Ladislav Špaček: ´Úspěšný obchodní zástupce´ aneb platí obecně: všechny problémy začínají chybnou komunikací mezi námi!

04.10.2014 15:57

Palác knih – Luxor – Praha

29. 9. 2014

 

Na křtu nové knihy Ladislava Špačka ´Úspěšný obchodní zástupce´, kterou vydalo nakladatelství  Fragment,  brzy po zahájení zavládla příjemná nálada, protože ji s úsměvem navodil sám autor knihy, charismatický  Ladislav Špaček. Proč s úsměvem?  Protože, jak jsme se dozvěděli,  máme se usmívat, i když nám do smíchu moc není, jako to dělají Američané. Usmívají se,  aby postupně dosáhli stavu pozitivního, protože mračení je na nic a lidskému organismu vůbec neprospívá.

 

Jako vždy usměvavá moderátorka Hanka Koutná  zahájila akci slovy, že při pohledu na obálku knížky snadno odhadneme , o  čem ta knížka vlastně bude! Rovněž byla přítomna odpovědná redaktorka z Fragmentu  Romana Homonická. Poté se slova  ujal Ladislav Špaček,  že jeho nová knížka je příručkou nejen pro obchodní zástupce, ale i pro bankéře, i pro ostatní profese, nebo i pro ´neprofese´, kdy jsme připraveni a odhodláni něco udělat pro svůj lepší život.  Pracujeme-li s klienty, což je základem filosofie úspěšného podnikání, musíme si  podle Špačka uvědomit,  co je pro úspěch naší práce nejdůležitější.  Ladislav Špaček nám radí, jak na to! „Pojďte úspěchu naproti! Není to těžké, chce se to jen dobře připravit. Jak udělat dobrý dojem? Jak se chovat? Jak získat klienta a jak si ho udržet? Tyto a další otázky zodpoví expert na etiketu Ladislav Špaček v nové „bibli“ pro manažery, obchodní zástupce, makléře a všechny, kteří chtějí uspět. “  (oficiální text)

 

 

 

 

 

 

 

Každý začátek je těžký…jak Špaček začínal?

Jako bývalý pedagog na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy,  kdy 18 let vyučoval češtinu, dějepis,  pracoval poté několik let jako redaktor a moderátor Československé televize.  V roce 1992 Špaček dostal nabídku na Hrad na skoro jedenáctileté období  práce tiskového mluvčího  prezidenta  Václava Havla. Protože svět měl o nás zájem, každý chtěl vidět Václava Havla,  byli jsme tehdy středem pozornosti celého světa,  a Špaček pozoroval  bezradnost, která vládla při různých společenských akcích, začal se tehdy Špaček zajímat, např. co a jak děláme na rautech špatně, že košile s krátkými rukávy se pod sako nehodí, co a jakou kravatu si máme uvázat, prostě bylo nutné se zajímat o v širším měřítku o ´společenskou etiketu´ , abychom  s prezidentem Havlem ve světě neutržili ostudu…a tak autor se začal zabývat otázkami etikety nejen pro dospělé, ale i pro dospívající i pro malé děti.

 

Vztahy mezi lidmi  se stále vyvíjejí

Jak dodal Špaček, vztahy mezi lidmi se v historii neustále vyvíjejí. Mezi hlavní prvky vztahů sem  patří nezbytné atributy jako jsou

takt

cit

empatie

vkus

přirozenost

lehkost pohybu

dokonalá znalost  např. stolování

 

Etiketa není však jen soubor jen–tak pravidel,   ale je to soubor pravidel, abychom  žili tak, abychom mohli dělat dobro pro lidi...ale slušnost - ta je vrozená (patří sem i drobné milosrdné lži)

drobné zdvořilosti, abychom působili radost

 

 

Na čem záleží úspěšná práce?! Jak získáme klienty?

Je zajímavé se dozvědět z úst odborníka jako je Špaček, že nabídka služeb i výrobku na našem trhu všech firem je stejná, žádná z nich nevybočuje…takže jak vidíme, závisí vše na  lidech…kteří získávají klienty …na tom…jak, co a proč? Musíme dát lidem příležitost, aby je náš produkt zaujal, nestačí jen všechno o  něm vědět…hlavní je také při setkání  s klientem mu  aspoň  něco pochválit, nevystupovat příliš formálně, odtažitě, ba dokonce arogantně (viz naše stále dokonale vyučené v tomto směru prodavačky či servírky), upjatě, usmívat se…sám pan Špaček vznesl velkou  pravdu  -  poznámku, že ve světě se usmívají i ti nejchudší líp než my Češi, kteří máme relativně vysokou životní úroveň v Evropě, že cizinci u nás nechtějí trvale žít, že se tu žít nedá, že se jen stále (v dopravních prostředcích můžeme pozorovat) mračíme a naštvaně chováme…   a že nechápe, proč se vlastně tak chováme?

 

Ztráta klienta začíná poruchou komunikace!

