Letní Lekce Baletu s Adamem Zvonařem a jeho týmem! aneb hvězdný okamžik plný elegance - pro všechny, kteří si chtějí zkusit balet
Letní Lekce Baletu
Adama Zvonaře
3. 8. 2025
Divadlo ABC
Letos se již po šesté konaly stále oblíbenější a vyhledávanější
„Letní Lekce Baletu s Adamem Zvonařem a jeho týmem!“.
Jako vždy vrcholily závěrečným defilé absolventek a absolventů
všech věkových kategorií, které LLB AZ zahrnuje.
Dramaturgii závěrečného odpoledního matiné řídil osobně
zakladatel LLB AZ a sólista baletu Národního divadla Adam Zvonař, jenž
spolu s týmem lektorek připravil i závěrečný program.
Vystoupení všech budoucích baletních hvězd se tentokrát konalo
na jevišti Divadla ABC před plným a nadšeným hledištěm
provázeno spontánními a opravdu plně zaslouženými aplausy.
Patřily po zásluze nejen účinkujícím, ale i lektorskému týmu.
Letní Lekce Baletu AZ - tvoří tým nadšených profesionálů
sdílejících lásku k tanci a touhu předávat své zkušenosti dalším generacím.
Lektorky a lektoři jsou zkušenými baletními umělci a pedagogy,
dbajícími na precizní techniku, ale také respektují individuální přístup, a především
podporují radost z pohybu účastníků lekcí.
Základem všeho je hodnotný, motivující a plynulý průběh lekcí, konaných
v příjemné atmosféře, v níž se všichni zúčastění cítí vítáni.
Organizátorům se daří pokaždé vytvořit jakousi společnou komunitu, která účastníky vtahuje, pohybově i citově rozvíjí a především - všem, včetně lektorek a lektorů - skýtá nezapomenutelné baletní zážitky.
Což se, při závěrečném vystoupení, spontánně přeneslo z jeviště do hlediště.
Divadlo ABC důstojné prostředí pro vyvrcholení Letní Lekce Baletu Adama Zvonaře
Legendární divadlo, dnes zvané ABC, se po celou svou dlouhou a umělecky cennou historii nikdy tanci nebránilo. Ano, šlo, a jde, o divadlo především činoherní, ale už za éry Osvobozeného divadla V+W, tu zněla hudba a proslulá avantgardní šestice baletek, zvaná Jenčíkovy girls, zde tančila v novátorské choreografii Leo Jenčíka, jenž mimochodem razil heslo, že „i ten nejtěžší taneční krok musí v jejich podání působit při tanci tak přirozeně jako vidlička při obědě“. Odborníci se tehdy nestačili divit a pokračovatelé jeho odkazu mají od koho učit.
Ani za následných vývojových etap dnešního ABC nebylo k hudbě a tanci nikdy daleko a v moderní éře divadla nebyl přílišnou výjimkou v repertoáru i muzikál.
Zatím nejnovějším tanečním počinem v programu divadla ABC je zajímavý komponovaný večer, sestavený z „čtveřice tanečních zastavení v jednom večeru“ s názvem „Krajinou slz“.
Nebylo a není tedy ničím nepřirozeným, že se závěrečné defilé absolventek a absolventů Letní Lekce Baletu Adama Zvonaře konalo právě zde. Vedení Divadla ABC poskytlo celé akci LLB AZ opravdu důstojné prostředí, a to i v ozvěně historických souvislostí této scény.
Takové malé díkůvzdání organizátorům
Balet je náročná umělecká kategorie. Krása, něha, city, vyprávění pohybem při hudbě, není snadné. Ale vábivé a uspokojují tančící i diváky. I za cenu sebekázně, trpělivosti a začasté i fyzické sebetrýzně, vykoupené kouzlem výsledného uměleckého prožitku i diváckého efektu.
Je tak nesporně oceněníhodné, že Adam Zvonař, jenž dospěl v baletu k metám nejvyšším, je ochoten sdílet svůj um a své zkušenosti s těmi, kteří teprve začínají se svými - doslova – prvními krůčky. Od těch úplně nejmenších, až po ty, kteří už možná stojí opravdu na prahu cesty, kterou si zvolili, která je oslovila, nadchla a možná přímo uhranula. Cesty, která není a nebude z cest nejlehčích, dostatečně oceňovaných a bude i cestou značně bolestivou. V plném slova smyslu. Adam Zvonař však svůj čas, um, své poslání přesto věnuje - spolu se svým, jak on své kolegyně označuje, týmem, obětavě skýtá svým následovnicím a následovníkům.
