Matouš Lipus a Ondřej Maleček: ´Černobílá zahrada´ aneb proč na chodbách vystavujeme záměrně?!

29.09.2014 13:41

Studio Hrdinů  - Praha

16. 9. – 17. 10. 2014

 

 

Na vernisáži  již 7. výstavy Studia Hrdinů s názvem ´Černobílá zahrada´ jsme zhlédli artefakty, které volně reagují na inscenaci Sněhurka, režírovanou Kaiem Ohremem a  a  jež vycházejí  z textů Elfriede Jelinek a Roberta Walsera.

 

Výstavu jsme situovali na vstupní schodiště, které nás ve svém členění a prostornosti jen utvrzuje v záměru, že instalaci jsme rozřadili do tří zastavení. Ta volně odpovídají  třem dějstvím hry.  V l. mezipatře potkáme sousoší (Matouš Lipus) ´Dřevorubci´, jež tvoří prolog k celé výstavě odkazující k tématu dekonstrukce všeobecně známého pohádkového mýtu. Dřevorubci, chlapíci, které s nadsázkou můžeme nazvat hipstery, se snaží podřezat historizující k antice odkazující sloupoví. Tento lehce ironizující postoj je ve své jemnosti nekorektně současným symbolem boření archetypů a mýtů.

 

II. zastavení je kompozicí dvou maleb Ondřeje Malečka ´Borůvky´ a ´Břeh´. Zde se opíráme o čistě florální témata. Jsou to krajiny tvořené rozpomínáním. Nejde o plenérové studie. Spíše než k archetypálním znakům lesa odkazují k filozofujícímu pojetí obraznosti. Jde o pohádku, a tak černobílost můžeme chápat jako jasný vzorec pro čtení.  Kaligrafičnost a znakovost v Malečkově malbě navozuje dojem psychoanalytického přístupu.

 

III. zastavení je katarzní spoluprací všech zmíněných přístupů, které můžeme shrnout pod proces nazvaný  ´ozdravovací´ rituál.  Lipusův ´ Van Goghův gryf´ a ´Sazeč´  s Malečkovým obrazem  ´V lese 2´ jsou prostorem pro svobodnou, a třeba i psychoanalyticky nebo filozoficky zatíženou imaginaci… (Kurátorka: Tereza Sochorová Horáková)

 

Veletržní palác – vstup E

Praha 7

Dukelských hrdinů 47

 

Návštěva výstavy je možná vždy před představením a po něm

www.studiohrdinů.cz

Vstup: volný  

Hodnocení:  75 %

 

Ing. Olga Koníčková (zdroj: text kurátorky výstavy)

Foto: © Ing. Olga Koníčková