Jak řekl Špaček,  úspěch naší práce  ze 60 %  záleží na kvalitní komunikaci s klienty, ze 30 % je to dojem,  kterým působíme na klienta, a jen z deseti procent  je úspěch našeho jednání s klientem  závislý na naší dosažené  odbornosti.  Jednoduše řečeno,  když se dobře bavíme s někým, pak strávíme příjemnou chvilku s ním, rádi se pak k němu vrátíme, jako např. řekla jedna babička „ ten můj doktor je milej, k tomu půjdu vždy ráda“, (no, bodejť na zamračeného, i když uznávaného odborníka, lékaře,  moc nikdo z nás zvědaví nejsme, nevracíme se k němu rádi, možná vůbec ani nikdy už ne).

 

Musíme znát svou hodnotu, je to však důležitá vlastnost, jak působit na lidi, a to může jen silná osobnost.

 

Již Thomas A. Edison řekl „Náhoda přeje připraveným“. Úspěch nepřichází sám od sebe, ale každý mu může jít naproti. Je však třeba nepodcenit správnou a pečlivou přípravu. Ladislav Špaček připravil přehlednou „příručku“ nejen pro obchodní zástupce, ale pro všechny, kteří se rozhodli, že nechtějí nechat nic náhodě.

Základní pravidlem je uvědomění si faktu, že záleží pouze na nás samotných, jak přispějeme ke svému životnímu štěstí. Motivaci musíme hledat sami u sebe, za případné neúspěchy nehledat viníka jinde, ale přiznat si svou chybu.

 

Dva klíče k úspěchu

Předtím, než se dostaví vytoužený cíl, je třeba si uvědomit základní ´kameny´, na kterých budeme stavět. Prvním klíčem k úspěchu je komunikace. Postačí, když si promítneme několik příkladů ze života, např. proč chodíme do některého obchodu nakupovat raději, i když je vzdálenější od našeho bydliště, dáváme přednost vzdálenější restauraci, ale není to jen kvůli menu, do servisu jedeme několik kilometrů navíc, i když je cena o něco vyšší apod. Důvodem je přístup personálu a jejich schopnost komunikace. Je příjemnější jednat s člověkem, kterému nedělá problém mluvit se zákazníkem mile a pokaždé se usmát. Druhým klíčem je etiketa. Vhodným chováním a vystupováním si na svou stranu získáme více klientů, než někdo, kdo se bude chovat neomaleně a bezohledně.  Pro úspěch v profesní oblasti však musíme jít dál, pracovat na sobě a získat si tak oblibu a pověst nejen schopného, ale také příjemného obchodního partnera.

 

Klademe si neustále otázky typu?!

• jak získámet klienta a jak si ho udržíme?

• proč ztrácíme klienty a lze tomu zabráníme?

• jak s klientem správně budeme komunikovat?

• víme, jaké jsou klientovy základní komunikační potřeby?

• víme, jak vést obchodní schůzku?

• víme, jak se správně obléci a jaké zvolíme pro schůzku prostředí?

• musíme mít perfektně nacvičená pravidla společenského chování a správného stolování!

 

Otvíráme knihu – (etiketa, komunikace, prezentace, dress code)

Opatříme-li si tuto knížku Ladislava Špačka, najdeme  zde také návod na napsání životopisu a jeho vzor, jak se máme chovat při přijímacím pohovoru, jak zní ´´´Paretovo pravidlo´, proč máme milovat svůj mobil, a jak si zákazníka udržíme… jak vypadá business komunikace i etiketa…jak se chovat na společenských akcích, jaká je etiketa oblékání – dress code, čilzískáme rady, jaký si vybrat kostým šedý či černý?...čtení je to zajímavé a vzrušující … kniha je bohatě ilustrována fotografiem Georgeho Ksandra

 

Počet stran: 216

Provedení:  vázaná

Rok vydání:  2014

Číslo vydání:  1

Věk:  bez omezení

Žánr: populárně naučná pro dospělé, edice Kariéra

Doporučená cena: 299 Kč

Hodnocení: 99 %

www.fragment.cz

www.ladislavspacek.cz

 

 

O Nakladatelství Fragment

Nakladatelství Fragment vzniklo v roce 1991 pod názvem Jan Eisler – Fragment a od května 2007 funguje jako Nakladatelství FRAGMENT, s.r.o. V současnosti patří k deseti největším nakladatelům v České republice v počtu vydaných titulů s ročním obratem přesahujícím 120 mil. Kč. Od svého vzniku vydalo více než 2450 různých publikací, jejichž prodej přesáhl 23 mil. kusů výtisků. V roce 2013 Nakladatelství Fragment vydalo 211 knižních novinek a podobně tomu bude i v roce následujícím. Nakladatelství Fragment se daří s úspěchem pronikat i na zahraniční trhy. Do konce roku 2013 bylo uskutečněno celkem 477 prodejů původních projektů do zahraničí. V roce 2005 byla založena pobočka Vydavateľstvo Fragment, s.r.o., se sídlem v Bratislavě. V roce 2013 představil stále rostoucí slovenský Fragment 114 knižních novinek.

Ing. Olga Koníčková

Foto: © Ing. Olga Koníčková