Muž, který zabil Dona Quijota/(The Man Who Killed Don Quijote) aneb člověk, který nevidí svět jako ostatní lidé…

02.07.2018 14:45

Kino Lucerna - Praha

4. 7. 2018

 

Vysněný film režiséra Terryho Gilliama Muž, který zabil Dona Quijota uzavřel letošní filmový festival v Cannes a v českých kinech film bude uveden od 5. 7. 2018.

 

 

O realizaci filmu Muž, který zabil Dona Quijota se režisér Terry Gilliam snažil téměř 20 let. Přípravy a shánění finančních prostředků zabraly zhruba 10 let. V roce 2000 začalo natáčení ve španělském Las Bardenas. Tehdy se před kameru postavili Johnny Depp a Jean Rochefort. Od první klapky štáb stíhala jedna katastrofa za druhou. Krupobití zničilo drahou techniku, natáčení stále rušily průlety stíhaček a Rochefort onemocněl, takže se musel vrátit do Francie a podrobit se operaci. Projekt byl zrušen po 6 natáčecích dnech. Díky tehdejší přítomnosti dokumentaristů na place vznikl v roce 2002 velmi originální dokument Ztracen v La Mancha.

 

 

 

Režisér, který má na svém kontě hity jako 12 opic, Král rybář, Kletba bratří Grimmů, se ale nemínil vzdát. Jeho sen o natočení tohoto pohádkového dobrodružství se konečně stal skutečností.

 

 

 

Toby býval idealistickým filmovým studentem.

Jeho ztvárnění příběhu Dona Quijota, které natočil v malebné španělské vesnici,

mělo obrovský úspěch. Ale to bylo kdysi.

Z Tobyho se stal arogantní a cynický režisér reklam.

Peníze a sláva ho změnily k nepoznání.

A tak zatímco se ve Španělsku snaží dokončit natáčení nové reklamy,

užívá si s manželkou svého šéfa.

Poté, co seT obymu dostane do rukou stará kopie jeho studentského filmu,

vydává se na místo, kde před mnoha lety svůj opus vytvořil.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zjišťuje, že jeho tehdejší počin měl na obyvatele ospalé vesnice strašlivý vliv.

Potkává starého pomateného výrobce obuvi, který se domnívá,

že je Don Quijot a Toby jeho Sancho Panza.

Toby se ocitá uvězněný v bizarních fantaziích starého pána.

Rozlišit realitu od fikce je pro něj stále těžší.

V průběhu svých komických a stále více surrealistických dobrodružství

je Toby nucen čelit tragickým důsledkům filmu, který navždy změnil naděje a sny malé vesničky.

Může Toby získat zpět svou lidskost? Může Don Quijot přežít své šílenství?

(oficiální anotace)

 

O filmu pár střípků….

 

Muž, který zabil Dona Quijota, je klasický příběh plný představivosti  a dobrodružství, inspirovaný legendární postavou Dona Quijota z pera Miguela de Cervantese. První část románu Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha byla vydána v roce 1605, druhá pak v roce 1615.

 

Terry Gilliam, který na projektu pracoval zhruba 20 let, o svém filmu řekl:

 

  • Pracovali jsme na tomhle projektu tak dlouho, že myšlenka na realizaci toho filmu se postupně stávala naprosto surrealistická. Každý rozumný člověk by to vzdal už před lety, ale tvrdohlaví snílci občas vyhrají. Takže děkuji všem špatně placeným fantastům a všem, kdo mi věřili a pomohli mi, aby se tenhle dlouholetý sen stal skutečností!“

 

  •  „Don Quijot je snílek, idealista a romantik, který není ochotný přijmout omezení, která přináší realita. Je schopen vstát a jít bez ohledu na překážky a stejně jsme k tomu přistoupili i my. Ve Španělsku a Portugalsku jsem našel všechna má vysněná místa a nakonec jsem dokázal přivést Rytíře smutné tváře současnému publiku.“

 

  • Myslím, že problém s Quijotem spočívá v tom, že jakmile si vás tahle postava zaháčkuje, stanete se Quijotem. Vkročíte do šílenství a stanete se odhodlaný udělat svět takovým, jak si ho představujete. Ale tak to samozřejmě nejde.“

 

  • „Když mi došlo, že nedokážu natočit Quijota tak, jak ho Cervantes napsal, zeptal jsem se sám sebe, jestli bych mohl natočit film, který vypráví příběh, který zachycuje podstatu Quijota, aniž bych se plně spoléhal na knihy.“  

 

A tak si režisér vymyslel moderního člověka, mladého režiséra,

 který se vlastně v čase vrací do 17. století,

kde ho Don Quijot považuje za Sancho Panzu.

 

  • Nyní se scénář zabývá filmovou tvorbou a tím, co filmy dělají lidem, kteří se na nich podílejí. Náš nyní reklamní režisér Toby se změnil ze snílka, který před deseti lety vytvořil studentský film v malé španělské vesnici, v cynika. Když se teď vrací do oné vesnice, myslí si, že to bude nádherné a báječné, jako tehdy. Ale zjistí, že většina lidí ve vsi ho nesnáší. Zničil jejich životy.“

 

Terry Gilliam přiznal:

  • Další důvod, proč jsme oproti původnímu scénáři udělali změnu, je, že je levnější zůstat v moderním světě, než vytvářet svět 17. století. Nemusím si dělat starosti, aby někdo neměl v záběru náhodou telefon nebo hodinky. Můžu mít moderní asfaltové silnice.“

 

 

Samotné natáčení začalo 6. března 2017 a trvalo 12 týdnů a 3 dny. Kromě několika málo dní, kdy se natáčelo v ateliérech, pracovali herci a štáb na nepřístupných místech ve Španělsku, Portugalsku a na Kanárských ostrovech.

 

  • Quijote je člověk, který nevidí svět, jako ostatní lidé. Je uvězněn v rytířství, je produktem knih, které čte a je to člověk, který objevuje realitu, přestože stále zakopává a padá. Přišlo mi to jako příběh, který bych měl vyprávět.“

 

Terry Gilliam o svém filmu:

  • Je v něm hodně věcí, které potěší. Jonathan je celou dobu filmu neuvěřitelně legrační. Hodně ovlivnil Adama Drivera a kombinace jich dvou je prostě dokonalá. Film je sice legrační, ale neřekl bych, že to je komedie, spíš je to romantický film. Je to dobrodružná cesta, na které se budete smát. “

 

 

 

 

 

 

 

 

Je to jinak…když dostaneme pěknou šlupku do hlavy,

konečně zjistíme, kdo jsme vlastně …?!

 

Po novinářské projekci 4. 7. 2018 jsme si uvědomili, že informace o filmu, které jsme kvůli blížící se premiéře, již uveřejnili, mírně zkreslují vjem z viděného filmu. Autorovo i produkční hlášení o tom, že se budeme při promítání docela smát. Není to přesné. Ano směšné pasáže i gagy tam byly, ale film je mimořádně silný a smích diváka přechází. Snímek, totiž svou chtrou koncepcí plně zapadá do současné doby, do doby, kdy vlastně dochází k tragickému a drastickému střetu Dona Quichota ze 17. století s budoucím novodobým Donem Quichotem (role Tobyho). A v tom případě kam se hrabou "jen" větrné mlýny a vyfantazírovaní obři. Dnešek je daleko horší. A když se to vezme do důsledku tak k smíchu není vlstně vůbec nic (snad jen ten Tobyho líbačka s ovcí...). Ukazuje se totiž, že skutky páchané s dobrým úmyslem, se mohou snadno stát záhubou těch druhých a naopak…

 

Od začátku dochází k prolínání snů a vzpomínek se skutečností. Děje se tak dokonale, že to musela být pro scenáristu docela fuška a není divu, že scénář prošel desítkami úprav. Je pak na divákovi, jak to ustojí. Ale přistoupíteli na tuhle vlnu jedete s ní jak na serfu. Snímek je mistrně nabit překvapeními, dějovými zvraty, je i plně akční, těch je hutných 132 minut ufrnke ve vaší nejvyšší pozornosti a při prožívání osudů obou hrdinů i obrazové pestrosti vám pak snad brání jenom čtení svižných a často velice moudrých titulků (jsou opravdu vynikající a vtipné).

 

A herecké výkony obou protagonistů? Dona Quichota a jeho "panáka" Sancha? Ty splňují nejvyšší požadavky na oba představitele kladené. A k tomu ty pohledy na hornaté, ale mučivě vyschlé Španělsko, na dávné ruiny i krásné stavby po Maurech, na klasický mlýn i vhodně symbolizující množinu moderních větrných turbín, bujaré ale napínavé pašijové slavnosti a lidové zvyky, to vše působí zcela absurdně, v kontrasu s 21. stoletím, které je najednou kdesi mimo a jen z povzdálí ovlivňuje a rozhodně ne pozitivně vše co film předkládá.  

 

A  v závěr snímku? Jsme svědky zrození novodobého Dona Quichota, který hodlá bojovat nejen o svou Angeliku (Dulcineu), ale navíc i za své lepší ideály, což je v přítomné době pramálo uskutečnitelné. A dokkazuje to fakt, že klasický Don Quichote ze 17. století to měl i přes veškeré své nesnáze mnohem snazší než to má lidstvo 21. století… Lidstvo, které již nyní zažívá všechny současné hrozby, a zažíváme je všichni, ať chceme či ne, ale přitom si stále ještě ta nebezpečí - zatím - příliš neuvědomujeme… (a vlastně ani nechceme) a možná již ani nevíme, ani nebudeme vědět, jak jim dál čelit…(korupce, vláda peněz, bída, globální oteplení…).

 

Originální název: The Man Who Killed Don Quixote

Produkce:  Španělsko / Belgie/ Portugalsko /Velká Británie, 2018

Producenti: Mariela Besuievsky, Amy Gilliam, Gerardo Herrero, Grégoire Melin

Režie: Terry Gilliam

Scénář: Terry Gilliam, Tony Grisoni

 

Hrají:

Adam Driver: Toby

Jonathan Pryce: Don Quijote

Stellan Skarsgård: šéf

Olga Kurylenko: Jacqui

Joana Ribeiro:  Angelica

JasonWatkins: Rupert

Jordi Mollá: Alexei Miiskin

Hovik Keuchkerian:Raul / Zrcadlový rytíř

Antonio De La Cruz:  Brute a další…

                                                          

Postavy podle knihy:  Miguel de Cervantes y Saavedra

Kamera: Nicola Pecorini

Střih: Lesley Walker, Teresa Font

Hudba: Roqua Baños

Výprava: Benjamín Fernández

Kostýmy: Lena Mossum

Casting: Camilla-Valentine Isola, Irene Lamb

Formát: 2,35 : 1 (Cinemascope), Dolby Digital, 2D digital

Jazyková verze filmu: originální znění s českými titulky

Žánr: dobrodružný, komedie, fantasy

Zvuk: 5.1

Stopáž: 132 minut

Přístupnost: nevhodný do 12 let       

Premiéra: 5. 7. 2018

Distributor: bioscop

 

Hodnocení: 100 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: bioscop

 

https://www.youtube.com/watch?v=6MCfIjKnMNc

www.bioscop.cz