Manuel Rodríguez Méndez: 4 Seasons 4 Love aneb když děti jásají nad obrazy dospělých

05.01.2014 17:08

Galerie Výtoň  - Praha

5. 1. – 11. 1. 2014

 

Sdružení výtvarníků Výtoň nás pozvalo na zajímavou výstavu španělského umělce, který je sice zvyklý na teplo rodné Valencie, kde v roce 1972 spatřil jižní slunce. Přesto se ve svých jedenačtyřiceti letech rozhodl přesídlit na sever a od června loňského roku žije v Praze. I když je k němu, i k nám – alespoň v Praze - letošní zima mimořádně laskavá, Valencie to rozhodně není. Přesto nás vítal v příjemně vytopených podzemních klenbách, které zbyly ze středověkého mlýna, vřelým úsměvem a prosluněnými snovými obrazy.

 

Útlý a vitální Španěl Manuel Rodríguez Méndez rozdával ovšem nejen úsměvy, ale také dobrou náladu a ochotné odpovědi. Ve vzorové oxfordské angličtině pro českou část přítomných a v rodné španělštině pak pro početnou skupinu španělských návštěvníků. Bylo vidět, že je rád, že je o jeho obrazy a jeho jméno takový zájem.

 

Další zahraniční host Galerie Výtoň

Téměř přesně po roce obohatil dramaturgii podskalské Galerie Výtoň provozované vylepšované a opečovávané agilním Sdružením výtvarníků Výtoň.  Výstavní plán Galerie Výtoň již od počátku jejího vzniku naplňují prakticky kompletně čeští výtvarníci. Přesto se vedení galerie nebrání obohacení o výstavy zahraničních tvůrců.  A Manuel Rodríguez Méndez se tak po roční šňůře našich tvůrců stal dalším vystavujícím cizincem.

 

Manuel Rodríguez Méndez a Praha

M. R. Mendéz vystudoval kresbu a malbu na uměleckoprůmyslové škole v rodné Valencii.  

Většinu prací vytvořil a také vystavoval na Ibize, kde v letech 1995 až 201, tedy 17 let, žil a pracoval. Jeho díla ale znají po celém Španělsku. Kromě zmíněné Ibizy a samozřejmě i svého rodiště Valencie, měl už výstavy v Barceloně a ve městě Altea. Díky svéráznému rukopisu a obraznosti se dostaly jeho práce také za hranice Španělska. Výstavu měl v Berlíně a dalším evropským městem, kde jsou jeho práce předvedeny, je právě Praha.

 

Mendéz nás vrací do dětství

Přestože Mendézovy obrazy mohou na první pohled působit až příliš jednoduše, v řadě případů dokonce možná infantilně, neboť i přítomné děti, bez ohledu na národnost, byly většinou vystavovaných obrazů nadšeny, není tomu tak. Po delším vnímání kompozic se do mysli vtírá pocit klidu, pohody a přírodní atmosféry. Jakoby nás vracely do nádherných a pro nás dospělé skoro už zapomenutých časů dětství a volného, ničím nedeterminovaného dětského malování si. Je to způsobeno ikonografičností obrazů a samozřejmě i výběrem, který tvůrce orientoval na téma stromu.

 

Mystika světa přírody

Výběr lyrických abstrakcí menších formátů zpracovaných na papíře nebo na šesti velkých plátnech, která mimochodem vznikla přímo, takříkajíc na míru, prostorů Galerie Výtoň, nás má podle slov autora zavést na „mystickou pouť prostorem reprezentovaným čtyřmi živly“. Symboliku vody, ohně, země a vzduchu autor posouvá podle svých slov ale dál do prostoru, do „kosmických enkláv“. Jen tak je možné, že se jeho „krajiny a lesy rozplývají v odvěkých vzpomínkách dneška, včerejška i zítřka.“  Jinak řečeno, jeho obrazy vrací dospělé do dětství a děti se mezi nimi cítí jako ve svém světě dětské fantazie. Myslíme, že běžný návštěvník to samozřejmě až tak sofistikovaně, jak svoji tvorbu vysvětluje autor, nevidí, ale cítí. V sobě, po svém a tak trochu nevědomky. Je mu mezi Mendézovými obrazy dobře, a to je to, o co autorovi jde. A co vysvětluje hluboce filozoficky slovy: „Je to cesta vrhající se bez váhání mezi život a smrt. Naléhavé vztahování světla vystupujícího neúnavně ze stínů… povznesení ducha… originální zobrazení vyplývající z dialogu nekonečných proměn.“

 

Povzdech na závěr

Galerie Výtoň, jak jsme už na našem webu psali, vznikla v pozapomenutých a skoro zázrakem zachovaných zbytcích gotického vodního mlýna Vyšehradské kapituly. Za tři roky víceméně svépomocně a výhradně z vlastních prostředků vytvořili z podzemních klenutých prostor příjemnou stylovou galerii, která nestaví na okázalosti, ale na zajímavosti. Nepřekvapuje prostorem, ale tím, co návštěvníkům předkládá. Žel striktně zekonomizovaný svět kolem vyvolává tlak na existenci galerie živené zatím až neuvěřitelným nadšením Sdružení výtvarníků Výtoň, charakterizovatelným parafrází jistého známého sloganu, upravitelného jako „Výtoňští výtvarníci nám“. Důsledkem napjaté ekonomiky galerie je třeba i to, že výstava Manuela Rodrígueze Mendéze potrvá jen do 11. ledna 2014. Topení je drahé…

Proto, kdo zaváhá, neuvidí. A myslíme si, že by to byla docela škoda.

 

Abychom nezapomněli…

Hudebního vstupu při zahájení výstavy se ujala ´dívka s kytarou´ půvabná Markéta Zdeňková s příhodně zvolenými autorskými písněmi (Strom, Číslo do nebe…) podanými v bohaté kytarové instrumentaci prezentovaných živým hlasovým projevem.

 

Manuel Rodríguez Méndez: 4 seasons 4 love

Máme otevřeno: ve všední dny od 14.00  do 18.00 hodin

Vstup: volný

 

Galerie Výtoň

Na Výtoni 2, 120 00 Praha 2

www.vyton.cz

vytonart@gmail.com

 

  • Manuel Rodríguez Méndez  působí jako výtvarný pedagog, vyučuje malbu na školách ve Valencii, Ibize, a na ACTEF (HighCapacitatsEivissa i FormenteraTalents. V současné době, při svém pobytu v Praze působí i na „Little School Spanish in Prague“ a dává samozřejmě i soukromé lekce malování.
  • M. R. M. vytvořil také ilustrace ke knize „Anníbal i s´ibositá“, kterou vydalo „Editorial Mediterranean v roce 2008 na Ibize.

 

Hodnocení: 90 %

Richard Koníček

Foto: Ing. Olga Koníčková