Parní stroje v českých zemích aneb když síla páry žije dál!

10.05.2015 16:37

Národně technické muzeum - Praha

8. 5. 2015 - 28. 2. 2016

 

Národně technické muzeum v Praze představilo  v těchto májových dnech novou výstavu, určenou zejména pro pány i kluky. Jedná se o ´Parní stroje v českých zemích´. Výstava tímto připomněla  200. výročí okamžiku,  kdy  v roce 1815 předvedl pražské veřejnosti vynálezce a mechanik Josef Božek svůj první parovůz.

 

Na výstavě si můžeme projít  vývojem parních motorů, které přinesly revoluční přelom v dopravě, průmyslu i zemědělství.   Parní stroj -  technický fenomén, který  uvedl do pohybu celý svět . Vystavili jsme zde  první tzv. ´ohňové´ atmosférické stroje z počátků 18. století,  ukázky  revolučního  počinu Jamese Watta  i  nejmodernější parní motory současnosti, parní turbíny. Na téměř 150 unikátních trojrozměrných exponátech jsme tak  zdokumentovali důležité etapy konstrukčního vývoje parostrojní techniky a její vliv na lidskou společnost.

 

Teorie tepla

Síla páry zakládá se na jejím napětí a vzniká tím, že vodě teplo se přivádí, které pára pohlcuje, utajuje;  odejměme páře toto teplo ochlazením a síla její zmizí. Jest tedy jen vlastně jen teplo původem síly parní.“ „Aby nám bylo možno poznati přesně účinek stroje a práci jeho, sestrojeny jsou zvláštní přístroje, jež zovou se indikatory. Tyto, náležitě byvše upotřebeny, samy vyrýsují obrazec, jež sluje diagram.“ (opsáno z informačního panelu)

 

Kromě panelů s informacemi, jako kdo je např. vynálezcem parníku,  o životě Josefa Božka (narodil se 25. 2. 1782 jako syn mlynáře -  Biery ve Slezku)  a jeho dalších vynálezech, o Wattově přínosu, o parní oračce…, zhlédneme dokonalé modely i jednotlivých součástí parních strojů…

 

 

 

 

 

K zajímavým exponátům patří např.

parní stroj z elektrárny, která osvětlovala Národní divadlo v Praze

mohutný kotel z říčního parníku

parní motor, který poháněl známé nákladní vozy Škoda-Sentinel

 

 

 

 

 

 

 

Exponáty ve skutečné velikosti pak doplňují  precizní modely parních strojů a kotlů,  které ve srovnatelném rozsahu jsme dosud nikdy  veřejně nereprezentovali.

 

200. výročí prvního využití parního stroje jako zdroje hnací síly pro vozidlo v Čechách

* Výročí se konkrétně vztahuje k parnímu vozu, který v září 1815 předvedl pražské veřejnosti vynálezce a mechanik Josef Božek (1782-1835).

 

  • Když přivezl hrabě Buquoy do Čech první parní stroj, ujal se jeho sestavení a uvedení do provozu Božek.
  • Zaujat novým vynálezem, postavil a v 24. září roku 1815 předvedl v Královské oboře první parou poháněný vůz na našem území.
  • Úspěšnou konstrukcí prvního parního vozidla se Božek řadí mezi nejdůležitější průkopníky parostrojní techniky v českých zemích i v Evropě.
  • Na výstavě je představena replika tohoto Božkova parovozu

 

Síla páry žije dál

Nezapomínejme ale, že pára, kterou podvědomě považujeme za sílu patřící do historie, pro nás stále zůstává rozhodujícím zdrojem energie. Jen starý pístový stroj dávno vystřídaly dokonalé parní turbíny…

    

 

 

 

 

 

19. a 20. 9. 2015 bude replika Božkova parovozu jako připomínka jeho slavné produkce ve Stromovce z roku

1815 předvedena návštěvníkům ve venkovním areálu muzea v akci. Odvážlivci z řad publika se na tomto parním kočáru budou moci svézt.

Výstava vznikla ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým

Hodnocení: 80 %

 

170 78 Praha 7

Kostelní 42

Máme otevřeno kromě pondělí: 

úterý - pátek:   9.00-17.30 hodin

sobota a neděle:   10.00-18.00 hodin

www.ntm.cz

 

 

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková