Magdalena Jetelová: Dotek doby aneb když krajina je vždy nositelem historie

30.08.2017 12:50

Místo konání: Veletržní palác – Malá dvorana a mezanin/Praha

17. 3. - 19. 11. 2017
 

Umělecká díla jsou vždy produktem zážitku nebezpečí,

bytí prožívaného až do samého konce,

 kde už žádný člověk nemůže dál.

Čím jdeme dál, tím osobnější, tím jedinečnější je prožitek.

Rainer Maria Rilke

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výstava světově uznávané umělkyně Magdaleny Jetelové se k 3. 9. 2017 chýlila ke konci. Ale rozhodnutím NG byla pro velký úspěch výstava prodloužena do 19. 11. 2017 (viz e-mail dole, který jsme 1. 9. 2017 dostali). A protože jsme na www.www-kulturaok-eu.cz ještě o autorčině výstavě nepsali, rozhodli jsme se aspoň touto cestou zvěčnit její divukrásnou instalaci v Malé dvoraně i její další práce se světlem – laserem z let 1997 či kouřem (v mezaninu).

 

Instalace Magdaleny Jetelové, připravená speciálně pro Národní galerii v Praze, proměnila Malou dvoranu Veletržního paláce v rozšířené pole, které návštěvníkovi galerie umožnilo bezprostřední setkání s autorčiným způsobem myšlení a práce.

 

Prostor galerie se stal místem umění, které může být nahlíženo hned z několika perspektiv. Prezentovaná instalace intervenuje a vede dialog s architekturou Veletržního paláce a zároveň připomíná zničenou krajinu evokující pocit nestability a křehkosti globální sociopolitické situace a nutí diváka se ptát dále: Kdo je vůdčí osobností tohoto světa? Kdo má v rukou moc?

Jak reagovat, když krajina, na kterou se díváme, už nadále nevypadá idylicky? Krajina je nositelem historie, která je skrytě vepsána do jejího povrchu. Člověk kráčející krajinou se zároveň zakouší kolektivní paměť.

Práce Magdaleny Jetelové pokračuje i do přilehlého výstavního prostoru v mezaninu, kde se diváci mohou seznámit s výběrem autorčiných prací od počátku 80. let 20. let.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Magdalena Jetelová začala v raných 80. letech 20. století vytvářet monumentální instalace a sochy,

které se zaměřují na otázku moci,

politického vykořisťování a povinnosti nezapomínat.

 

  • V roce 1981 vystavovala spolu s dalšími umělci svá díla na významné akci Malostranské dvorky
  • její práce byly od poloviny 80. let 20. stol. prezentované v mnoha zahraničních institucích a na uměleckých přehlídkách včetně londýnské Tate, Bienále v Sydney, documenta 8 a na samostatných výstavách v londýnských Riverside Studios či newyorské MoMA

 

Kurátorka: Milena Kalinovská
 

170 00 Praha 7

Dukelských hrdinů 47

Spojení MHD:

  • metro C – Vltavská
  • tram 6, 17 – Veletržní palác
  • tram 1, 6, 8, 12, 17, 25, 26 – Strossmayerovo náměstí

 

Máme otevřeno denně mimo pondělí 10.00–18.00 hodin

Vstupné:

Základní

140 Kč

Snížené

90 Kč

Rodinné

350 Kč

Školní skupiny

30 Kč

 

Hodnocení:  99 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková

 

 

Výstava Magdaleny Jetelové se prodlužuje, několik děl zůstane v Národní galerii natrvalo!

e-mail: 1. září 2017

Velkoplošná instalace Magdaleny Jetelové v Malé dvoraně Veletržního paláce bude k vidění až do 19. listopadu 2017.

Po konci výstavy zůstane několik děl v Národní galerii nastálo – dílo Stůl se stalo součástí akvizic současného umění, na které se NG letos zaměřila, 8 prací umělkyně galerii darovala.

 

Výstavu zhlédlo ve Veletržním paláci dosud přes 20 tisíc návštěvníků.

„S ohledem na výjimečnost a náročnosti instalace, která pracuje ojedinělým způsobem s architekturou Malé dvorany, jsme se rozhodli výstavu prodloužit až do 19. listopadu letošního roku,“

s potěšením uvedla kurátorka Milena Kalinovská.

 

NG získala 9 děl

Národní galerie získala v letošním roce z rozhodnutí Poslanecké sněmovny mimořádnou finanční podporu ve výši 18 milionů korun na nákup děl současného umění, které ve sbírkách NG téměř chybí.

 

Součástí letošních akvizic se stal i Stůl (1986) Magdaleny Jetelové.

Darem umělkyně získá galerie do svých sbírek i 8 dalších prací, mezi nimi dřevenou sochu Setkání (1992),

kresby laserem Henry Moore Studio (1991),

kresbu pyrotechnikou Recyklace minulosti (2016), kresbu uhlem Ultima Ratio (2017) nebo rozsáhlé plátno Time Future Contained in Time Past (2010–2017).

 

Dotek doby

Výstava prací uznávané sochařky Magdaleny Jetelové je koncipována do dvou oddělených,

ale vizuálně propojených prostorů.

Malou dvoranu zcela zaplňuje site-specific instalace Dotek doby.

Jetelová pohlíží na prostor jako na arénu veřejné reflexe, chce divákům zprostředkovat zážitky.

Instalace naplněná vodou je 40 metrů dlouhá a přes 11 metrů široká se zrcadlovou chvějící se stěnou, která je více než dva metry vysoká,“

popsala Milena Kalinovská náročné dílo, které je pokračováním prostorových projektů, které umělkyně realizovala ve světových muzeích­ – newyorské MoMA či londýnské Tate.

V přilehlém mezaninu jsou představeny autorčiny slavné sochařské práce společně s řadou kreseb, light-boxu a fotografii.

 

www.ngprague.cz