Martin Mainer: Blues Woods aneb ´malířství je echt vynález záznamové techniky´
Nová galerie – Praha
8. 1. – 7. 2. 2015
Na vernisáži  nové (již třetí)  výstavy v nejkrásnější soukromé pražské galerii, v Nové galerii  na Vinohradech, kde i my  z www.kulturaok-eu.cz vždy s radostí bloudíme v labyrintu chodeb a navzájem se setkáváme,  a přitom nacházíme další a další velkoformátové obrazy,  jsme se jistě  z návštěvníků  nikdo nenudil.  Celou akcí nás provázela galeristka Nina  Mainer ová, jako vždy usměvavá vstřícná ke každému, kdo si našel cestu do Nové galerie.
ová, jako vždy usměvavá vstřícná ke každému, kdo si našel cestu do Nové galerie.  
„…vrstvení horizontu a mnoho perspektivních úběžníků, průhledů za stožáry barev, opakující se pole vody, ostrovy a lodě, hemžení figurek, opakování všeho v různých tóninách mě v začátcích práce v mysli připomínalo barokní fugu…fuga a blues…blues je to kvůli barvě a možná také kvůli náladě…název výstavy je tedy odvozen od hlavní barvy, fotbalu, pocitů při práci a dřeva…opakování třeba i jednoslovných manter v duchu při malování je mojí libůstkou a pracovní pomůckou, vytváří se tím jakýsi ochranný obal či pole úsilí a směr a taky cíl cyklu a nechává mě klidným i nad pomalostí nebo rychlostí i marností…“ Martin Mainer


Modrá je dobrá
Zhlédli jsme velkoformátové obrazy z posledních let namalované Mainerem, povětšině v různých odstínech tmavomodré. Je to barva dobrá. Evokuje dálky, vodu, nebe, moře, je to barva romantiků.. a zaujaly nás i velkoformátové bílé plochy zaplněné větvičkami doplněné malými figurkami… např. i jeho starší malba z roku 1993 – 1993 ´Modlitba´.



Když si Mistr Mainer hraje pořád, a přitom si na nic nehraje
Jak jsme se dozvěděli při zahajovací řeči samotného Martina Mainera (jehož řeč postupně gradovala i s jeho gesty), dostal totiž velké balení modré tiskařské barvy od svého přítele „ Pepy Herčíka, který rušil otcovu i svou tiskařskou dílnu před stěhováním do lesů Kokořínska“, a tak je Mainer využil na již dávno malované a také vystavené obrazy, které ho nebavily, které podle jeho názoru byly příliš uspěchané, …(a jak se dozvíme i z katalogu, který doporučujeme si zakoupit kvůli skvělému Mainerovu filozofujicímu textu) nakonec to skončilo tak, že „přidával a modřil více, a také do plochy přidával stékající barvu…nechal jsem obraz na chvíli stát vzhůru nohama a odešel…vzniklý efekt po otočení zpět na nohy mně připomněl Leonardovy hory a také můj obraz z roku 1991 Pozadí… no a ten den jsem také do hor velmi tenkým dlouhochlupým štětcem začal tahat barvu a hledat prostor, vodní hladinu a lodě, a byla z toho fajn zábava konce léta….“ M. M.



Se dřevem pracuji celý život
Větvičky považuje Mainer za mrtvé dřevo a tak se rozhodl je trochu animovat….
…“ trochu jsem se poohlížel po další koleji a navazoval u pár obrazů na téma větviček a větví a třeba použil jako model kmínek uřezaného šípku, nebo některé větve maloval, a některé jen stavěl k namalovaným na obraze a vznikala tak zvláštní iluze…“ M. M.

Já neposlouchám nic
Ještě Mainer neopomněl pochválit svou manželku, galeristku Ninu Mainerovou a představil nám ji jako velmi houževnatou a pracovitou ženu. Paní galeristka naslouchala pozorně, stála trochu opodál a moudře a něžně se na Mainera usmívala. Poté nám Mainer popřál pro letošní rok 2015 „ať jsou naše dny jasné, dobré a krásné a noci klidné a plné laskavých snů…“
Ze životapisu
- narozen 1959 v Ostravě
- Havířov - studium základní školy a gymnázia
- 1978 – 1991 studium na VŠUP obor textilní výtvarnictví
- přestup na AVU - 1985 získal diplom
- od 1990 – umělec na volné noze 1990 cena J. Chaloupeckého
- 1998 – pedagog na FaVU VUT v Brně – malířský ateliér – malba 2
- 2002 – docentura
- 2005 – jmenován řádným profesorem
- 2010 – uzavírá sňatek s Ninou, ing. arch.
- 2012 – vedoucí ateliéru Malba 4 na AVU - Praha
Galerie vydala k této příležitosti katalog za 250 Kč, a to díky podpoře hlavního sponzora, firmy Mondi – Uncoated Fine Paper Czech Republic, s.r.o.
120 00 Praha 2
Balbínova 26
Hodnocení: 99,9 %
Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)
Foto: © Ing. Olga Koníčková
