosu, zla a nespravedlností posvěcených z nejvyšších míst? Zvěrstva, jež se děly v průběhu 2. světové války, nebyly výjimečné - pokusů o vyhlazení jistých společenství najdeme v historii lidstva nespočet. Nemůžeme to považovat za hrůznou anomálii, naopak - máme hodně předpokladů se domnívat, že se tento jev vyskytuje opakovaně a můžeme s ním tudíž počítat i do budoucna. Ani naše společnost není chráněna. Navenek je vše v pořádku - neprobíhají tu státní pogromy, lidé mají jiné starosti, než je ohrožení spoluobčanů, a varování se zdají přehnaná. Ale kdesi na okraji se chaos již ohlašuje poničenými hřbitovy, pochody okolo synagog, protiromskými demonstracemi, vzrůstající agresivitou v médiích, na internetu. Před několika lety by antisemitské výroky česká společnost rychle a jednoznačně zavrhla. Čtvrt století po listopadu 1989, který ukončil dobu, kdy byly protižidovské výpady doménou bolševických kádrů, jsou opět antisemitské výroky bagatelizovány a stávají se běžnou součástí společenského diskursu. Při pohledu na některé internetové diskuse se veškeré iluze o vysoce vzdělaném a kulturním lidu naší země rozpouštějí ve smršti široce sdílených výlevů nenávisti vůči menšinám, nejvíce opět vůči Židům a Romům…

O původu originálů historických fotografií použitých v cyklu STARS

  1. V cyklu STARS byly použité fotografie z tzv. Auschwitz alba, doplněné o záběry amerických vojenských fotografů, (např. Margarett Bourke-White) pořízených po osvobození koncentračních táborů (např. Buchenwald). Tzv. Auschwitz album bylo nalezeno náhodou v r. 1945 v kredenci v kasárnách SS v německém táboře Nordhausen-Dora bývalou vězenkyní, která se na některých záběrech poznala. Album patří k výjimečným dokladům dokumentujícím provoz táborů, nic podobného se v takovém rozsahu nezachovalo. Obsahuje 193 fotografií, autory jsou s největší pravděpodobností Ernst Hoffmann a/anebo Berhard Walter, kteří měli na starosti portrétování vězňů. Album zachycuje maďarské transporty na začátku léta 1944, výstup z transportu, selekční proces nastoupených vězňů a práci s množstvím šatstva a batožin.

 

  1. Co činí toto album ještě výjimečnější, je nález dalšího alba ze stejného tábora, jenž byl soukromým osobním ´památečním´ albem důstojníka SS a zástupce velitele tábora Karla-Friedricha Höckera a jenž je unikátním svědectvím o životě personálu tohoto koncentračního tábora. Bylo pořízeno v té samé době jako tzv. Auschwitz album a na veřejnost se dostalo až v r. 2007! Obsahuje 116 fotografií a zobrazuje personál, včetně doktora Mengeleho, při nejrůznějších událostech jako otevírání nemocnice, oslavy, Vánoce, či trávení volných chvil na chatě Solahütte jen pár kilometrů od koncentračního tábora. (tisková zpráva)

 

Ze životapisu: Pavel Maria Smejkal

  • * 1957, Ostrava
  • Vystudoval Veterinární univerzitu v Košicích /1983/ a Institut tvůrčí fotografie na Slezské Univerzitě v Opavě /MgA. 2009/
  • Od r. 1989 je na volné noze - momentálně jako fotograf, grafik a kurátor
  • Pokračuje v doktorandském studiu na ITF

 

Závěrem

Pokud jsme nestihli zhlédnout, nebo si chceme připomenout některou z uplynulých výstav, můžeme si je v 3D prohlédnout zde:

https://www.mydestination.com/prague/6176406/artinbox-gallery-prague-past-exhibitions

https://www.facebook.com/profile.php?id=1543596396#!/pages/Artinbox-galerie fotografie/100551130017584

Artinbox gallery

110 00 Praha 1 - Staré Město

Perlová 370/3 -  Dům v Kisně

tel:  +420 777 184 335

fax.: +420 224 222 646

e-mail: nadia.rovderova@seznam.cz

e-mail: nadia@artinbox.cz

www.artinbox.cz

https://www.mydestination.com/prague/culture/133642/artinbox-gallery

Kurátorka: Nadia Rovderová

Text: Věra A. Tydlitátová, Nadia Rovderová, Pavel M. Smejkal

Máme otevřeno: úterý, čtvrtek : 14.00  - 16.00 hodin nebo po domluvě

 

Hodnocení: 100 %

 

Výstavní program galerie podpořil Státní fond kultury ČR

 

Ing. Olga Koníčková

Foto: autorka, Artinbox Gallery