Samozřejmě, že balet není – zejména v dnešní době, v dnešní konstelaci a bohužel i v současném stavu mentality mládí - zrovna tím, co by „frčelo“. Je to škoda. Celospolečenská škoda. Ale těžko s tím cokoli udělat. Doba už je taková a zahlcení výplody umělé inteligence, sociálních sítí a všemi „vymoženostmi“, pohlcuje značnou část populace a to ne příliš pozitivním směrem.
Tím víc na pozadí tohoto stavu vyzařuje snaha – a úspěšná snaha – organizátorů LLB AZ najít a směrovat - byť jen minoritu stávající populace - k baletu. K umu, který je založen na ladnosti, emocích, výrazové úrovni a sdílení myšlenek beze slov a s pomocí krásné epické hudby. A že to jde, že to stojí za tu námahu s obou stran „barikády“, tedy tanečnic a tanečníků na straně jedné a těch, kteří je vedou na straně druhé, dokázalo v plné síle závěrečné vystoupení Letní Lekce Baletu Adama Zvonaře.
Divácký průlet baletním odpolednem
Dramaturgie absolventské přehlídky byla prostá a názorně vypovídala o všem, oč usiluje baletní škola Adama Zvonaře. Zakladatel školy, hlavní postava celého systému účinkujícími obdivovaný obdivuhodný Mistr působil jako opravdová autorita. Jako rozený dirigent řídil celou přehlídku. Uznale a opravdově děkoval všem, kteří se na celém díle spolu s ním podíleli. Ale ne nepřirozeně „jako na Oscarech“, ale přirozeně, zřetelně, ale jen tak jakoby mezi řečí, kterou vždy pronášel mezi jednotlivými ukázkami umu jeho svěřenců.
· Potěr (4 – 6 let)
Po úvodním hromadném nástupu všech zúčastněných na něž jsme se mohli těšit, rafinovaně, ale jak také jinak, zahájil program těmi nejmenšími. Potěr od 4 do 6 let. Holčičky v červených kostýmech působily dojmem makových panenek. Hlediště jen vydechlo dojetím, obdivem a povznášející radostí. Vesměs holčičky, oni kluci jsou v tomto věku ještě - co do rozumové vyspělosti daleko za holčičkami (mnohým to zůstává i dále…) - předvedly různé figury, které Adam vždy odborně pojmenoval. Výrazný, na rytmiku zaměřený klavírní doprovod, určil rytmus úryvku skladby a děvčátka předvedla, za přítomnosti svých pedagožek svůj taneček. Nebyl jeden, bylo jich několik. Lze věřit, že nejeden náhodný prarodič v hledišti, kroutil hlavou, co ta děvčátka zvládnou, při pomyšlení na svoje vnučky či vnuky. Obdiv pedagožkám byl proto víc než uznalý.
· Žactvo (7 – 14 let)
Zatímco potěr si spíše hrál v nacvičených pohybových figurách, tahle střední věková kategorie, si už plně uvědomila význam svého vstupu na jeviště. Vážná soustředěnost, pocit odpovědnosti vůči sobě, to především, vůči kolektivu a nepochybně i vůči rodičům či dokonce sourozencům kdesi v publiku, byla znát na první pohled. Divák až spolucítil to jejich napětí, aby vše dopadlo jak má, aby neudělali chybu, aby si pak v záběru úlevně a vysloveně šťastně vychutnali svůj – možná - první jevištní potlesk. A ten nezněl rozhodně pouze z povinnosti. Byl upřímný, spontánní a nevévodily mu jen rodinné klaky z nějakých osobních vazeb.
