Nikola Čulík/ Život a dílo aneb nepovažujme Čulíka za ´ledabylého´!

04.02.2013 14:52

GHMP - Staroměstská radnice, 2. patro

Staroměstské náměstí 1, Praha 1

9. 1 – 24. 2. 2013

 

Galerie hlavního města Prahy připravila ve Staroměstské radnici výstavu Nikoly Čulíka. Její název ´Život a dílo´ se zdá být v případě čerstvého absolventa AVU poněkud nepřípadným, avšak výstižně reflektuje koncepci výstavního projektu. Není pojata jako klasický instalační ´Gesamtkunstwerk´, tedy jako umělecké dílo, které spojuje všechny druhy umění, ale jako „totální“ jednota života a díla. Výstava tak  přesahuje z jeho klasických kresebných vyjádření do jiných žánrů, jako je video, instalace nebo malba. Tyto žánry rozpouští se snahou o plynulé slití s běžným životem, abychom si nakonec nebyli jisti, jsme-li divákem nebo artefaktem, a zda sám autor není nakonec chodící kresba.

 

Na výstavě zhlédneme soubor 436 kreseb Nikoly Čulíka, jenž se zabývá vztahem textu a obrazu a vytváří obsáhlý kreslený román. Autor se cynicky ohlíží za mýtem prožitých svých uměleckých let.

 

Lepenka a tužka si notně užily!

Vstoupíme-li do výstavní síně, jsme nejdříve překvapeni netradičním způsobem instalace kreseb, protože jsme je ledabyle přilepili nevzhlednou lepenkou na stěny prázdné výstavní místnosti. Zároveň jsme stěny doplnili tužkou psanými komentáři, jež vznikaly v letech 2011-2012. Autor komentáře  považuje za ´Román, kterej jsem napsal´, jenž je rozdělen na 8 kapitol významově i tematicky odlišených:

 

1. Maminka zahradnice

2. Budeš tlustý prase, když budeš žrát tu marmeládu

3. Dům úchyla a jiné příběhy

4. Samoslepí

5. Domácí násilí

6. Muž s kosou

7. Bad trip 

8. Láska

 

Nová Čulíkova výstava má tak několik rovin – vedle několika cyklů kreseb, raných i nedávno namalovaných obrazů, zahrnuje i instalace přibližující poněkud depresivní prostředí, v němž dílo vznikalo, a také dialogické video.

 

Odzbrojující upřímnost Čulíkova

Zvědavě nahlížíme do mikrokosmů a makrokosmů umělcovy mnohovrstevnaté tvorby, kde nalezneme milníky, leitmotivy a záchytné body. Spatříme zde umělcovy „primitivní“ schematické plánky, kterými  postihujeme psychologický obraz vztahů mezi aktéry, nebo matrace a schody, které vnímáme jako součást instalace v dolní části galerie. Čulíkovy práce  pronikají k našim duším přímo, s odzbrojující upřímností. Život do díla tedy prorůstá „naostro“ -přímo.

 

Jak hodnotí výstavu kurátorka Olga Malá? (jen část textu)

„Východiskem výstavy na Staroměstské radnici je chronologická osa vzniku jednotlivých prací. V úvodu jsou představeny rané obrazy (autoportréty z roku 2001 a dvě verze Čtoucí dívky dle Fragonarda z roku 2001 a 2003), jsou však rozmístěny záměrně nereprezentativním způsobem a rovnostářsky zahrnuty mezi předměty na výstavu zapůjčené z reálného místa jejich vzniku, tj. umělcova příbytku (matrace, mikrovlnná trouba, TV „tmářská“ lampička). Instalace odkazuje s humorem k prozaickým reáliím života současného umělce a k obvyklým galerijním ateliérovým expozé, jež mají návštěvníkům názorně přiblížit „život a dílo“ zesnuvších uměleckých velikánů….“

 

Pár slov o autorovi a jeho díle

Nikola Čulík  se narodil v roce 1983.  Kulturní veřejnost, která sleduje mladou aktuální scénu, upoutal sotva třicetiletý umělec  svými  emocionálně naléhavými kresbami, které  již vytvořil v úctyhodném počtu. Kresby můžeme považovat za jakýsi nepřetržitý umělcův deník. Nepostrádáme v nich záznamy vnitřních pocitů, snů, střetů, otázek, pochybností, nejistot, zklamání, vítězství i proher, i upřímnou, otevřenou a až nelítostnou intimní zpověď.

