Mahin Attarpour aneb když jsou nejen gobelíny naší láskou

28.05.2015 15:54

Galerie Josipa Plečnika  - Praha – Kostel Nejsvětějšího Srdce Páně/vstup zezadu kostela

27. 5. – 28. 6. 2015

 

Na vernisáži  nové výstavy, jež se nachází v prostorách unikátní podzemní krypty kostela Nejsvětějšího Srdce Páně, jsme zhlédli překrásné práce iránské umělkyně, žijící v České republice  – Mahin Attarpour . Osobně vernisáži přítomna autorka připravila pro tento prostor výstavu její textilní tvorby.

 

Vytváří převážně abstraktní tapisérie, jejichž tématy jsou vztahy mezi lidmi, jejich úzkosti a strach, radosti i bolesti, konflikty, koloběh lidského života, ale i krajina a hudba. Těsné autorčiny vazby k staré íránské kultuře, především k filozofii a básnictví, ale i k lidové moudrosti, tvoří zřetelný podtext celé její textilní práce. Díla se vyznačují dynamickými kompozicemi, barevnými akcenty, bezprostředností, spiritualitou, tichem, melancholií a často zaoblenými organickými tvary.

 

 

 

 

 

 

 

Gobelíny

Autorka pracuje technikou útkového rypsu, tedy klasickou evropskou gobelínovou technikou. Tuto základní technikum mnoha tapisériích kombinuje se smyčkami a vlasem, jímž vytváří vysoký reliéf. Tato díla, provedená přesně zvládnutou technikou, vznikají jen na základě kompozičního rozvrhu a barevných skic, bez přesného kartónu, a postupem práce často mění svoji podobu nejen v detailech, a ale i v celkové skladbě – to bezesporu přispívá k jejich živosti a výrazové intenzitě. Ve své tvorbě experimentuje s různým textilními materiály i technikami, využívá batiku, čínské hedvábí, které propojuje s bavlnou nebo kůží. Vzniká tak zcela osobitá tvorba.

 

 

Její monumentální tapisérie mohou být součástí architektury.

 

 

 

 

Autorka vytváří i malé intimní studie – textilní miniatury.

 

 

 

 

 

 

 

 

Mahin Attarpour

  • (*1931)  narodila se v Iránu
  • na počátku své umělecké kariéry se věnovala návrhům intarzie dřeva i keramiky, kterou opakovaně vystavovala v Teheránu. Z této doby jsou její první tapiserie.

  • postupně se zaměřila zejména na gobelíny, které mají původ především v Evropě

 

  • 1962 – 1968: studium  v Praze na Vysoké škole umělecko-průmyslové v ateliéru prof. Kybala

 

  • 1973 – 1976: studium u prof. Felcmana, během studií pobývala také v Paříži
  • textilní materiál pro ni začal být přirozeným vyjadřovacím médiem. Vystavovala na mnoha místech v Evropě (Francie, Německo, ČR) i v USA, Kanadě a Japonsku

  • její díla jsou v soukromých i veřejných sbírkách v USA (Scripps Memorial Hospital) v Rakousku (UNESCO), Belgii, Švédsku, Německu, Nizozemí a ČR
  • byla oceněna prestižní medailí za ´Uměleckou dokonalost´ Mezinárodní kulturní federací pro ženy v Německu v roce 1983

 

Doprovodný program

29. 5. 2015 ve 20.00 hodin: Noc kostelů, Pásmo příběhů jednotlivých děl

16. 6. 2015 v 19.30 hodin:  Pásmo příběhů jednotlivých děl, komentář p. Petr Beneš

 

Galerie Josipa Plečnika se nachází v prostorách unikátní  podzemní krypty kostela Nejsvětějšího Srdce Páně. Součástí prostor je také intimní kaple s neopakovatelnou atmosférou.

 

 

www.praha3.cz

www.srdcepane.cz

www.artium-os.cz

 

Hodnocení: 99 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková