Martin Janecký: Exprese aneb když zachytíme ve skle emoce či byla tam hlava na hlavě …

03.04.2018 09:59

Galerie Kuzebauch - Praha

28. 3. – 28. 5. 2018

 

Na vernisáži nové prodejní výstavy skla Exprese, výstavy děl Martina Janeckého, který dnes právem patří mezi největší hvězdy nejen českého, ale světového sklářského umění, bylo vskutku plno návštěvníků. Přítomni byli rovněž oba spolumajitelé společnosti Happy Materials, kteří galerii Kuzebauch provozují, Ing. Lucie Havlová a MgA. Tomáš Hendrych, jenž slavnostní událost, potěšen obrovskou účastí, zahájil slovy, že je zde plno, prostě hlava na hlavě).  No, všechny hlavy přítomné to nakonec ustály...

 

Specializací Martina Janeckého totiž je sklářská sochařina, ručně tvarované sklo, takže v expozici 7 hlav (6 hlav mužských a 1 portrét ženy hlava) a Studie rukou se hlavy zájemců vůbec neztrácely.  Naopak skleněné hlavy skvěle doplňovaly. Martin Janecký byl osobně přítomen, a prozradil nám, že skleněných hlav v roce 2018 vyrobil 12 a 7 z nich vybral do expozice v Galerii Kuzebauch.  PhDr. Petr Nový, kurátor Galerie Kuzebauch a hlavní kurátor Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, se pro nemoc omluvil.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„České sklářství je velmi hrdé na svou tradici a světové renomé.

Výrazně přispělo k tomu,

že spojení výtvarné abstrakce s tímto materiálem dnes chápeme jako přirozenou,

i když svébytnou součást volného umění.

Objeví-li se proto autor, jenž se z tohoto diskurzu vymyká, začínají domácí teoretici tápat.

Expresivní realismus Martina Janeckého není českému prostředí vlastní,

a tedy ne vždy pochopený.

Jako by vše, co není abstraktní, muselo být primárně řemeslem, a nikoliv uměním.

V Janeckého případě je však excelentní řemeslo pouze předpokladem,

jenž z něj činí jedinečného umělce schopného zachytit ve skle emoce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jen obtížně bychom v současném studiovém skle hledali dalšího tvůrce s takovou mocí.

Liberecký rodák Martin Janecký začal se sklem pracovat jako třináctiletý ve firmě svého otce.

Po absolvování Střední průmyslové školy sklářské v Novém Boru se vydal do světa.

Zkušenosti získával například v Jižní Africe, Švédsku, Nizozemsku a zejména USA,

kde studoval na Pilchuck Glass School u Richarda Royala a Williama Morrise.

Záhy začal být též vyhledávaným pedagogem-lektorem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proslul především bravurním ovládnutím technologie tvarování skla zevnitř žhavé baňky

(tzv. inside bubble sculpting),

jejíž pomocí vytváří jedinečné skulptury.

Martin Janecký

dnes právem patří mezi největší hvězdy nejen českého, ale světového sklářského umění.

 O jeho originální díla je velký zájem mezi galeriemi i sběrateli,

a to včetně globálních celebrit.

Základem jeho úspěchu je nejen talent, kreativita a tvůrčí odvaha,

ale v prvé řadě pracovitost.

 

 

 

 

 

 

 

 

Virtuozitu v práci se skleněnou hmotou nelze získat jinak nežli drilem,

neustálým hledáním mezních možností materiálu, což není bez téměř každodenní řehole možné.

Ač je umělcem sebevědomým, zůstává před sklem pokorným,

vědomým si toho, že je stále co objevovat.

A to je patrně i jedna z ingrediencí, díky níž jsou Janeckého práce tak výjimečné.“

PhDr. Petr Nový

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Martin Janecký (* 29. 2. 1980 Liberec)

  • začal se sklem pracovat ve firmě svého otce od svých 13 let
  • 1998: dokončil studium na Střední průmyslové škole sklářské v Novém Boru se zaměřením na tvorbu sklářského umění

 

 

Poté se Martin Janecký do světa vydal  - do svých 21 let byl zaměstnán u špičkových designových návrhářů, umělců a architektů v Jižní Africe, Švédsku, Holandsku a New Yorku, kterým pomáhal realizovat jejich díla a zdokonaloval tak svou techniku foukání a tvarování skla

 

  • proslul především bravurním ovládnutím technologie tvarování skla zevnitř žhavé baňky (tzv. inside bubble sculpting), jejíž pomocí vytváří jedinečné skulptury
  • 2003:  se vydal na svoji 1. cestu do USA, kde demonstroval své umění na sklářském sympóziu ve sklářském muzeu v Corningu - Corning Museum of Glass
  • od té doby je zván na sklářská sympozia, umělecké školy a workshopy, aby se o svůj talent podělil s umělci a sklářskými nadšenci po celém světě
  • v USA vyučuje na vybraných školách jako jsou Corning Museum of Glass, Penland School of Crafts, Tacoma Museum of Glass, Public Glass and Pilchuck Glass School...
  • český sklářský umělec působící ve Spojených státech amerických

Ocenění

  •  2001 Umění a Řemeslo, Novy Bor, Česká republika
  •  2005 Nominace na SAXE Awards for the best TA, Pilchuck Glass School, Seattle, WA
  •  2006 Kaiser Foundation Award, Pilchuck Glass School, Seattle, WA
  •  2008 Art Allience for Contemporary Art Artist of Month - August
  •  2010 Collectors Award Dennis and Barbara Dubois, 38th Annual International Glass Invitational Awards Exhibition, Habatat Galleries, USA

 

 

 

169 00 Praha 6

Říčanova 19

Máme otevřeno:  po - pá/ 10.00 - 20.00 hodin nebo po domluvě

Vstup do galerie: volný

Vstup do galerie je možný skrze Café & Bistro Kuzebauch

Bude-li zavřeno, zvoňme na Happy Materials nebo Knihovnu materiálů

 

Hodnocení:  100 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

www.martinjanecky.com

www.galeriekuzebauch.cz

https://www.habatat.com/artist/63-martin-janecky

https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/art-prague-aneb-z-narodu-ac-jsme-ruznych-proc-se-nepropojit-pomoci-umeni/

 

 

Galerie Kuzebauch

byla založena v Praze v roce 2012.

Prezentuje výjimečné příklady studiových děl jak mladých,

tak zavedených designérů a výtvarníků,

kterým tak pomáhá zviditelnit se napříč uměleckými obory a kontinenty.

V současnosti se zaměřuje na výstavy sklářských výtvarníků.

 

Více než 100 malých sklářských dílen a skláren po celé České republice

umožňuje jednotlivým tvůrcům vlastnoručně pracovat i experimentovat

s různorodými sklářskými technikami a vytvářet tak jedinečná díla.

Po staletí budovaná tradice českého sklářství stojí nejen na historii,

na bílém sklářském písku a zručných řemeslnících,

ale především na lásce ke sklu a znalostech, které se dědí z generace na generaci.