Martin Šárovec: Portrait Now aneb necháme se náboženským sněním unášet…

17.09.2018 13:31

knupp galery - Praha

14. 9. – 3. 10. 2018

 

 

 

 

 

“Klišé

občas uklidňuje a znuděné lidi nechává příjemně uspávat s pocitem,

 že klišoidní slunce zas zítra opět vyjde a svět zahřeje.”

Martin Šárovec

 

Na vernisáži autorské (prodejní) výstavy děl ak. malíře Martina Šárovce, na kterou nás pozval Aleš Knupp (* 1984 Praha), mecenáš a obchodník, Martin Šárovec osobně uvedl svůj nový cyklus expresivních velkoformátových portrétů světových osobností (akryl a tuš na plátně), ztvárněných velmi původním stylem (Ježíš Kristus, Rasputin, Lady Di, Jan Pavel II. či Jaromír Jágr).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Martin Šárovec je na českém trhu určitým solitérem,

který si do své tvorby nikdy nenechá mluvit a vždy jde ´svou cestou´.

Jeho dílo není odpočinková letní krajinka,

nýbrž scéna vyžadující širší úhel pohledu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Úvodní slovo na vernisáži měl 

Jan Melena,

který je rovněž autorem textu k výstavě.

 

Co všechno tyto osobnosti spojuje?

Odpověď je prostá

 -

všechny tyhle osobnosti a mnohé další

se staly objektem zájmu malíře Martina Šárovce,

který je zachytil na plátno.

Učinil tak živelným gestem se silně expresivním nábojem tak,

že vypadají neskutečně životně, a tak nějak blízce,

blížeji než, jak je známe z kreseb, maleb, fotografií či televize.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Portrét je pro Šárovce žánrem,

který ho zajímá a fascinuje, nechápe,

proč by měl malovat strom, jablko nebo krajiny.

Abstrakce už vůbec ne.

Lidská tvář je pro malíře Šárovce čímsi posvátným,

 je to sakrální okrsek formovaný lidským masem,

 vousy a vlasy jsou kytice k uctění božského,

oči jsou hluboká orákula moudrosti,

čelo, nos a ústa architektonickými elementy této katedrály,

pod jejímiž zdmi protéká rudá posvátná tekutina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Malíř Martin Šárovec

je jako velekněz hladící a formující toto sacrosantum štětci

 z veverčích a kuních vlásků,

 aby tak provedl rituál k uctění Božského a na kolena srazil pochybující.

 

Tvář slavné osobnosti či snad lépe ikony

stává se pro Šárovce záminkou pro rozpoutání koloristického furore,

ze kterého emoce prší a na diváka dopadají

jako těžké vodní kapky na troud vyschlou krajinu.

Malířovy barvy ve spojení s jistou kresbou vytvářejí neskutečný,

ale přesto živoucí portrét už ne člověka,

 ale spíše zjevení vycházející z kolektivní minulosti

děděné po našich prapředcích.

Martin Šárovec

pohrává si s klišé a ikonou,

transmutuje již nesčíslně postprodukované,

vyčpělým obrazům tváří, které se již mnohdy staly vizuálním smogem,

dává nový život,

přeneseně se stává jejich Salvátorem Mundi a žehná jim jako Rasputin,

prorok,

který byl zavražděn sofistikovaným způsobem

připomínajícím monumentální skony středověkých martyrů

- otráven kyanidovým koláčky a vínem,

prostřílen pistolí malé ráže

a

do třetice všeho zlého utopen v ledové vodě řeky Něvy.

Malíř Martin Šárovec

vyzdvihuje ducha tohoto jurodivého, dává mu nový život,

při malbě se kolem plátna ochomýtá

a

upadá do transu jako spiritistické médium,

kterému z vlasů štětce tryská barevná ektoplasma,

formující na plátno tvář již dávno zesnulého.

 

Martin Šárovec

se nechává unášet náboženským sněním,

je v tom tragika a hloubka jeho rodné prakrajiny Polska

- jako nevolník v barvami potřísněném kabátu

se dívá vytřeštěnýma očima na ikonu ve starobylém kostelíku,

a přitom polohlasem drmolí svoji malířskou modlitbu.“ (text: Jan Melena)

 

Martin Šárovec  (27. 7. 1977 Praha)

  • absolvent DAMU a VŠUP

 

110 00 Praha 1

Revoluční 17

Máme otevřeno:

po -  pá: 10.00 - 19.00 hodin

so - ne:  11.00 – 18.00 hodin

Vstup: volný

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hodnocení:  100 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

www.knupgallery.com

 

 

Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/martin-sarovec%3a-cobolo-tobolo-aneb-%c2%b4co-bolo%2c-to-bolo%2c-terazky-som-maliarom%c2%b4/