· Dospívající (15 – 20 let)
Tady jsme se mohli kochat už opravdovým baletem. Některé dívky i chlapci ukazovali až neuvěřitelně vyzrálý projev, oproštěný do drilové nacvičenosti a naopak naplněný prožitkem, vcítěním se do hudby a - zatím mnohdy ještě spíše nesmělým, ale již oním cílovým -vyprávěním příběhů pohybem na hudbu. Dalo by se očekávat, že mnohdy až pětiletý věkový rozdíl mezi jednotlivými účastníky, často i velikostní, bude v této kategorii na škodu, ale nebylo to znát. Samozřejmě, rozdílnou výšku tanečníků či tanečnic přehlédnout nelze, ale bylo ji možno vzhledem rovnocennému výkonu nevnímat.
· Společný taneční závěr
Jestliže v první části programu jsme byli ohromeni jednotlivými druhy baletních tanců a šlo tak o jakousi ukázku cvičení, jež probíhalo po dobu nácviku v prostorách Obecního domu na Vinohradech, tak závěrečná část vystoupení školy Adama Zvonaře už bylo představením pro všechny tři věkové kategorie současně, s ohledem na jejich možnosti. V dramaturgii Adama Zvonaře a jeho týmu, tak vznikla jakási relativně uzavřená a logická choreografie prezentující jednotlivé věkové kategorie, tak říkajíc „v praxi“ při opravdovém představení, kde využily všeho, co se zatím naučili. Výsledkem byl pestrý, melodický a vyzněl radostně. Adam Zvonař zmínil, že zvolená hudba je z baletu Don Quichotte. Vznikl tak výpravný rej už více či méně uvolněných tanečnic a tanečníků a proložený řadou bezmála profesionálních figur, včetně nesených. Aplaus, na nějž účinkující čekali a diváci s ním rozhodně nešetřili, dokonce i sem tam přímo při tanci, do hudby, když ocenili nějaký vrcholný prvek, zněl dlouho divadlem ABC.
· Předávání diplomů
Absolventkám a absolventům shromážděným na jevišti, byly po té předány diplomy, květiny a dokonce i taška zřejmě se sponzorským dárkem. Rituál mohl být nudný či diváky nezajímavý, už vzhledem k desítkám osob na jevišti, kteří diplomy po jednom obdrží. Ale jak je vidět nebyl by to Adam Zvonař, aby nemyslel i na tuto proceduru a neuspořádal její choreografii zajímavě. Milé bylo, že každému vyvolanému osobně poděkoval, popřál a od každého z členek celého Zvonařova týmu něco převzal a ještě s ním tým zapózoval pro společnou fotografii, kterou dostane na památku. Obětavě vytrvalý potlesk diváků neustával a provázel další a další předávání.
A pak už přišla jen hromadná baletní úklona všech a byl konec představení. Pokračování nás jistojistě čeká zase za rok. Držíme palce. A děkujeme za péči a obětavost pedagogům a zájem a výkony účinkujícím.
Pár slov o Letní Lekci Baletu Adama Zvonaře
Vše potřebné je podrobně uvedeno na vzorově zpracovaném webu LLB AZ. (https://www.adamzvonar.com/letni-lekce-baletu/). Stačí klinout a vše, co je třeba vědět, se tam pro zájemce najde. Proto si dovolíme jen malý heslovitý průchod, pro první orientaci.
· Lekce LLB AZ jsou rozděleny do skupin podle věku a úrovně, aby si každý účastník mohl užít maximální přínos a radost z tance.
· V jedné skupině je vždy maximálně 10 účastníků
1. Skupina - Studenti 15. - 20. let
2. Skupina - Děti 11- 14. let
3. Skupina - Děti 7 - 10. let
4. Skupina - Děti 4 - 6. let
· Průběh Letní lekce Baletu Adama Zvonaře
Denní program od 9:30 - 13:00.
Dobrovolný program každý den 15:00 - 17:00 pro účastníky i rodiče (hosté např.: Baletní mistři z baletu ND, Fyzioterapeut, Maskérka ND, probírají se témata jako Etiketa, Akrobacie, Kostýmní designer apod.)
Účastníci Intenzivního týdne absolvují závěrečný koncert, který je vyvrcholením celých Letních Lekcí Baletu (letos byly v divadle ABC dne 3. 8. 2025)
Dotazy lze směrovat na Adama Zvonaře (WhatsApp +420725736166)
· Lektorský Tým
Nadšení profesionálů, sdílející lásku k tanci a touhu předávat své zkušenosti dalším generacím. Jedná se o zkušené baletní umělce a pedagogy, kteří dbají na precizní techniku, individuální přístup a zároveň podporují radost z pohybu. Organizátoři zajišťují plynulý průběh lekcí a příjemnou atmosféru, kde se každý cítí vítán. Všichni dohromady vytvářejí komunitu, která motivuje, rozvíjí a přináší nezapomenutelné baletní zážitky.
