Krištof Kintera: Oh No! aneb konečně máme dost papíru na obaly na vajíčka!

13.11.2014 16:21

Galerie Nevan Contempo – Praha

7. 11. -20. 12.  2014


Byli jsme pozváni na vernisáž do nově otevřené žižkovské galerie Nevan Contempo na aktuální výstavu Krištofa Kintery, kterého jsme si na  www.www-kulturaok-eu.cz  také velmi oblíbili. Krištof Kintera v nezbytném kloboučku si opět totiž na nic nehraje, jeho díla jsou srozumitelná.  Kryštof Kintera je rovněž velmi přátelský a prostý umělec, který si s lidmi rád rozmlouvá. A nová galerie? Mikuláš Nevan, nynější majitel galerie Nevan Contempo, ji  vykouzlil  ze dvou již nefunkčních garáží. I když pršelo a mžilo, na dvorku se nás ve výborné náladě shromáždilo  při sklence vína spousta.

 

A co jsme tedy mohli vidět?

  • Výstavě dala název instalovaná socha z roku 2012 ´Oh No!´, kterou vytvořil Kintera po monografické výstavě v Městské knihovně v Praze. 

 

  • Při vstupu do nevelké, ale vzdušné, galerie nás upoutalo na podlaze rozházené velké množství   spadaného hruškového suchého listí. A děti v tom šlapaly…a větrák je  marně rozháněl… no, nic nebylo zakázané…

 

  • Centrem výstavy je kromě dalších artefaktů (Odcházení – Dirty Ssnow, Párek – Pravda vítězí, Praying wood, Momentálně stojím zde, On your own responsibility),  úplně nová věž z knih, kde Kintera zalil knihy do betonu, čteme jen jejich nápisy,  ale i  tak si v těch knihách asi moc nepočteme… 

 

V průvoďáku si můžeme  přečíst rozhovor Mariany Serranové s  Krištofem Kinterou.  Serranová mluví o Kinterově odklonění formy od jeho obvyklé figury ke struktuře architektury.

 

Jak se vyjádřil Kintera k té zabetonované věži z knih? (z rozhovoru s Marianou Serranovou)

Ty knihy jsou vlastně koncentrátem jakéhosi mentálního úsilí, kniha je výsledkem úpěnlivosti, když ji bereš do ruky, je v ní čas autora a práce na její  grafické úpravě.   Zároveň si ale uvědomuji, že kniha zažívá soumrak a devalvaci. Antikvariáty o ně vůbec nestojí, řeknou, že Hlavu 22 mají v 15 exemplářích. Takže knihy se vozí do sběrných surovin a recyklují se na obaly na vajíčka. Bylo mi to až líto, tak jsem se rozhodl pro jakousi formu zmaru. Knihy jsou těžké, beton je těžký. Literární skvosty jako Boccaccio nebo Čapek jsou uzavřené betonem do jakýchsi mohyl, které už si nikdo nepřečte. Velkou roli hrají ale fragmenty názvů, které dohromady dávají jednou sousloví. Názvy knih jsou vlastně jakési synopse, které jsou spíše výkřiky. Někdy jde o  známé tituly, jindy méně.“ 

 

 

Krištof Kintera

- narodil se  20. září 1973 v Praze

- 1992/1999 studoval v ateliéru Milana Knížáka Akademii výtvarných umění v Praze

- 2003/2004 studoval Rijksakademie van beeldende kunsten v Amsterdamu

- celkem třikrát byl nominován na Cenu Jindřicha Chalupeckého

 

Nevan Contempo 

130 000 Praha 3 - Žižkov
U  Rajské zahrady  14

Vstup: zdarma

Máme otevřeno: úterý – sobota:  13.00 – 18.00 hodin 

 

https://www.nevan.gallery/

https://kristofkintera.com/

Hodnocení:  75 %

Ing. Olga Koníčková (zdroj: tisková zpráva)

Foto: © Ing. Olga Koníčková


 

Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/kristof-kintera-na-%c2%b4krizovatce-smrti%c2%b4/

Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/bike-to-heaven%c2%b4-aneb-pocta-jednomu-jmenovitemu-za-vsechny-temer-bezejmenne-/


Více zde: https://www.www-kulturaok-eu.cz/news/a4-4-dny-v-pohybu-aneb-ponechame-prazsky-palac-u-styblu-myskam-/