 

Přesto se přiznám, že jsem si po Čulíkovi ráda zašla na jinou, nepříliš propagovanou výstavu, Karla Sládka do Clam-Gallasova paláce, kde jsem se potěšila barevnými obrazy mně dosud neznámého malíře. No, platí tady také: „Proti gustu žádný dišputát!“, i když  mě počítač zlobí a snaží se mi vnutit místo ´dišputátu´ jiný ´deputát´!

 

Kurátorka výstavy: Olga Malá

Grafické řešení: Petra Polifková

Redakce textů: Marta Nožková

Fotografie: Tomáš Souček

Instalace a produkce: Diana Brabcová, Radka Lhotáková, Kateřina Adamová, Petr Tlučhoř,

Jan Pavelka, Marek Fryš, Petr Linhart, Jiří Stáhlík, Martin Krsek

Propagace:  Miroslav Koláček, Michaela Moučková, Alice Lenská, Lucie Haškovcová

Mediální partneři:  ArtMap, A2, Artyčok. TV, ArtMix, Ateliér, Art and Antiques, Metropolis, Rádio Classic, Rádio 1,  Pragueout.cz

 

Staroměstská radnice

2. patro, Staroměstské náměstí 1

110 00 Praha 1
Otevřeno: út - ne 10-18

40,- Kč / 20,- Kč

Hodnocení: 75 %

 

Ing. Olga Koníčková

Foto: Tomáš Souček   

 

 

Jen pro fajnšmekry: z osmé kapitoly – rýmovačky o životě

(opsáno ze zdi na výstavě – tudíž, prosím, bez záruky!)

 

Miluju tě šestým rokem

do polštáře tečou proudem květy bílých fialek.

 

Udělal jsem tělu radost za třináctset (ne tak za moc)

do bordelu prvně šel sem milovat se se zrůdou

 

Miluju tě šestým rokem

děvce teče z pusy proudem peklo bílých fialek.

 

Tady končí všechna prdel

pět roků a šestej leze z hlavy bezbohý

 

Svět už dlouho není ďáblem

Svět ne

 to jen v mojí hlavě rohy rozklatý

 

Štědrej večer zase nasral pod stromeček.

Všechny svinstva

srdce bez krve

 

Jeden zprava

druhý zpředu

dobíraj si Danielu

dva vožralý žraloci

 

Daniela kurva noci

ponoří se

zvedne kotvy

jen světýlkem (ponorkovým)

 

Daniela modř svítí

třetí žralok

nějakej Pepa

těsně nad dnem

skoro do dna

světlo svoje rozsvítí

 

Spolykala další pivo Daniela mysticky.

 

Pak mě pankáč přijal šéfem

jako tehdá nad Neklidem

smečka bláznů v blázinci

 

 Už sem zase věrným druhem

chtělo by se říct:

soudruhem -

překupníkem tabáku.

 

Jako Artur

 taky v noci

 pověděl mi o té moci

 Bohů,

 kteří v ruce ráno

 úslužby mým věřícím

 

Tak já

špatný překupník

dávám

Bozi navrací

 

Hluchej Sajfrt šel se vychcat

pohladil mě

jeho slova však sem neslyšel.

 

Sajfrt dopil všechno pivo

hluše šeptal

němě jsem ho

něžně vyslechl

 

Potopa

Přístav se noří

Ke dnu

Ke dnu bílé noci

Kotva

Loď

I všichni hosti

děvka noci Daniela

pankáč

taky člen tý smečky

torpéda maj v žaloudku

 

Kotva zvedá všechny boky

primitivně

primitivy

Sajfrta

a taky Evu

taky kurvu Danielu

nocí noc si odveze

 

Štědrej večer skončil

Vědec přístav, lodě střežil

 pak je potopil

(miluji tě šestým rokem

 do polštáře teče proudem peklo bílých fialek)