Adam Zvonař
Adam Zvonař se narodil v Plzni.
· 2009 absolvoval na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy
· Již při studiu se zúčastnil několika baletních soutěží, Brno 2006 (3. cena v kategorii Junior), Prix Carpeux Valencien ve Francii (2. cena v kategorii Pas de deux a 3. cena v kategorii Professional).
· 2008 prestižní stáž ve Washingtonu D. C. u Suzanne Farrell.
· 2010 s partnerkou Radkou Zvonařovou (roz. Příhodovou) hlavní cena na mezinárodní baletní soutěži Grand Prix Olomouc 2010.
· Radka a Adam získali Prémii za vynikající individuální interpretační výkon na II. Mezinárodní choreografické soutěži Plzeň 2010.
· 2012 jmenován sólistou baletu ND a ztvárnil řadu rolí (výběr):
Prince Siegfrieda v Labutím jezeře (Greve), Policistu Bobbieho / Louskáčka v baletu Louskáček – Vánoční příběh (Vàmos), Prince Desiré v Šípkové Růžence, Jiříka v inscenaci Zlatovláska a Toníka v baletu Čarodějův učeň (Kodet). Představil se i v dalších zásadních titulech: Čajkovskij – Pas de deux (Balanchine), Empty Title ( Zuska), Themes and Variations (Balanchine).
· 2013 – 2016 působil v Bavorském státním baletu v Mnichově, kde ztvárnil hlavní role:
Merkucia a Parise v baletu Romeo a Julie (Cranko), Gastona Rieux v baletu Dáma s Kaméliemi a Grafa Alexandera v baletu Illusionen – wie Schwanensee (Neumeier), roli Golden Idol v baletu La Bayadère (Bart), Konráda a Aliho v baletu Korzár (Liška), Lenského v baletu Oněgin (Cranko).
Tančil také v choreografiích Choreartium (Massine), Unitext (Siegal), Goldberg Variations, In the Night (Robbins), Louskáček, Sen noci Svatojánské (Neumeier), Les Biches (Nijinska), Svěcení jara (Wigman), Once Upon (Kohler), Paquita (Ratmansky), Birthday Offering, La Fille mal gardée (Ashton), Passenger (Sandroni), Sinfonie in C (Balanchine).
· Za sezonu 2015/2016 mu byla udělena Výroční cenu Opery Plus 2015.
· 2012 a 2016 Dvakrát nominován na Cenu Thálie za roli Prince v Šípkové Růžence a Siegfieda v Labutím jezeře.
· 2017/2018 návrat do Baletu Národního divadla
· 2018 jmenován prvním sólistou a ztvárnil tu další řadu významných hlavních rolí:
Prince Siegfrieda v Labutím jezeře (Cranko), Solora v La Bayadère (Torres), Valmonta ve stejnojmenné inscenaci (Vaculík), Policistu Bobbieho / Louskáčka v inscenaci Louskáček – Vánoční příběh (Vàmos), Colase v La Fille mal gardée (Ashton).
Upozornil na sebe též v současných inscenacích:
Kylián – Mosty času / Bella Figura a Petite Mort (Kylián), Timeless /Serenade (Balanchine) a Svěcení jara (Tetley), Vertigo (Bigonzetti), Slovanský temperament / Aspects (Kozielska).
Text s využitím materiálů z www.adamzvonar.com připravili: Eva Sochorová a Richard Koníček
Ilustrační foto: www.adamzvonar.com
Letní Lekce Baletu
Adama Zvonaře
3. 8. 2025
Divadlo ABC
https://www.adamzvonar.com/letni-lekce-baletu/
https://www.youtube.com/watch?v=wBc4uLLcdlE
https://www.youtube.com/watch?v=a_mT9a0r3yM
https://www.youtube.com/watch?v=cAI8lj9uD8c
https://www.facebook.com/lekcebaletu/