Martin Krajc | Tinto de verano aneb ve španělštině ´tinto´ znamená tmavou červenou, je to barva vína a krve… DSC Gallery - Praha

24.07.2018 11:04

 

 

DSC Gallery - Praha

19. 7. - 29. 8. 2018

 

 

 

 

 

Opojné ´tinto de verano´

 

Na vernisáži nové výstavy maleb Martina Krajce,

kde bylo vystaveno 16 velkoformátových figurálních autorových obrazů, akrylů na plátně, 

byl Martin Krajc osobně přítomen.  

 

Po 3 letech se vrací Martin Krajc do galerie DSC s novým souborem obrazů,

vycházejících z jeho mnohaletého obdivu Španělska,

jeho životního stylu, kultury a přežívajících tradic,

který jej zasáhl od prvého okamžiku, kdy jej ještě jako stipendista v roce 2007 navštívil.

 

Spojnicí mezi dnešní výstavou a minulou výstavou Welcome to Paradise (2015)

je obraz s dívkou se zavřenýma očima,

odkazující k autorovu silnému zaujetí světem modelek,

jejíž mysl nyní naplňují rozmanité vzpomínkové střepy, n

ěkdy mužské postavy v uniformách a některá zvířata,

neodmyslitelně spjatá se španělským prostředím,

jindy jako by se dívka rozhodovala mezi pláží, dramatickým soubojem člověka a býka,

plameňáky a přehlídkovým molem.

Obrazy vedle sebe a přes sebe kladou protichůdné výjevy,

aniž by autor podával výklad jejich vzájemných souvislostí.

Vysledování možných spojitostí ponechává v rukou divákovi.

Vytváří volnou, tekoucí kompoziční stavbu, nezávislou na čase a místě,

do níž může vejít náhodně zahlédnutá událost i zážitek z díla jiného autora,

spatřeného v galerii.

Vizuální svět Krajcovi poskytoval nepřeberné množství podnětů,

shrnutých tentokráte do dvou velkých komplementárních obrazů,

zavěšených proti sobě a

3 provázaných triptychů, naplněných žhavou atmosférou a silným výrazovým pnutím.

 

 

 

 

 

 

 

 

Se Španělskem je neodmyslitelně spojená lehká letní vinná směs „tinto de verano“,

jejíž pojmenování poskytlo název otevírané výstavy,

a zároveň slouží za metaforu Krajcova

bezprostředního malířského postupu,

dlouhodobě setrvávajícího na hraně obdivuhodné lehkosti štětcového kresebného podání

a průzračnosti barevně odstupňovaných ploch.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nápoj „tinto de verano“ předurčil i nosnou červenou barvu letošních obrazů,

jejíž výrazový rejstřík obsahuje široké stavy smyslových vášní rozkoše a zármutku,

naprostého uvolnění a rozhodné soustředěností.

Valéry červené, přecházející od světlé růžové po temnou karmínovou,

od akvarelových lazur po husté pastózní nánosy,

strhují emotivní silou, jež vyvolává obrodu vnímání.

V mysli doznívají ještě dlouho poté, co je zrak již přestal pozorovat.

Červená shrnuje napětí života a smrti, pomíjivého okamžiku i tragického osudu,

tolik příznačného pro životy toreadorů, vytvářejících v posledních obrazech protiváhu modelkám.

 

Zřetelnou novinkou v Krajcově práci

se stal souběh opačných typů malířských přístupů,

jak napovídá levá část triptychu s tanečnicí a lovcem,

založená na spolupůsobení formálních a tematických střetů dynamické světelné féerie a temné,

téměř roztřesené kresby,

již vyvažuje gesticky pojatá pravá část triptychu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Martin Krajc v letošních obrazech rozvíjí účinné formální postupy,

ať šlo o nabývání a vytrácení znázorňovaného tvaru,

jenž jako by současně je a není, patrného ze zjevujících se či mizejících postav,

či o prolínání venkovního prostředí koridy s vnitřním prostorem uzavřené místnosti

s opakující se vrtulí klimatizace u stropu.

 

Bezprostřední individuální tělesné gesto,

nabývající na tváři modelek někdy až podobu grimasy,

se nachází vedle nadosobních uniforem.

Z proměnlivého proudu vynořujících se představ na plátně ulpívají zlomky a trsy,

které zastupují Krajcovi dějové hybatele.

Jedny po druhém uvádí do svých obrazů,

aby je vytrhl ze zapomnění a nadal neopakovatelným životem.

(text: Karel Srp)

Kurátor výstavy: Karel Srp

 

Martin Krajc (* 1984 Praha)

  • 2003 - 2009 studoval na pražské Akademii výtvarných umění v ateliéru Michaela Rittsteina a Vladimíra Skrepla
  • v rámci studia působil půl roku na madridské Facultad de Bellas Artes de Universidad Complutense, kde se inspiroval španělskými Mistry
  • převážně se soustředí na médium obrazu a rozpracovává ho do různých forem

 

Pro Martina Krajce je typický jeho mimořádně uvolněný expresivní malířský rukopis, který se stal jeho poznávací značkou již na škole. Jistá míra jednoduchosti v kombinaci se silnou expresí z něj dělá jednoho z nejpozoruhodnějších současných mladých expresionistů. Motivem obrazů, které variuje v cyklech, mu jsou velkoměsto, figury a zvířata v modernistických interiérech nebo z posledního období zobrazení naddimenzované figury inspirované estetikou a zobrazovacími principy současné reklamní a umělecké fotografie. Důležitým se pro autora stalo členství v umělecké skupině Obr., se kterou prezentoval svoji tvorbu v rámci putovních výstavních projektů v České republice, Slovensku a Německu.

 

  • pravidelně vystavuje na svých autorských výstavách
  • je zastoupen v důležitých veřejných a soukromých sbírkách umění

 

 

Hodnocení:  99 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva/dscgallery)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

 

 

 

https://dscgallery.com

 

Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/martin-krajc-libido-aneb-kdyz-autor-pod-tim-pojmem-nemysli-jen-pozitek-sexualni/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/martin-krajc%3a-%c2%b4trikrat-a-dost%c2%b4-aneb-kdyz-jsme-pozitivne-ovlivneni-svym-ucitelem/

 

Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/martin-krajc-vitejte-v-raji-v-raji-martina-krajce-welcome-to-paradise-aneb-kdyz-jsme-fascinovani-zenskou-figurou-/